- Droga S74 docelowo połączy autostradę A1 z trasą S19, przebiegając przez województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie
- Nowo otwarta obwodnica Opatowa o długości 11,5 km odciąża miasto od ruchu tranzytowego i poprawia bezpieczeństwo
- W ramach inwestycji powstało 20 obiektów inżynierskich, w tym estakada o długości 300 m i wysokości podpór 17 m
- Budowa obwodnicy kosztowała 688,9 mln zł, z czego 336,7 mln zł pochodziło z unijnego dofinansowania
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Droga ekspresowa S74 dopiero nabiera realnych kształtów, a kierowcy mogą korzystać z... mniej niż 10 km tej drogi. To ma się niedługo zmienić, bo kilkadziesiąt kolejnych jest już w budowie, a kolejne odcinki są już planowane. Docelowo S74 ma mieć ok. 207 km i będzie przebiegać przez trzy województwa: łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. To kluczowa inwestycja dla mieszkańców tego regionu. S74 połączy się z jednymi z najważniejszymi drogami w kraju — m.in. S7 oraz S19.
Przeczytaj także: GDDKiA: kolejny krok do budowy S74. Co się dzieje z nową drogą ekspresową? Sprawdzamy
Od tego weekendu kierowcy mogą skorzystać z nowo otwartej obwodnicy Opatowa, która stanowi część drogi ekspresowej S74 i drogi krajowej nr 9. W ramach inwestycji udostępniony zostanie również północny łącznik do DK74. Projekt ma na celu odciążenie miasta od ruchu tranzytowego, poprawę bezpieczeństwa oraz skrócenie czasu przejazdu.
Poznaj kontekst z AI
Kiedy droga S74 będzie gotowa? Nowy odcinek gotowy
Opatów, przez który przebiegają dwie kluczowe drogi krajowe — DK9 łącząca Radom z Rzeszowem oraz DK74 prowadząca z Kielc do Lublina — borykał się z poważnymi problemami komunikacyjnymi. Wąskie ulice historycznego centrum miasta były przeciążone ruchem, w tym dużym udziałem pojazdów ciężarowych, co powodowało regularne korki i wzrost zanieczyszczenia powietrza. Dzięki nowej obwodnicy, która omija miasto od południowego zachodu, mieszkańcy mogą liczyć na poprawę jakości życia, a tranzytowi kierowcy na szybszy i bardziej komfortowy przejazd.
Obwodnica o długości 11,5 km została zaprojektowana jako dwujezdniowa droga, a na jej trasie powstały dwa węzły drogowe. Pierwszy znajduje się na skrzyżowaniu obecnej DK9 z jej nowym przebiegiem oraz łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł, nazwany Opatów, zlokalizowany jest w Marcinkowicach, gdzie skrzyżowano nowe odcinki S74 i DK9 z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
Co zbudowano na S74? Aż 20 obiektów inżynierskich
W ramach projektu powstało 20 obiektów inżynierskich, w tym mosty, wiadukty, estakady oraz kładka dla pieszych. Wyróżniającym się elementem jest estakada na DK9, której długość wynosi blisko 300 metrów, a wysokość podpór sięga 17 metrów. Inwestycja obejmowała również badania archeologiczne, które pozwoliły odkryć liczne artefakty, w tym średniowieczny grzebyk kościany, rzymską monetę i narzędzia neolityczne.
„Opatowski ring” składa się z dwujezdniowego odcinka DK9 o długości 5,1 km oraz drogi S74 mierzącej 6,5 km. Uzupełnieniem jest 3-kilometrowy, jednojezdniowy łącznik, który pozwala na całkowite ominięcie miasta. Dzięki niemu kierowcy podróżujący między Kielcami a Lublinem mogą uniknąć wjazdu do Opatowa.
Przeczytaj także: Via Carpatia coraz dłuższa — nowe odcinki S19 już dostępne. Są także nowe obwodnice
Co dalej z budową drogi S74?
Budowa obwodnicy i łącznika kosztowała 688,9 mln zł, z czego 336,7 mln zł pochodziło z unijnego dofinansowania w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Wykonawcą projektu było konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construccion.
Obwodnica Opatowa jest częścią drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. W województwie świętokrzyskim realizowanych jest obecnie pięć odcinków tej trasy o łącznej długości 98 km. Najbardziej zaawansowana jest budowa odcinka Mniów – Kielce, która zakończy się w 2027 r. W planach są także kolejne inwestycje, w tym odcinki od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa oraz od Łagowa do Opatowa. Dla odcinka Opatów – Nisko trwa przetarg na przygotowanie koncepcji programowej, co przybliża realizację niemal 100-kilometrowego „ekspresowego” placu budowy.