- Santana Motors wznowiła produkcję po 14 latach przerwy
- Pierwsze modele to pickupy 400 z silnikiem Diesla lub hybrydą plug-in
- Santana nawiązała współpracę z chińskim koncernem BAIC i będzie montować SUV-y w systemie SKD
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Po 14 latach przerwy, gdy ostatnie samochody zjechały z linii produkcyjnej w 2011 r., fabryka Santany w Lineares znowu pracuje. Pierwszym modelem jest pickup oferowany w dwóch wersjach napędowych. Pierwsza 400D jest napędzana 190-konnym silnikiem Diesla o pojemności 2,3 l. Druga 400 PHEV to hybryda plug-in o mocy 429 KM, która jest w stanie przejechać do 120 km w trybie elektrycznym.
Poznaj kontekst z AI
Przeczytaj także: Słynna niemiecka marka może sprzedawać chińskiego SUV-a. Cena też wywołałaby zamieszanie
Pierwszy egzemplarz Santany 400D został przekazany Izbie Handlowej w Linares. Ten symboliczny gest podkreśla historyczną więź marki z tym miastem. Rozwój marki jest wspierany przez władze Hiszpanii.
Partnerstwo z BAIC i nowa gama SUV-ów
Podczas uroczystości w Linares podpisano kluczowe porozumienie między Santana Motors a chińskim koncernem motoryzacyjnym BAIC Automotive Group. Dzięki tej współpracy Santana stanie się wyłącznym partnerem BAIC w Europie odpowiedzialnym za rozwój, produkcję i sprzedaż nowej gamy SUV-ów oraz pojazdów terenowych.
W 2026 r. w Hiszpanii ruszy montaż pięciu nowych modeli w systemie SKD, czyli montażu dużych gotowych podzespołów dostarczanych z Chin. Wszystkie będą różnej wielkości SUV-ami, których popularność stale rośnie.
Tak samo postępuje Grupa DR, która montuje chińskie samochody we Włoszech i oferuje pod własnymi markami. Niedawno weszła oficjalnie do Polski, o czym pisaliśmy tutaj.
Gdzie będzie można kupić samochody Santany?
Santana Motors ma ambitne plany powrotu nie tylko na hiszpański rynek. Marka poinformowała, że stworzyła rozbudowaną sieć handlową, która obejmuje także Portugalię, Włochy, Andorę i Gibraltar. Dzięki współpracy z Grupo JPG klienci mogą liczyć na obsługę posprzedażową (serwis i wsparcie techniczne).
Co więcej, samochody Santany pojawią się na trasie rajdu Santana Trophy w Marok. Firma planuje także start w Rajdzie Dakar prototypem opracowanym przez zespół Santana Racing, który poprowadzi Jesus Calla pilotowany przez dyrektora generalnego Edu Blanco.
Santana — co to za marka?
To hiszpańska marka znana w segmencie samochodów terenowych. Fabryka Metalurgica Santa Ana w Linares rozpoczęła działalność w 1956 r., początkowo produkując części do sprzętu rolniczego, w tym do traktorów. Dwa lata później Santana zawarła umowę z Land Roverem i rozpoczęła produkcję terenówek na licencji. Dostarczała je na rynki, na które brytyjska firma z różnych względów nie mogła wejść. Jak informuje producent, w latach świetności sprzedawał pojazdy w ponad 50 krajach świata, a ich roczna produkcja wynosiła nawet 30 tys. egzemplarzy.
W 1985 r. Santana nawiązała współpracę z Suzuki. Dostarczano też pojazdy wojskowe dla armii kilku krajów (model Anibal). W latach 2006-2009 na bazie umowy z Iveco produkowała model Massif. Kontrolę nad firmą przejęły władze Andaluzji, jednak nie udało się jej uratować i w 2011 r. Santana zakończyła działalność. Teraz pisze nowy rozdział swojej historii z chińskim partnerem.