Lancia Stratos to niewielki samochód sportowy produkowany przez włoki koncern motoryzacyjny. Samochód pojawił się na rynku w 1972 roku w ramach konieczności wyprodukowania 500 sztuk dla uzyskania homologacji rajdowej. Podczas gdy rajdowy samochód Lancii – Fulvia, powoli stawał się przestarzały i nie mógł już konkurować z bardziej zaawansowanymi technicznie rywalami, Lancii potrzebny był nowy „złoty środek”.
W 1969 roku firma została przejęta przez Fiata (który miał także swoje udziały w Ferrari), a rok później w Turynie, firma Bertone wystawiła swój prototyp Stratos 0 autorstwa Marcello Gandiniego. Lancia od razu zainteresowała się pojazdem, a dzięki wcześniej wspomnianym połączeniom z Ferrari, postanowiono wykorzystać w nim silnik V6 z Ferrari zamontowany centralnie poprzecznie. Miał on 2,4 litra pojemności i generował 190 KM – pochodził z modeli Dino 246 GT.
Tak powstała drogowa wersja – Lancia Stratos HF. Wersje rajdowe, w zależności od grupy w której występowały, miały 240, 280, 320 lub nawet 420 KM. Nie trzeba było długo czekać, aby Stratos zaczął odnosić sukcesy na rajdowych „oesach”. Stratos miał stalową konstrukcję klatkową z tylną ramą, na której osadzono silnik oraz zawieszenie. Dzięki bardzo krótkiemu rozstawowi osi, Stratos był bardzo zwrotny i zwinny. Moc kierowana była na tylną oś za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej.
Co ciekawe, Ośrodek Sportu OBRSO FSO zakupił 3 egzemplarze Lancii Stratos (w tym jedną seryjną) w 1976 roku. Niestety wszystkie skończyły w podobny sposób, zostając rozbite. Jednak jedna z nich, kierowana przez Andrzeja Jaroszewicza, mimo doszczętnego zniszczenia nadwozia, nie ucierpiała pod względem mechanicznym (silnik wraz z układem przeniesienia napędu pozostał praktycznie nieruszony).
W 1978 roku w Dziale Badań Specjalnych OBRSO FSO powstał Stratopolonez, który wykorzystywał właśnie podzespoły z rozbitej Lancii Stratos. Wykorzystany w celu „dawcy” nadwozia, Polonez 1500, został gruntowanie zmodernizowany i przygotowany pod zamontowanie silnika Ferrari – jednym z warunków było pozbycie się podłogi i wstawienie ramy z Lancii. Mimo iż Stratopolonez charakteryzował się nadzwyczajną nadsterownością, lecz mimo to odnosił sukcesy przez krótki okres. Za jego sterami zasiedli m.in. Adam Polak, Maciej Stachowiak oraz Marian Bublewicz.
W 1974 roku zakończono produkcję Lancii Stratos po wypuszczeniu blisko 500 egzemplarzy. Dziś pojazd jest rzadko spotykanym i poszukiwanym przez kolekcjonerów klasykiem.