Lancia Stratos

Lancia Stratos to niewielki samochód sportowy produkowany przez włoki koncern motoryzacyjny. Samochód pojawił się na rynku w 1972 roku w ramach konieczności wyprodukowania 500 sztuk dla uzyskania homologacji rajdowej. Podczas gdy rajdowy samochód Lancii – Fulvia, powoli stawał się przestarzały i nie mógł już konkurować z bardziej zaawansowanymi technicznie rywalami, Lancii potrzebny był nowy „złoty środek”.

W 1969 roku firma została przejęta przez Fiata (który miał także swoje udziały w Ferrari), a rok później w Turynie, firma Bertone wystawiła swój prototyp Stratos 0 autorstwa Marcello Gandiniego. Lancia od razu zainteresowała się pojazdem, a dzięki wcześniej wspomnianym połączeniom z Ferrari, postanowiono wykorzystać w nim silnik V6 z Ferrari zamontowany centralnie poprzecznie. Miał on 2,4 litra pojemności i generował 190 KM – pochodził z modeli Dino 246 GT.

Tak powstała drogowa wersja – Lancia Stratos HF. Wersje rajdowe, w zależności od grupy w której występowały, miały 240, 280, 320 lub nawet 420 KM. Nie trzeba było długo czekać, aby Stratos zaczął odnosić sukcesy na rajdowych „oesach”. Stratos miał stalową konstrukcję klatkową z tylną ramą, na której osadzono silnik oraz zawieszenie. Dzięki bardzo krótkiemu rozstawowi osi, Stratos był bardzo zwrotny i zwinny. Moc kierowana była na tylną oś za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej.

Co ciekawe, Ośrodek Sportu OBRSO FSO zakupił 3 egzemplarze Lancii Stratos (w tym jedną seryjną) w 1976 roku. Niestety wszystkie skończyły w podobny sposób, zostając rozbite. Jednak jedna z nich, kierowana przez Andrzeja Jaroszewicza, mimo doszczętnego zniszczenia nadwozia, nie ucierpiała pod względem mechanicznym (silnik wraz z układem przeniesienia napędu pozostał praktycznie nieruszony).

W 1978 roku w Dziale Badań Specjalnych OBRSO FSO powstał Stratopolonez, który wykorzystywał właśnie podzespoły z rozbitej Lancii Stratos. Wykorzystany w celu „dawcy” nadwozia, Polonez 1500, został gruntowanie zmodernizowany i przygotowany pod zamontowanie silnika Ferrari – jednym z warunków było pozbycie się podłogi i wstawienie ramy z Lancii. Mimo iż Stratopolonez charakteryzował się nadzwyczajną nadsterownością, lecz mimo to odnosił sukcesy przez krótki okres. Za jego sterami zasiedli m.in. Adam Polak, Maciej Stachowiak oraz Marian Bublewicz.

W 1974 roku zakończono produkcję Lancii Stratos po wypuszczeniu blisko 500 egzemplarzy. Dziś pojazd jest rzadko spotykanym i poszukiwanym przez kolekcjonerów klasykiem.

Lancia Stratos - generacje

BMW serii 1 w klubie przedniego napędu!

Lancia Stratos (1972 - 1974)

Lancia Stratos - powiązane artykuły

BMW serii 1 w klubie przedniego napędu!

Lancia Stratos (Frankfurt 2011)

Lancia Stratos powstała na specjalne zamówienie, ale duże zainteresowanie supersamochodem doprowadziło do decyzji o wyprodukowaniu krótkiej serii Stratosów. Te plany storpedowało jednak kierownictwo Ferrari, które być może poczuło zagrożenie dla swoich modeli ze strony nowej generacji legendarnej Lancii. Jak podano na oficjalnej stronie internetowej nowej Lancii Stratos, Ferrari nie zezwala na zbudowanie limitowanej serii superauta ani przez Pininfarinę, która stoi za projektem, ani przez żadną inną, zależną od Ferrari firmę. To poważny problem, ponieważ wcześniej Pininfarina zapowiadała, że nie wyprodukuje kolejnych egzemplarzy bez zgody Ferrari. Przyszłość Lancii Stratos nie jest jednak jeszcze przesądzona, ponieważ obecnie rozważana jest możliwość zatrudnienia poddostawców nie związanych z Ferrari. Jedyny istniejący egzemplarz był wystawiony w niewielkiej i niepozornej sali na terenie targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Bezpośredni dostęp do niej był pilnie strzeżony i możliwe było jedynie wykonanie zdjęć spoza stoiska. Trudno się dziwić, bo naprawa należącego do milionera supersamochodu kosztowałaby krocie. Stworzona przez Pininfarinę współczesna wariacja na temat włoskiej legendy rajdów bazuje na podzespołach Ferrari F430 Scuderia. Mierzący 4,1 metra długości bolid waży zaledwie 1 247 kg, co przy współczynniku masy do mocy wynoszącym 2,3 kg/KM daje kierowcy niezwykłe doznania. Do napędu Stratosa służy wzmocniony 4,3-litrowy silnik V8 Ferrari, który generuje moc...