- Od 1 grudnia 2025 r. polska sieć dróg objętych elektronicznym poborem opłat powiększy się o 645 km, osiągając 5869 km
- Rozszerzenie systemu opłat ma przynieść dodatkowe środki na rozwój infrastruktury drogowej
- Rząd liczy również, że wyższe koszty przejazdów ciężarówek skłonią przewoźników do korzystania z bardziej ekologicznych form transportu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Obecnie elektroniczny system poboru opłat, który dotyczy w znacznej mierze pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony, obejmuje około 5225 kilometrów dróg krajowych, a po planowanej zmianie liczba ta wzrośnie do 5869 kilometrów. Nie podano jeszcze które odcinki zostaną objęte opłatami.
Poznaj kontekst z AI
Jak podkreśla Kancelaria Premiera, aktualne stawki opłat, które od 2022 r. są waloryzowane zgodnie z inflacją, nie wystarczają na pokrycie kosztów inwestycji drogowych. Co więcej, pozostają one niższe w porównaniu do tych obowiązujących w krajach sąsiednich. Rząd prognozuje, że rozszerzenie sieci płatnych dróg przyniesie wymierne korzyści finansowe. Według szacunków Ministerstwa Finansów, w 2026 r. wpływy z opłat mają wzrosnąć o 2,77 miliarda złotych. Warto przypomnieć, że w sierpniowym Planie Krajowego Funduszu Drogowego na 2026 r. przewidziano wpływy z poboru opłat na poziomie 6,6 miliarda złotych.
Rozszerzenie sieci płatnych dróg ma również wspierać bardziej zrównoważony rozwój transportu. Rząd liczy, że wyższe koszty przejazdów ciężarówek po drogach krajowych mogą skłonić część przewoźników do korzystania z alternatywnych form transportu, takich jak kolej czy żegluga śródlądowa. To z kolei miałoby przyczynić się do ograniczenia zanieczyszczeń środowiska.
Ostatnie rozszerzenie sieci odbyło się w listopadzie 2024 r., kiedy to do systemu włączono aż 1600 kilometrów dróg.
Co to jest e-TOLL?
To system elektronicznego poboru opłat drogowych, który 1 października 2021 r. zastąpił poprzedni viaTOLL. System e-TOLL bazuje na technologii pozycjonowania satelitarnego i pozwala na precyzyjne naliczanie opłat za korzystanie z wybranych odcinków autostrad, dróg ekspresowych oraz krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Pojazd musi być wyposażony w urządzenie geolokalizacyjne.
Kogo dotyczy system opłat drogowych e-TOLL?
Jak informuje Krajowa Administracja Skarbowa (KAS), która jest odpowiedzialna za pobór opłat drogowych w Polsce, do korzystania z elektronicznego systemu e-TOLL zobowiązani są użytkownicy pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) przekracza 3,5 tony. Dotyczy to zarówno samochodów ciężarowych, jak i zespołów pojazdów, np. samochodów osobowych ciągnących przyczepę, jeśli łączna DMC takiego zestawu wynosi ponad 3,5 tony. Obowiązek ten obejmuje także wszystkie autobusy. Wyłączone z opłat są tylko ciągniki rolnicze.
Kierowcy mają do wyboru trzy sposoby przekazywania danych do systemu, który nalicza opłaty (wcześniej wymagana jest rejestracja w Internetowym Koncie Klienta). Są to:
- aplikacja mobilna e-TOLL PL instalowana na smartfonie;
- lokalizator zamontowany w pojeździe (ZSL),
- urządzenie pokładowe (OBU).
Jaka jest kara za brak opłaty e-TOLL?
Za naruszenie przepisów związanych z e-TOLL — np. bak wniesionej opłaty czy wprowadzenie niepoprawnych danych — przewidziany jest mandat karny w wysokości od 250 do nawet 1500 złotych. W ciągu jednej doby może zostać nałożona jedna kara za konkretne naruszenie.