Które marki i modele Polacy oceniają najgorzej? Kto produkuje auta oferujące najniżej oceniane silniki, jakość wykończenia czy komfort? By odpowiedzieć na te pytania, redakcja "Auto Świata" przeprowadziła badanie pod nazwą Narodowy Auto Test, w którym wzięło udział 37 tys. polskich kierowców.
Foto: Song_about_summer / Shutterstock
Zdjęcie ilustracyjne
Narodowy Auto Test jest organizowany od 2005 r.
Pierwsza sensacja pojawia się już na 3. miejscu w zestawieniu najgorzej ocenianych marek
Słabo poszło też firmie premium, która wydawała się uwielbiana przez Polaków i pewnemu SUV-owi, który też miał się cieszyć podobnym uznaniem
Partnerem komercyjnym badania Narodowy Auto Test jest Volkswagen Financial Services
To przeciwieństwo naszego rankingu najlepiej ocenianych marek i modeli. W ramach Narodowego Auto Testu poprosiliśmy polskich kierowców o ocenę własnych samochodów. Odpowiedziało nam aż 37 tys. osób, a wyniki poznasz tutaj:
To działa jednak w obie strony. Jeśli przeczytamy to zestawienie od końca, wyjdzie nam ranking najgorzej ocenianych modeli.
Modele i marki uszeregowaliśmy według wskaźnika zadowolenia: im niższy, tym wyższe miejsce w tym niechlubnym zestawieniu. Z kolei cechy poszczególnych marek i modeli — np. silnik, zawieszenie, jakość, przestronność czy komfort jazdy — respondenci Narodowego Auto Testu oceniali w skali od 1 do 5. Im niższa ocena, tym "lepsza" pozycja.
Aby wyniki były jak najbardziej reprezentatywne, nie braliśmy pod uwagę marek i modeli, dla których wypełniono mniej niż, odpowiednio, 100 i 50 ankiet. No to zobaczmy, czego nie lubimy. Albo co lubimy najmniej.
Ranking Auto Świata: najniżej oceniane marki aut
No to prosto z mostu. Pierwsza dziesiątka najniżej ocenianych marek aut przez 37 tys. respondentów Narodowego Auto Testu wygląda następująco:
Opel: 58,57 proc.
Fiat: 59,15 proc.
Volkswagen: 61,62 proc.
Seat: 61,88 proc.
Nissan: 62,24 proc.
Suzuki: 62,61 proc.
Audi: 62,80 proc.
Renault: 63,49 proc.
Peugeot 63,78 proc.
Subaru: 64,32 proc.
Najbardziej zaskakuje wysoka pozycja Volkswagena, wydawałoby się jednego z najwyżej cenionych w Polsce producentów samochodów. Dużą renomą cieszą się u nas również marki niemieckie i japońskie, tymczasem w czołowej dziesiątce jest ich aż łącznie sześć (po trzy z każdego kraju). W Top 10 mamy za to tylko jedną firmę premium, ale również raczej niespodziewaną, czyli Audi.
Foto: Audi
Audi: najniżej oceniana marka premium w najnowszej edycji Narodowego Auto Testu
Jego dwaj kluczowi rywale uplasowali się dalej, ale ich "strata" do Audi nie jest jakaś znacząca. BMW zajęło 14. miejsce (65,22 proc.), pozycję dalej znalazł się Mercedes z wynikiem 65,31 proc.
A inni szczególnie popularni producenci w Polsce? Skoda uplasowała się na 12. lokacie, Toyota zajęła 17. pozycję, a Kia — miejsce 18.
Ranking Auto Świata: najniżej oceniane silniki, zawieszenie, komfort i jakość
Każdy z respondentów Narodowego Auto Testu mógł przyznać ocenę od 1 do 5 kluczowym podzespołom i parametrom eksploatowanego przez siebie modelu. Oto producenci, którzy wypadli najgorzej w dziewięciu ocenianych kategoriach i ich średnia ocen.
Praca silnika i dynamika jazdy:
Dacia: 3,99
Fiat: 4,00
Chevrolet i Opel: po 4,12
Praca skrzyni biegów:
Dacia: 4,04
Fiat: 4,12
Suzuki: 4,16
Praca zawieszenia:
Fiat: 3,99
Chevrolet: 4,14
Opel i Chrysler: po 4,17
Skuteczność hamulców:
Chrysler: 4,14
Jeep: 4,32
Fiat: 4,33
Komfort jazdy:
Fiat: 3,89
Suzuki: 3,93
Dacia: 3,94
System multimedialny:
Fiat: 3,41
Subaru: 3,53
Suzuki: 3,61
Ilość miejsca w kabinie:
Alfa Romeo: 3,92
Suzuki: 4,16
Fiat: 4,17
Jakość wykonania:
Dacia: 3,57
Fiat: 3,72
Suzuki: 3,88
Wygląd:
Dacia, Fiat i Skoda: po 4,23
Opel: 4,25
Renault: 4,28
Jak widać, najczęściej przewijają się tutaj Dacia i Fiat. Rumuńska firma zajęła pierwsze miejsce w aż czterech kategoriach (silnik/dynamika jazdy, skrzynia biegów, jakość i wygląd). Fiat też "triumfował" cztery razy, nie tylko w kategoriach "zawieszenie", "komfort jazdy" i "system multimedialny", ale też "wygląd". No i gdzie ta magia włoskiego designu?
Fiat zdobył też najniższą średnią ocenę: 3,41, za system multimedialny. Co ciekawe, Dacia, która słabo wypadła w poszczególnych kategoriach, całościowo — jako marka — nie trafiła do Top 10, zajmując 11. miejsce w rankingu najniżej ocenianych producentów.
Ranking Auto Świata: najniżej oceniane modele samochodów
Najpierw przedstawimy pierwszą dziesiątkę modeli, które respondenci najnowszej edycji Narodowego Auto Testu ocenili najniżej. Później przejrzymy "zwycięzców" wśród szczególnie popularnych marek i w poszczególnych kategoriach. Pierwsze zestawienie wygląda następująco:
Foto: Auto Świat
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter: 47,80 proc.
Nissan Note: 51,53 proc.
Seat Toledo: 52,06 proc.
Fiat Punto: 52,30 proc.
Opel Meriva: 53,16 proc.
Volkswagen Polo: 53,46 proc.
Peugeot 207: 53,81 proc.
Fiat Grande Punto: 54,06 proc.
Opel Corsa: 54,34 proc.
Kia Rio: 55,05 proc.
Tym razem w czołowej dziesiątce mamy po dwa Ople i dwa VW. Aż osiem aut to miejskie modele, czyli z segmentu B. Najwyżej notowany samochód premium nie trafił do Top 10, zajmując 11. miejsce — to Mercedes klasy A z wynikiem 55,42 proc.
Foto: Opel
Opel Vectra: najniżej oceniany samochód klasy średniej w najnowszej edycji Narodowego Auto Testu
Najwyżej sklasyfikowany SUV zajął "dopiero" 22. lokatę (to kolejna niespodzianka: Volvo XC90), a samochód klasy średniej — 17. pozycję (Opel Vectra). "Najlepsza" Skoda uplasowała się na 15. miejscu (chodzi o Fabię), a Toyotą, którą Polacy oceniają najgorzej, jest Yaris (19. lokata). Proszę zauważyć, że w przypadku Skody i Toyoty chodzi o miejskie auta, czyli te, które zdominowały pierwszą dziesiątkę.
Foto: Toyota
Toyota Yaris: najniżej oceniona Toyota w najnowszej edycji Narodowego Auto Testu
A które modele szczególnie popularnych producentów dostały najniższe oceny w najnowszej edycji Narodowego Auto Testu? Oto przegląd 21 marek: najpierw podajemy jej najniżej oceniany model, w nawiasie zaś miejsce, które zajął w klasyfikacji generalnej.
Audi: A4 (31.)
BMW: X5 (30.)
Citroen: C3 (14.)
Dacia: Duster (68.)
Fiat: Punto (4.)
Ford: Focus (39.)
Honda: HR-V (48.)
Hyundai: i20 (65.)
Kia: Rio (10.)
Mazda: 3 (74.)
Nissan: Note (2.)
Mercedes: klasa A (11.)
Opel: Meriva (5.)
Peugeot: 207 (7.)
Renault: Clio (38.)
Seat: Toledo (3.)
Skoda: Fabia (15.)
Suzuki: Swift (23.)
Toyota: Yaris (19.)
Volkswagen: Transporter (1.)
Volvo: XC90 (22.)
Foto: Nissan
Nissan Note (pierwsza generacja; 2005-2013)
Spójrzmy teraz na modele oceniane najgorzej w poszczególnych kategoriach:
Praca silnika i dynamika jazdy: Fiat Grande Punto (3,72)
System multimedialny: Audi 80 i Volkswagen Transporter (po 2,69)
Ilość miejsca w kabinie: Peugeot 206 (3,36)
Jakość wykonania: Fiat Grande Punto (3,35)
Wygląd: Peugeot Partner (3,52)
I znowu Fiat "triumfuje" w czterech kategoriach na dziewięć, przy czym w aż dwóch przypadkach chodzi o ten sam model: Grande Punto. Peugeot Partner też zgarnia dwa pierwsza miejsca, a razem z miejskim 206 liczba "zwycięstw" tego francuskiego producenta wzrasta do trzech.
Foto: Stellantis
Fiat Grande Punto (2005-2009)
Tym razem w zestawieniu nie ma żadnego samochodu premium, a najniższa nota przypada za multimedia, choć w przypadku tak starego modelu, jak Audi 80 (produkcja zakończyła się 28 lat temu) trudno mówić o multimediach.