To przeciwieństwo naszego rankingu najlepiej ocenianych marek i modeli. W ramach Narodowego Auto Testu poprosiliśmy polskich kierowców o ocenę własnych samochodów. Odpowiedziało nam aż 37 tys. osób, a wyniki poznasz tutaj:
To działa jednak w obie strony. Jeśli przeczytamy to zestawienie od końca, wyjdzie nam ranking najgorzej ocenianych modeli.
Modele i marki uszeregowaliśmy według wskaźnika zadowolenia: im niższy, tym wyższe miejsce w tym niechlubnym zestawieniu. Z kolei cechy poszczególnych marek i modeli — np. silnik, zawieszenie, jakość, przestronność czy komfort jazdy — respondenci Narodowego Auto Testu oceniali w skali od 1 do 5. Im niższa ocena, tym "lepsza" pozycja.
Aby wyniki były jak najbardziej reprezentatywne, nie braliśmy pod uwagę marek i modeli, dla których wypełniono mniej niż, odpowiednio, 100 i 50 ankiet. No to zobaczmy, czego nie lubimy. Albo co lubimy najmniej.
No to prosto z mostu. Pierwsza dziesiątka najniżej ocenianych marek aut przez 37 tys. respondentów Narodowego Auto Testu wygląda następująco:
- Opel: 58,57 proc.
- Fiat: 59,15 proc.
- Volkswagen: 61,62 proc.
- Seat: 61,88 proc.
- Nissan: 62,24 proc.
- Suzuki: 62,61 proc.
- Audi: 62,80 proc.
- Renault: 63,49 proc.
- Peugeot 63,78 proc.
- Subaru: 64,32 proc.
Najbardziej zaskakuje wysoka pozycja Volkswagena, wydawałoby się jednego z najwyżej cenionych w Polsce producentów samochodów. Dużą renomą cieszą się u nas również marki niemieckie i japońskie, tymczasem w czołowej dziesiątce jest ich aż łącznie sześć (po trzy z każdego kraju). W Top 10 mamy za to tylko jedną firmę premium, ale również raczej niespodziewaną, czyli Audi.
Audi: najniżej oceniana marka premium w najnowszej edycji Narodowego Auto TestuŹródło: Audi
Jego dwaj kluczowi rywale uplasowali się dalej, ale ich "strata" do Audi nie jest jakaś znacząca. BMW zajęło 14. miejsce (65,22 proc.), pozycję dalej znalazł się Mercedes z wynikiem 65,31 proc.
A inni szczególnie popularni producenci w Polsce? Skoda uplasowała się na 12. lokacie, Toyota zajęła 17. pozycję, a Kia — miejsce 18.
Ranking Auto Świata: najniżej oceniane silniki, zawieszenie, komfort i jakość
Każdy z respondentów Narodowego Auto Testu mógł przyznać ocenę od 1 do 5 kluczowym podzespołom i parametrom eksploatowanego przez siebie modelu. Oto producenci, którzy wypadli najgorzej w dziewięciu ocenianych kategoriach i ich średnia ocen.
Praca silnika i dynamika jazdy:
- Dacia: 3,99
- Fiat: 4,00
- Chevrolet i Opel: po 4,12
Praca skrzyni biegów:
- Dacia: 4,04
- Fiat: 4,12
- Suzuki: 4,16
Praca zawieszenia:
- Fiat: 3,99
- Chevrolet: 4,14
- Opel i Chrysler: po 4,17
Skuteczność hamulców:
- Chrysler: 4,14
- Jeep: 4,32
- Fiat: 4,33
Komfort jazdy:
- Fiat: 3,89
- Suzuki: 3,93
- Dacia: 3,94
System multimedialny:
- Fiat: 3,41
- Subaru: 3,53
- Suzuki: 3,61
Ilość miejsca w kabinie:
- Alfa Romeo: 3,92
- Suzuki: 4,16
- Fiat: 4,17
Jakość wykonania:
- Dacia: 3,57
- Fiat: 3,72
- Suzuki: 3,88
Wygląd:
- Dacia, Fiat i Skoda: po 4,23
- Opel: 4,25
- Renault: 4,28
Jak widać, najczęściej przewijają się tutaj Dacia i Fiat. Rumuńska firma zajęła pierwsze miejsce w aż czterech kategoriach (silnik/dynamika jazdy, skrzynia biegów, jakość i wygląd). Fiat też "triumfował" cztery razy, nie tylko w kategoriach "zawieszenie", "komfort jazdy" i "system multimedialny", ale też "wygląd". No i gdzie ta magia włoskiego designu?
Fiat zdobył też najniższą średnią ocenę: 3,41, za system multimedialny. Co ciekawe, Dacia, która słabo wypadła w poszczególnych kategoriach, całościowo — jako marka — nie trafiła do Top 10, zajmując 11. miejsce w rankingu najniżej ocenianych producentów.
Ranking Auto Świata: najniżej oceniane modele samochodów
Najpierw przedstawimy pierwszą dziesiątkę modeli, które respondenci najnowszej edycji Narodowego Auto Testu ocenili najniżej. Później przejrzymy "zwycięzców" wśród szczególnie popularnych marek i w poszczególnych kategoriach. Pierwsze zestawienie wygląda następująco:
Volkswagen TransporterŹródło: Auto Świat
- Volkswagen Transporter: 47,80 proc.
- Nissan Note: 51,53 proc.
- Seat Toledo: 52,06 proc.
- Fiat Punto: 52,30 proc.
- Opel Meriva: 53,16 proc.
- Volkswagen Polo: 53,46 proc.
- Peugeot 207: 53,81 proc.
- Fiat Grande Punto: 54,06 proc.
- Opel Corsa: 54,34 proc.
- Kia Rio: 55,05 proc.
Tym razem w czołowej dziesiątce mamy po dwa Ople i dwa VW. Aż osiem aut to miejskie modele, czyli z segmentu B. Najwyżej notowany samochód premium nie trafił do Top 10, zajmując 11. miejsce — to Mercedes klasy A z wynikiem 55,42 proc.
Opel Vectra: najniżej oceniany samochód klasy średniej w najnowszej edycji Narodowego Auto TestuŹródło: Opel
Najwyżej sklasyfikowany SUV zajął "dopiero" 22. lokatę (to kolejna niespodzianka: Volvo XC90), a samochód klasy średniej — 17. pozycję (Opel Vectra). "Najlepsza" Skoda uplasowała się na 15. miejscu (chodzi o Fabię), a Toyotą, którą Polacy oceniają najgorzej, jest Yaris (19. lokata). Proszę zauważyć, że w przypadku Skody i Toyoty chodzi o miejskie auta, czyli te, które zdominowały pierwszą dziesiątkę.
Toyota Yaris: najniżej oceniona Toyota w najnowszej edycji Narodowego Auto TestuŹródło: Toyota
A które modele szczególnie popularnych producentów dostały najniższe oceny w najnowszej edycji Narodowego Auto Testu? Oto przegląd 21 marek: najpierw podajemy jej najniżej oceniany model, w nawiasie zaś miejsce, które zajął w klasyfikacji generalnej.
- Audi: A4 (31.)
- BMW: X5 (30.)
- Citroen: C3 (14.)
- Dacia: Duster (68.)
- Fiat: Punto (4.)
- Ford: Focus (39.)
- Honda: HR-V (48.)
- Hyundai: i20 (65.)
- Kia: Rio (10.)
- Mazda: 3 (74.)
- Nissan: Note (2.)
- Mercedes: klasa A (11.)
- Opel: Meriva (5.)
- Peugeot: 207 (7.)
- Renault: Clio (38.)
- Seat: Toledo (3.)
- Skoda: Fabia (15.)
- Suzuki: Swift (23.)
- Toyota: Yaris (19.)
- Volkswagen: Transporter (1.)
- Volvo: XC90 (22.)
Nissan Note (pierwsza generacja; 2005-2013)Źródło: Nissan
Spójrzmy teraz na modele oceniane najgorzej w poszczególnych kategoriach:
- Praca silnika i dynamika jazdy: Fiat Grande Punto (3,72)
- Praca skrzyni biegów: Fiat Bravo (3,74)
- Praca zawieszenia: Peugeot Partner (3,69)
- Skuteczność hamulców: Volkswagen Transporter (3,98)
- Komfort jazdy: Fiat Panda (3,41)
- System multimedialny: Audi 80 i Volkswagen Transporter (po 2,69)
- Ilość miejsca w kabinie: Peugeot 206 (3,36)
- Jakość wykonania: Fiat Grande Punto (3,35)
- Wygląd: Peugeot Partner (3,52)
I znowu Fiat "triumfuje" w czterech kategoriach na dziewięć, przy czym w aż dwóch przypadkach chodzi o ten sam model: Grande Punto. Peugeot Partner też zgarnia dwa pierwsza miejsca, a razem z miejskim 206 liczba "zwycięstw" tego francuskiego producenta wzrasta do trzech.
Fiat Grande Punto (2005-2009)Źródło: Stellantis
Tym razem w zestawieniu nie ma żadnego samochodu premium, a najniższa nota przypada za multimedia, choć w przypadku tak starego modelu, jak Audi 80 (produkcja zakończyła się 28 lat temu) trudno mówić o multimediach.