- Maszyna TBM Karpatka zakończyła drążenie pierwszej nawy tunelu na trasie S19 Rzeszów Południe – Babica
- Tunel o długości 2255 m będzie miał dwie nawy, 15 przejść poprzecznych i przejazd awaryjny
- Podczas drążenia wydobyto 950 tys. ton urobku i zamontowano ponad 11 tys. elementów obudowy
- Droga S19 jest częścią szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Co się dzieje na budowie S19? Karpatka wydrążyła tunel
Na trasie drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica powstaje pierwszy w regionie tunel drogowy. Maszyna TBM, nazwana Karpatką, właśnie zakończyła drążenie pierwszej nawy tunelu, przebijając się na północną stronę wzgórza Grochowiczna. To kluczowy etap budowy tej części szlaku Via Carpatia. GDDKiA ma powody do świętowania:
Poznaj kontekst z AI
Wydarzenie tygodnia Dla nas oczywiście przebicie pierwszej nawy w tunelu na S19 Rzeszów Południe - Babica . A czy wiecie ile urobku wyjechało podczas prowadzonych prac Zerknijcie na naszą grafikę . Ponadto zużyto około 23 tys. MWh prądu i ułożono ponad 11 tys. szt. elementów obudowy.
Jak duży i długi będzie tunel na S19? Jeden z rekordowych w Polsce
Tunel o długości 2255 m będzie składał się z dwóch naw, połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz przejazdem awaryjnym. Każda nawa pomieści dwa pasy ruchu, pas awaryjny i opaski bezpieczeństwa. Produkcja elementów obudowy tunelu odbywała się w hali prefabrykacji w Lutoryżu, gdzie w przyszłości powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Wyprodukowane elementy, ważące do 14 ton każdy, były transportowane i montowane w trakcie drążenia tunelu.
Maszyna TBM Karpatka, dostarczona przez firmę Acciona Construccion, mierzy 114 m długości, 15 m szerokości i waży 4400 ton. Wyposażona w 12 silników o mocy 1 megawata każdy, TBM drążyła tunel na maksymalnej głębokości ponad 100 m. Podczas pracy wydobyto 950 tys. ton urobku i zamontowano ponad 11 tys. elementów obudowy. Wydrążenie pierwszej nawy zajęło więcej czasu niż planowano ze względu na trudne warunki geologiczne oraz wykrycie metanu.
Na budowie S19 nie wszystko idzie z płatka
Pierwotnie zakładano, że drążenie jednej nawy potrwa około 10 miesięcy. Jednak awarie maszyny oraz skomplikowane warunki geologiczne i hydrologiczne wydłużyły ten proces. W lipcu 2023 r. podczas obniżania zwierciadła wody wykryto metan, co wymusiło doposażenie maszyny w systemy wentylacji i detekcji gazu. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom przerwy w pracy były krótkie, a bezpieczeństwo pracowników zostało zachowane.
Kiedy powstanie druga nawa tunelu S19?
Po zakończeniu drążenia pierwszej nawy kolejnym etapem jest obrót maszyny TBM, co potrwa około trzech miesięcy. Proces ten wymaga serwisowania i modyfikacji maszyny, które mają usprawnić jej działanie podczas pracy nad drugą nawą. Karpatka zostanie obrócona za pomocą specjalistycznego urządzenia przypominającego poduszkowiec. W międzyczasie w wydrążonej już nawie rozpocznie się budowa płyty podjezdniowej i nawierzchni.
Budowę odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica realizuje konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Umowa została podpisana w lipcu 2020 r., a prace rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Zakończenie budowy, w tym tunelu, planowane jest na styczeń 2028 r. Odcinek o długości 10,3 km obejmuje budowę sześciu estakad, dwóch wiaduktów, przejazdu nad linią kolejową, trzech przejść dla zwierząt oraz węzła Babica. Powstanie również Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych.
Dlaczego S19 Via Carpatia to tak ważna droga?
Droga S19 jest częścią szlaku Via Carpatia, który łączy Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa ma liczyć około 700 km i przebiegać przez pięć województw. W województwie podkarpackim docelowo powstanie 169 km trasy, z czego 81,8 km jest już oddane do użytku, a 84,5 km znajduje się w fazie realizacji. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy regionu zyskają szybsze połączenia z Warszawą i innymi kluczowymi miastami.