Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Premiery > Koniec wielkiego milczenia. To pierwsza nowa Lancia od 12 lat

Koniec wielkiego milczenia. To pierwsza nowa Lancia od 12 lat

Ostatni seryjny samochód Lancia pokazała 12 lat temu. Ostatni prototyp pochodzi sprzed 20 lat. Czy Lancia przechodzi do historii? Przeciwnie, właśnie zaczyna jej nowy etap — prototypem Pu+Ra HPE zapowiadającym aż trzy seryjne modele.

Lancia Pu+Ra HPE (prototyp; 2023 r.)Źródło: Stellantis

Lancia ma dziś równie skromną gamę i zasięg działania jak 117 lat temu, kiedy zaczynała produkcję automobili. Ta włoska firma oferuje obecnie tylko jeden model (miejskiego Ypsilona przedstawionego w 2011 r.) i sprzedaje go wyłącznie we Włoszech.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Od pewnego czasu mówi się jednak o powrocie Lancii na europejskie rynki oraz poszerzeniu gamy modelowej. O ile producent wcześniej serwował nam tylko zapowiedzi, o tyle dziś mamy już konkret: pierwszą kompletnie nową Lancię od 12 lat. Oto Lancia Pu+Ra HPE.

Lancia Pu+Ra HPE: co to jest?

Lancia Pu+Ra HPE to prototyp o kompaktowych rozmiarach (według "Autocara" ma 445 cm długości i 135 cm wysokości). Nie zapowiada przy tym bezpośrednio żadnej z trzech przyszłych seryjnych Lancii, ale i tak mówi dużo o ich designie.

Przeczytaj także: Ofiary elektromobilności. Samochody pogrzebane przez nowe normy emisji spalin

Nowe Lancie będą bowiem łączyć minimalizm z ekstrawagancją, wykorzystując motywy np. okręgu i trójkąta. Nie zabraknie w nich nawiązań do bogatej tradycji włoskiej marki. Trzy przednie diodowe listwy są odwołaniem do klasycznych grilli Lancii. Okrągłe tylne lampy prototypu Pu+Ra HPE to z kolei odniesienie do legendarnej Lancii Stratos (1973-1975), podobnie jak kształty przedniej i bocznych szyb. Z kolei tylne okno przypomina Lancię Betę HPE, czyli shooting brake'a z lat 1975-1985.

Przeczytaj także: Pieniądze piękna nie dają. Oto najbrzydsze samochody premium

Nawet nazwa prototypu to nawiązanie i jednocześnie współczesna interpretacja tradycji Lancii. Prawie pół wieku temu HPE oznaczało "High Performance Estate" (czyli szybkie kombi), dziś HPE to "High Performance Electric" (szybki elektryk).

Lancia Stratos
Lancia StratosŹródło: Stellantis

Lancia Pu+Ra HPE: napęd i technika

Prototypowa Lancia Pu+Ra HPE jest elektrykiem. Od 2026 r. wszystkie nowo przedstawiane modele Lancii mają otrzymywać tylko taki napęd. Co ciekawe, silnik, akumulatory trakcyjne, zawieszenie i hamulce prototypu są jak najbardziej seryjne i trafią do nowej generacji Lancii Ypsilon, która pojawi się w 2024 r.

Lancia: nowe modele i powrót na europejskie rynki

Docelowo Lancia ma oferować trzy modele, przedstawiane w 2-letnich odstępach: W 2024 r. pojawi się miejski Ypsilon. Samochód będzie prawdopodobnie SUV-em o długości ok. 4 m. Lancia zapowiada, że w gamie auta znajdą się wersje elektryczne i hybrydowe, choć nie precyzuje, o jaką hybrydę chodzi: klasyczną czy łagodną (czyli mild hybrid).

Lancia Pu+Ra HPE (prototyp; 2023 r.)
Lancia Pu+Ra HPE (prototyp; 2023 r.)Źródło: Stellantis

W 2026 r. zadebiutuje topowy model: SUV o długości ok. 4,6 m, który może nosić imię Aurelia (jak Lancia klasy wyższej z lat 1950-1958). Z kolei w 2028 r. Lancia wróci do nazwy Delta — po 12 latach przerwy. Nowa Delta ponownie będzie kompaktem, tym razem mierzącym ok. 4,4 m długości.

Jednocześnie Lancia wyjdzie poza Italię. W 2024 r. ma powrócić na rynki belgijski, francuski, hiszpański, holenderski i niemiecki. Z czasem mogą dołączyć kolejne państwa.

Ostatni dotychczas kompletnie nowy model Lancia przedstawiła w 2011 r.: to produkowany w Polsce Ypsilon. Ostatnim jak dotąd prototypem była piękna Lancia Fulvia Coupe Concept sprzed 20 lat.

Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków