Logo
WiadomościAktualnościPolska to raj dla litewskich kierowców. Nasze stacje paliw żyją jak pączek w maśle

Polska to raj dla litewskich kierowców. Nasze stacje paliw żyją jak pączek w maśle

Opracowanie: 
  • Krzysztof Grabek

Coraz więcej litewskich kierowców wybiera polskie stacje benzynowe zamiast rodzimych. Powód jest prosty – różnice w cenach paliwa w Polsce i na Litwie są duże, a planowane zmiany w litewskiej akcyzie tylko je pogłębią. Zjawisko, które jeszcze kilka lat temu było marginalne, dziś staje się poważnym problemem dla litewskiej gospodarki.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Tankowanie samochodu na polskiej stacji paliw
Maciej Brzeziński / Auto Świat
Tankowanie samochodu na polskiej stacji paliw
  • Litewscy kierowcy coraz częściej uprawiają turystykę paliwową. Zatankowanie auta w Polsce jest dla nich tańsze
  • Planowane podwyżki akcyzy na paliwo na Litwie mogą pogłębić problem. W 2026 r. różnica w cenach będzie jeszcze większa
  • Eksperci alarmują, że litewski rynek straci konkurencyjność, jeśli rząd nie zmieni polityki cenowej. Przewoźnicy apelują o wprowadzenie mechanizmów wsparcia
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Masowe wycieczki Litwinów polegające na tankowaniu w Polsce to problem nie tylko stacji paliw. To poważne uderzenie w litewski budżet. Zdaniem ekspertów branżowych obroty tamtejszego sektora paliwowego mogą w 2026 r. spaść nawet o 480 mln euro. Podczas gdy Litwini ochoczo uprawiają turystykę paliwową, ich firmy transportowe słabną, a nad mieszkańcami terenów przygranicznych wisi widmo zwolnień. Wszystko przez to, że i benzyna, i olej napędowy są zauważalnie droższe niż w Polsce.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Dlaczego litewscy kierowcy wolą tankować w Polsce?
Jakie zmiany w akcyzie planuje litewski rząd?
Jakie skutki ma turystyka paliwowa dla litewskiej gospodarki?
Czy ceny paliw na Litwie mogą w końcu spaść?

Dlaczego litewscy kierowcy tankują na polskich stacjach paliw?

Jak informuje serwis bilis.lt, już dziś różnica w cenie oleju napędowego między Polską a Litwą wynosi około 10 centów na litrze (w przeliczeniu 45 gr). Planowana przez litewski rząd przyszłoroczna podwyżka akcyzy na paliwo jeszcze pogłębi tę różnicę – ma wzrosnąć do 14 centów (około 60 gr). Dla kierowców to spora oszczędność, dla przewoźników – nawet kwestia utrzymania się na rynku. Nic dziwnego, że firmy świadczące międzynarodowy przewóz towarów nawet w 90 proc. zaopatrują się w paliwo w Polsce (dane Litewskiego Stowarzyszenia Przewoźników Linava).

Przeczytaj też: Ten kraj ma najtańsze paliwo na świecie. Benzyna kosztuje tu mniej niż woda

Litewskie stacje paliw tracą klientów, a przygraniczne regiony już odczuwają tego skutki – planowane są zwolnienia około 100 pracowników w tym sektorze. Przytaczane przez cytowany serwis dane mówią same za siebie: w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku sprzedaż oleju napędowego na Litwie spadła o 15 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Rzeczywistość okazała się bardziej brutalna, niż przewidywania litewskiego ministerstwa finansów, bo według prognoz spadek miał się zatrzymać na poziomie zaledwie 6 proc.

Tankowanie samochodu
Tankowanie samochoduAuto Świat

Dlaczego ceny paliw na Litwie są tak wysokie?

Przez rosnącą akcyzę na paliwo. Pod presją krytyki litewski rząd wycofał się już z pierwotnych planów drastycznego podniesienia podatku w 2026 r., jednak nawet to nie zatrzyma wzrostu cen. W przyszłym roku stała część akcyzy (druga część jest zmienna) ma wzrosnąć z 466 do 500 euro za 1000 litrów. To zaś przełoży się na podwyżkę cen benzyny o 6 centów, a oleju napędowego – o 4 centy. O około 4 centy zdrożeje też autogaz.

Litewski resort finansów zapewnia, że podwyżka tylko stałej części akcyzy to kompromis. Kierowcy widzą to jednak inaczej – paliwo w Polsce jest dla nich po prostu znacznie tańsze. Dla przewoźników, którzy płacą za tysiące litrów paliwa miesięcznie, różnica jest kolosalna. Kristina Cerednicenkaite z Litewskiego Stowarzyszenia Innowacyjnej Energetyki i Handlu (LIEPA) mówi o ogromnym rozczarowaniu w branży, rząd miał bowiem całkowicie wstrzymać wzrost akcyzy, a nie tylko jednej składowej.

Tankowanie w Polsce opłaca się zwłaszcza przewoźnikom
Tankowanie w Polsce opłaca się zwłaszcza przewoźnikomCanetti / Shutterstock

Czy ceny paliw na Litwie w końcu spadną?

Polska polityka cenowa nie sprzyja powrotowi Litwinów na rodzime stacje paliw. Podczas gdy tam planowane są kolejne podwyżki akcyzy, u nas sytuacja cenowa jest stabilna. Mamy też większą konkurencję na rynku, co zniechęca właścicieli stacji paliw do ustalania wysokich cen. Ratunkiem dla litewskiej branży paliwowej mogłyby być mechanizmy wsparcia, takie jak częściowy zwrot akcyzy dla przewoźników.

Dopóki różnica w cenach paliw między Polską i Litwą będzie rosła, litewscy kierowcy nadal będą planować wyjazdy na zakupy i tankowanie po polskiej stronie granicy. Jeśli litewski rząd nie przemyśli forsowanej polityki cenowej, tamtejszy rynek paliwowy może stracić konkurencyjność na lata, a kolejki ciężarówek na granicy staną się normą, a nie anomalią.

Opracowanie: 
  • Krzysztof Grabek
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium