Od kilku lat Lancia oferuje tylko jeden model, czyli produkowaną w Tychach drugą generację Ypsilona, przedstawioną jeszcze w marcu 2011 r. Mało tego, od kilku lat Lancia Ypsilon jest dostępna jedynie we Włoszech. Choć dość wiekowy Ypsilon II wciąż świetnie tam sobie radzi, to Lancii wyraźnie brakuje i modeli, i rynków zbytu. Na szczęście teraz to się zmienia.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWłosi właśnie przedstawili nowego Ypsilona, który zapowiada powrót Lancii do szerszej gamy i na europejskie rynki.
- Przeczytaj także: Złoty czas aut za grube pliki złotych. To sprawka HNWI
Nowa Lancia Ypsilon: design, wymiary i ukłon w stronę Lancii Stratos
Lancię Ypsilon można spokojnie nazwać najbardziej designerskim miejskim autem całego koncernu Stellantis. Samochód dzieli platformę z oferowanymi przez tę spółkę Citroenem C3, Oplem Corsą i Peugeotem 208.
- Przeczytaj także: Te dwa auta rozkręciły globalny boom na SUV-y. Współtwórca tej mody uważał ją za nieuzasadnioną
Lancia Ypsilon III pokazuje, w jakim stylu zostaną utrzymane kolejne modele tej marki. Można więc liczyć na charakterystyczne przednie diodowe listwy oraz okrągłe tylne światła nawiązujące do jednego z najsłynniejszych samochodów lat 70., czyli Lancii Stratos (produkowanej w latach 1973-1975).
Nowa Lancia Ypsilon ma 408 cm długości, 176 cm szerokości i 144 cm wysokości, a obręcze kół są 17-calowe. W równie stylowej desce rozdzielczej znalazły się dwa ekrany, oba o przekątnej 10,25 cala. Samochód waży 1584 kg.
Jak to? Miejski samochód waży 1584 kg? Tak jest. Pewnie się już domyślasz dlaczego...
Nowa Lancia Ypsilon: silnik i moc
Nowa Lancia Ypsilon debiutuje bowiem w wersji elektrycznej. Rozwija ona 156 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 260 Nm. Zasięg: do 403 km wg normy WLTP. Możliwe, że z czasem gamę nowego Ypsilona uzupełnią odmiany spalinowe.
- Przeczytaj także: Rewolucyjne plany Porsche. Będą wielkie przetasowania w gamie. Informacje od wysoko postawionych menedżerów
Kolejna kompletnie nowa Lancia planowana jest na 2026 r. Będzie nią kompaktowy SUV o długości ok. 460 cm, który zostanie topowym modelem w gamie. Możliwe, że samochód otrzyma nazwę Aurelia, czyli jak Lancia z lat 1950-1958.
Z kolei w 2028 r. powróci nazwa Delta. Czwarta generacja tego słynnego samochodu będzie mierzyć ok. 440 cm długości.
Nowa Lancia Ypsilon: czy trafi do Polski?
Lancia nowym Ypsilonem wraca na europejskie rynki. W połowie 2024 r. ma się pojawić w Belgii i Holandii. Później dołączą Francja i Hiszpania, a w 2025 r. — Niemcy. A co z Polską?
Oficjalnie nie ma ten temat żadnych informacji. Wydaje się jednak, że tak dużego rynku, jak nasz — który na dodatek żywi sentyment do Lancii — zwyczajnie nie da się pominąć. Moim zdaniem Lancia może wrócić do Polski najwcześniej w 2026 r.