- Pierwsza setka na liczniku w 3,8 s, a dwusetka w 13,3 s, do tego prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 250 km na godz. Nowe Porsche Macan GTS ma się, czym pochwalić, jeśli chodzi o liczby
- W końcu ma aż 516 KM i 955 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dzięki funkcji overboost moc może podskoczyć chwilowo do 571 KM
- Jednak w wersji GTS to wcale nie osiągi są najważniejsze. W Macanie sporo pozmieniano, żeby zapewnić jak najbardziej sportowe wrażenia z jazdy. M.in. zmniejszono prześwit o 10 mm, a także przygotowano specyficzne dla tego wariantu zestrojenie amortyzatorów i stabilizatorów
- Cena? Od 480 tys. zł
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Dlaczego Porsche GTS budzą takie emocje?
Wersja GTS nigdy nie jest ani najmocniejsza, ani najszybsza w gamie danego modelu Porsche, ale zawsze budzi ogromne emocje. Dla wielu to magiczne trzy litery, w których tkwi esencja słynnej marki z Zuffenhausen. GTS to kultowe oznaczenie. Używane jest od 1963 r., a więc od debiutu modelu 904 GTS. Pochodzi od Gran Turismo Sport, czyli nazwy kategorii wyścigowej. Porsche wróciło do tego skrótu w 1980 r. Teraz niby plasuje się w środku stawki danego modelu, ale ma w sobie mnóstwo charakteru i wyścigowego ducha.
Do tej pory elektrycznego Porsche Macana GTS nie było. Taką wersję przygotowano w poprzedniej generacji, ale wtedy Macan był spalinowy.
Przeczytaj także: Porsche Cayenne idzie ku elektryczności. Jest też dobra wiadomość
Jak szybkie jest nowe Porsche Macan GTS?
Podobnie jak Macan Turbo, nowy Macan GTS ma najmocniejszy silnik elektryczny tylnej osi dostępny w tej linii modelowej. Jednostka ma średnicę 230 milimetrów, aktywną długość 210 mm i jest wyposażona w wysoce efektywny, 900-amperowy falownik z węglikiem krzemu (SiC)
- chwali się Porsche w oficjalnej informacji prasowej. Nowy Macan GTS ma aż 516 KM i 955 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W trybie overboost dzięki Launch Control moc wzrasta do 571 KM. Dla porównania w aktualnie najmocniejszym w gamie Macanie Turbo to 639 KM. Osiągi nowego Porsche Macana GTS prezentują się imponująco:
- od 0 do 100 km na godz. przyspiesza w 3,8 s,
- do 200 km na godz. w 13,3 s,
- a prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km na godz.
Poznaj kontekst z AI
Jaki zasięg ma nowe Porsche Macan GTS?
Porsche wyposażyło Macana w bardzo duży akumulator o pojemności 100 kWh, a dzięki niemu zasięg to 586 km wg WLTP. Jeśli wybierzecie się w długą trasę drogami szybkiego ruchu, to nie powinno być żadnego ładowania. Przynajmniej w krajach, gdzie infrastruktura szybkich ładowarek jest odpowiednio rozbudowana. Nowe Porsche Macan GTS może się ładować z mocą aż 270 kW.
Ładowanie od 10 do 80 proc. trwa tylko 21 min.
Jak jeździ nowe Porsche Macan GTS?
Tego oczywiście jeszcze nie wiemy, ale, jak na GTS-a przystało, zapowiada się znakomicie. Nowa wersja Macana ma najniżej położony środek ciężkości w całej gamie. Ma też zmniejszony prześwit o 10 mm oraz specyficzne dla tego wariantu zestrojenie amortyzatorów i stabilizatorów zapewniają wyjątkową zwinność oraz precyzję pokonywania zakrętów, które można dodatkowo zwiększyć dzięki opcjonalnej skrętnej tylnej osi.
Porsche Macan GTS wyposażone jest w napęd na wszystkie koła z błyskawicznie reagującym elektronicznym systemem Porsche Traction Management (ePTM) standardowo oferuje układ Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). To elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego, która poprawia przyczepność i zwinność pomagając uzyskać rozkład masy z przewagą tylnej osi w stosunku 48:52.
Ciekawostką jest z pewnością system Porsche Electric Sport Sound (PESS), który odpowiada za wrażenia dźwiękowe podczas jazdy. Dla Macana GTS przygotowano dwa nowe profile dźwiękowe.
Ile kosztuje nowe Porsche Macan GTS?
Przyjmowanie zamówień na Macana GTS ruszyło od razu w momencie premiery. Wyjściowa cena to 480 tys. zł. Jesteśmy pewni, że Macany GTS, które wyjadą na ulice będą znacznie droższe. Konfigurator Porsche pozwala na dobranie naprawdę dużej liczby dodatkowych opcji, za które Niemcy słono sobie liczą. A czasem można się zdziwić, czego Porsche za pół miliona nie ma w standardzie.
Czym na drodze wyróżnia się Porsche Macan GTS? Zapraszamy do galerii
Nowy Macan GTS przyciąga wzrok wyrazistym wyglądem. Charakterystyczne czarne detale, takie jak przyciemnione reflektory LED Matrix, boczne listwy czy nakładki nadkoli, nadają mu sportowego charakteru. Standardowe 21-calowe obręcze w kolorze Anthracite Grey można zamienić na 22-calowe felgi RS Spyder Design. W palecie lakierów pojawiły się trzy nowe kolory: Crayon, Carmine Red i Lugano Blue, które podkreślają dynamiczny styl auta.
Wnętrze Macana GTS to połączenie sportowego klimatu i luksusu. Materiał Race-Tex, użyty m.in. na kierownicy i fotelach, dodaje elegancji, a opcjonalny pakiet wykończenia wnętrza GTS pozwala dopasować przeszycia, pasy bezpieczeństwa i logo „GTS” do koloru nadwozia. W sportowej wersji nie mogło oczywiście zabraknąć ozdobnych dodatków z włókna węglowego.