- Droga S19 jest częścią szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną z Południową, i ma strategiczne znaczenie dla transportu.
- Wojewoda Podkarpacki rozpatruje wniosek o pozwolenie na budowę odcinka S19 Lutcza - Domaradz, kluczowego dla regionu.
- Podpisano kontrakt na budowę 6,4-kilometrowego odcinka S19, w tym tunelu, za 1 mld 416 mln zł, z planowanym zakończeniem w 2030 r.
- Na innym odcinku S19 doszło do przełomu. Przebita pierwszą nawę ponad dwukilometrowego tunelu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Co się dzieje na budowie S19? Wojewoda wyda decyzję
Do Wojewody Podkarpackiego trafił wniosek o pozwolenie na budowę odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lutczą a Domaradzem. To przedostatni fragment szlaku Via Carpatia w województwie podkarpackim, który oczekuje na decyzję ZRID, niezbędną do rozpoczęcia prac budowlanych.
Przeczytaj także: Zrobili to! Karpatka TBM przebiła tunel na S19. Co dalej? GDDKiA podaje daty i plany
Odcinek S19 za ponad miliard zł ma już wykonawcę
W maju 2024 r. podpisano kontrakt na projekt i budowę 6,4-kilometrowego odcinka S19, w tym blisko kilometrowego tunelu. Wartość umowy z firmą Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret wynosi 1 mld 416 mln 239 tys. 220 zł. Inwestycja realizowana jest w systemie "Projektuj i buduj". Dokumentacja projektowa, potrzebna do uzyskania decyzji ZRID, została już opracowana. Wydanie tej decyzji zatwierdzi granice terenu przeznaczonego pod budowę, co umożliwi przekazanie placu budowy wykonawcy. Podkarpacki Urząd Wojewódzki poinformuje właścicieli nieruchomości przeznaczonych do przejęcia o wszczęciu postępowania oraz wydaniu decyzji ZRID.
Decyzja ZRID pozwoli także na rozpoczęcie procedury odszkodowawczej, którą poprowadzi Wojewoda Podkarpacki. Zakończenie budowy całego odcinka planowane jest na 2030 r., jednak węzeł Domaradz i część drogi mają powstać wcześniej, do 2027 r.
Droga S19 Lutcza - Domaradz. Jak będzie wyglądała gotowa droga?
Nowy odcinek drogi ekspresowej będzie miał dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Domaradz, który połączy S19 z drogą wojewódzką nr 886, oraz tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Lutczy. Docelowo, po ukończeniu budowy odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyć się z DK19 w Lutczy.
W ramach projektu zaplanowano budowę 11 obiektów inżynierskich, w tym dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości 924 m, który zostanie wykonany metodą NATM. Na trasie znajdą się także estakada, cztery mosty, cztery wiadukty drogowe, przejścia dla zwierząt oraz dodatkowe jezdnie. Ważnym elementem inwestycji będzie Obwód Drogowy w Domaradzu, który obejmie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące wszystkie tunele na podkarpackim odcinku S19. Dla zapewnienia bezpieczeństwa powstaną dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
To duże wyzwanie dla drogowców. S19 powstaje w trudnym terenie
Odcinek Lutcza – Domaradz przebiega przez Karpaty Zewnętrzne, które charakteryzują się skomplikowaną budową geologiczną i zróżnicowanym ukształtowaniem terenu. Region ten, zbudowany głównie z fliszu karpackiego, obfituje w wzniesienia, doliny oraz obszary leśne. Występują tu także tereny osuwiskowe. W ramach rozpoznania geologicznego wykonano wiercenia, badania geofizyczne oraz monitoring osuwisk.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Na budowie S19 dużo się dzieje. Karpatka TBM przebiła tunel
Na trasie drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica powstaje pierwszy w regionie tunel drogowy. Maszyna TBM, nazwana Karpatką, właśnie zakończyła drążenie pierwszej nawy tunelu, przebijając się na północną stronę wzgórza Grochowiczna. To kluczowy etap budowy tej części szlaku Via Carpatia.
Obrót po obrocie, metr po metrze – ważący niemal 400 ton pierścień skrawający TBM Karpatki, wyposażony w 471 narzędzi służących do wiercenia, drążył pierwszą nawę w tunelu na S19 Rzeszów Południe - Babica. Zobaczcie, jak wyglądały ostatnie chwile przed przebiciem portalu północnego
Dlaczego kierowcy z Podkarpacia czekają na S19?
Via Carpatia to strategiczny korytarz transportowy, który połączy Europę Północną z Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości, przebiegając przez pięć województw. W woj. podkarpackim S19 docelowo osiągnie długość 170 km. Obecnie kierowcy korzystają już z 82 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Kolejne 84 km są w fazie realizacji, w tym budowa odcinków Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Domaradz – Krosno, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla i Dukla – Barwinek.
Realizacja szlaku Via Carpatia w woj. podkarpackim przebiega zgodnie z planem. Oddane do użytku 81,8 km trasy połączyły stolice województw podkarpackiego i lubelskiego oraz umożliwiły szybki dojazd do Warszawy.