Logo

Kolejny odcinek nowej drogi ekspresowej otwarty. Kierowcy już jadą obwodnicą

Opracowanie: 
  • Filip Trusz
  • Droga S74 docelowo połączy autostradę A1 z trasą S19, przebiegając przez województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie
  • Nowo otwarta obwodnica Opatowa o długości 11,5 km odciąża miasto od ruchu tranzytowego i poprawia bezpieczeństwo
  • W ramach inwestycji powstało 20 obiektów inżynierskich, w tym estakada o długości 300 m i wysokości podpór 17 m
  • Budowa obwodnicy kosztowała 688,9 mln zł, z czego 336,7 mln zł pochodziło z unijnego dofinansowania
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Droga ekspresowa S74 dopiero nabiera realnych kształtów, a kierowcy mogą korzystać z... mniej niż 10 km tej drogi. To ma się niedługo zmienić, bo kilkadziesiąt kolejnych jest już w budowie, a kolejne odcinki są już planowane. Docelowo S74 ma mieć ok. 207 km i będzie przebiegać przez trzy województwa: łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. To kluczowa inwestycja dla mieszkańców tego regionu. S74 połączy się z jednymi z najważniejszymi drogami w kraju — m.in. S7 oraz S19.

Przeczytaj także: GDDKiA: kolejny krok do budowy S74. Co się dzieje z nową drogą ekspresową? Sprawdzamy

Od tego weekendu kierowcy mogą skorzystać z nowo otwartej obwodnicy Opatowa, która stanowi część drogi ekspresowej S74 i drogi krajowej nr 9. W ramach inwestycji udostępniony zostanie również północny łącznik do DK74. Projekt ma na celu odciążenie miasta od ruchu tranzytowego, poprawę bezpieczeństwa oraz skrócenie czasu przejazdu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie województwa obejmuje droga S74?
Ile kosztowała budowa obwodnicy Opatowa?
Co stanowi część drogi ekspresowej S74?
W jakim roku zakończy się budowa odcinka Mniów – Kielce?

Kiedy droga S74 będzie gotowa? Nowy odcinek gotowy

Opatów, przez który przebiegają dwie kluczowe drogi krajowe — DK9 łącząca Radom z Rzeszowem oraz DK74 prowadząca z Kielc do Lublina — borykał się z poważnymi problemami komunikacyjnymi. Wąskie ulice historycznego centrum miasta były przeciążone ruchem, w tym dużym udziałem pojazdów ciężarowych, co powodowało regularne korki i wzrost zanieczyszczenia powietrza. Dzięki nowej obwodnicy, która omija miasto od południowego zachodu, mieszkańcy mogą liczyć na poprawę jakości życia, a tranzytowi kierowcy na szybszy i bardziej komfortowy przejazd.

Obwodnica o długości 11,5 km została zaprojektowana jako dwujezdniowa droga, a na jej trasie powstały dwa węzły drogowe. Pierwszy znajduje się na skrzyżowaniu obecnej DK9 z jej nowym przebiegiem oraz łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł, nazwany Opatów, zlokalizowany jest w Marcinkowicach, gdzie skrzyżowano nowe odcinki S74 i DK9 z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.

Droga S74 Opatów - Nisko na mapie
Droga S74 Opatów - Nisko na mapieGDDKiA

Co zbudowano na S74? Aż 20 obiektów inżynierskich

W ramach projektu powstało 20 obiektów inżynierskich, w tym mosty, wiadukty, estakady oraz kładka dla pieszych. Wyróżniającym się elementem jest estakada na DK9, której długość wynosi blisko 300 metrów, a wysokość podpór sięga 17 metrów. Inwestycja obejmowała również badania archeologiczne, które pozwoliły odkryć liczne artefakty, w tym średniowieczny grzebyk kościany, rzymską monetę i narzędzia neolityczne.

„Opatowski ring” składa się z dwujezdniowego odcinka DK9 o długości 5,1 km oraz drogi S74 mierzącej 6,5 km. Uzupełnieniem jest 3-kilometrowy, jednojezdniowy łącznik, który pozwala na całkowite ominięcie miasta. Dzięki niemu kierowcy podróżujący między Kielcami a Lublinem mogą uniknąć wjazdu do Opatowa.

Przeczytaj także: Via Carpatia coraz dłuższa — nowe odcinki S19 już dostępne. Są także nowe obwodnice

Co dalej z budową drogi S74?

Budowa obwodnicy i łącznika kosztowała 688,9 mln zł, z czego 336,7 mln zł pochodziło z unijnego dofinansowania w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Wykonawcą projektu było konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construccion.

Obwodnica Opatowa jest częścią drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. W województwie świętokrzyskim realizowanych jest obecnie pięć odcinków tej trasy o łącznej długości 98 km. Najbardziej zaawansowana jest budowa odcinka Mniów – Kielce, która zakończy się w 2027 r. W planach są także kolejne inwestycje, w tym odcinki od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa oraz od Łagowa do Opatowa. Dla odcinka Opatów – Nisko trwa przetarg na przygotowanie koncepcji programowej, co przybliża realizację niemal 100-kilometrowego „ekspresowego” placu budowy.

Opracowanie: 
  • Filip Trusz
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu