Logo
WiadomościAktualnościKolejne 645 kilometrów dróg zostanie objętych e-TOLL. Rząd zwiększa wpływy

Kolejne 645 kilometrów dróg zostanie objętych e-TOLL. Rząd zwiększa wpływy

Opracowanie: 
  • Krzysztof Słomski

Już od 1 grudnia br. sieć dróg objętych elektronicznym poborem opłat w Polsce powiększy się o kolejne 645 kilometrów – wynika z projektu rozporządzenia wpisanego do wykazu prac rządu. Wcześniej podjęcie takiej decyzji zapowiadał resort finansów. To kolejne rozszerzenie w ostatnich latach, które ma przynieść dodatkowe środki na rozwój infrastruktury drogowej i zbliżyć opłaty za tranzyt do europejskich standardów.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Bramka autostradowa e-TOLL
Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Bramka autostradowa e-TOLL
  • Od 1 grudnia 2025 r. polska sieć dróg objętych elektronicznym poborem opłat powiększy się o 645 km, osiągając 5869 km
  • Rozszerzenie systemu opłat ma przynieść dodatkowe środki na rozwój infrastruktury drogowej
  • Rząd liczy również, że wyższe koszty przejazdów ciężarówek skłonią przewoźników do korzystania z bardziej ekologicznych form transportu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Obecnie elektroniczny system poboru opłat, który dotyczy w znacznej mierze pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony, obejmuje około 5225 kilometrów dróg krajowych, a po planowanej zmianie liczba ta wzrośnie do 5869 kilometrów. Nie podano jeszcze które odcinki zostaną objęte opłatami.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Kiedy dokładnie wejdzie w życie rozszerzenie e-TOLL?
Ile kilometrów dróg zostanie objętych systemem e-TOLL?
Kto jest zobowiązany do korzystania z e-TOLL?
Jakie są kary za brak opłaty w systemie e-TOLL?

Jak podkreśla Kancelaria Premiera, aktualne stawki opłat, które od 2022 r. są waloryzowane zgodnie z inflacją, nie wystarczają na pokrycie kosztów inwestycji drogowych. Co więcej, pozostają one niższe w porównaniu do tych obowiązujących w krajach sąsiednich. Rząd prognozuje, że rozszerzenie sieci płatnych dróg przyniesie wymierne korzyści finansowe. Według szacunków Ministerstwa Finansów, w 2026 r. wpływy z opłat mają wzrosnąć o 2,77 miliarda złotych. Warto przypomnieć, że w sierpniowym Planie Krajowego Funduszu Drogowego na 2026 r. przewidziano wpływy z poboru opłat na poziomie 6,6 miliarda złotych.

Rozszerzenie sieci płatnych dróg ma również wspierać bardziej zrównoważony rozwój transportu. Rząd liczy, że wyższe koszty przejazdów ciężarówek po drogach krajowych mogą skłonić część przewoźników do korzystania z alternatywnych form transportu, takich jak kolej czy żegluga śródlądowa. To z kolei miałoby przyczynić się do ograniczenia zanieczyszczeń środowiska.

Ostatnie rozszerzenie sieci odbyło się w listopadzie 2024 r., kiedy to do systemu włączono aż 1600 kilometrów dróg.

Nowy system opłat drogowych e-TOLL w Polsce - sprzęt na autostradzie A2
Nowy system opłat drogowych e-TOLL w Polsce - sprzęt na autostradzie A2Tomasz Kamiński / Auto Świat

Co to jest e-TOLL?

To system elektronicznego poboru opłat drogowych, który 1 października 2021 r. zastąpił poprzedni viaTOLL. System e-TOLL bazuje na technologii pozycjonowania satelitarnego i pozwala na precyzyjne naliczanie opłat za korzystanie z wybranych odcinków autostrad, dróg ekspresowych oraz krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Pojazd musi być wyposażony w urządzenie geolokalizacyjne.

Kogo dotyczy system opłat drogowych e-TOLL?

Jak informuje Krajowa Administracja Skarbowa (KAS), która jest odpowiedzialna za pobór opłat drogowych w Polsce, do korzystania z elektronicznego systemu e-TOLL zobowiązani są użytkownicy pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) przekracza 3,5 tony. Dotyczy to zarówno samochodów ciężarowych, jak i zespołów pojazdów, np. samochodów osobowych ciągnących przyczepę, jeśli łączna DMC takiego zestawu wynosi ponad 3,5 tony. Obowiązek ten obejmuje także wszystkie autobusy. Wyłączone z opłat są tylko ciągniki rolnicze.

Kierowcy mają do wyboru trzy sposoby przekazywania danych do systemu, który nalicza opłaty (wcześniej wymagana jest rejestracja w Internetowym Koncie Klienta). Są to:

  • aplikacja mobilna e-TOLL PL instalowana na smartfonie;
  • lokalizator zamontowany w pojeździe (ZSL),
  • urządzenie pokładowe (OBU).

Jaka jest kara za brak opłaty e-TOLL?

Za naruszenie przepisów związanych z e-TOLL — np. bak wniesionej opłaty czy wprowadzenie niepoprawnych danych — przewidziany jest mandat karny w wysokości od 250 do nawet 1500 złotych. W ciągu jednej doby może zostać nałożona jedna kara za konkretne naruszenie.

Radiowozy do kontroli opłat drogowych e-TOLL
Radiowozy do kontroli opłat drogowych e-TOLLTomasz Kamiński / Auto Świat
Opracowanie: 
  • Krzysztof Słomski
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium