- Docelowa długość drogi S74 wyniesie około 207 km, a obecnie kierowcy mogą korzystać z mniej niż 10 km tej trasy.
- GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji dla odcinka między Opatowem a Nisko, o długości około 73 km.
- Droga S74 będzie posiadać dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, poprawiając bezpieczeństwo i odciążając lokalny ruch.
- Droga ekspresowa S74 połączy autostradę A1 z trasą S19 w pobliżu Niska, przebiegając przez województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Gdzie będzie przebiegać droga S74?
Droga ekspresowa S74 dopiero nabiera realnych kształtów, a kierowcy mogą korzystać z... mniej niż 10 km tej drogi. To ma się niedługo zmienić, bo kilkadziesiąt kolejnych jest już w budowie, a kolejne odcinki są już planowane. Docelowo S74 ma mieć ok. 207 km i będzie przebiegać przez trzy województwa: łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
To kluczowa inwestycja dla mieszkańców tego regionu. S74 połączy się z jednymi z najważniejszymi drogami w kraju — m.in. S7 oraz S19.
Co się dzieje na budowie drogi S74?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie elementów Koncepcji programowej oraz wykonanie pełnego rozpoznania geologicznego dla odcinka drogi ekspresowej S74 między Opatowem a Nisko. Oferty można składać do 13 stycznia 2026 r. Przetarg jest prowadzony w trybie nieograniczonym, a szczegóły dostępne są na platformie zakupowej GDDKiA.
Przeczytaj także: Nowa droga ekspresowa jest gotowa w 94 proc. GDDKiA otworzy ją jeszcze w tym roku
Planowana trasa o długości około 73 km przebiegać będzie przez województwa świętokrzyskie i podkarpackie. Na terenie woj. świętokrzyskiego droga będzie liczyć niemal 29 km i obejmie gminy Opatów, Lipnik, Obrazów i Samborzec. W woj. podkarpackim trasa o długości ponad 44 km przejdzie przez Tarnobrzeg, Gorzyce, Stalową Wolę, Zaleszany, Radomyśl nad Sanem, Pysznicę oraz Nisko.
Dla usprawnienia realizacji projekt podzielono na pięć odcinków:
- Opatów (Okalina Kolonia) — Lipnik (9,8 km),
- Lipnik — Samborzec (14,4 km),
- Samborzec — Gorzyce (13,9 km),
- Gorzyce — Radomyśl (18,3 km),
- Radomyśl — Nisko (węzeł Zapacz na S19, 16,5 km).
Poznaj kontekst z AI
Jak zostanie wybrany nowy wykonawca S74?
Wybrany wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie elementów Koncepcji programowej, w tym pełne rozpoznanie geologiczne, badania geofizyczne, sondowania oraz mapy do celów projektowych. Dokumentacja ma określić możliwości projektowe, technologie, a także wytyczne dla projektu budowlanego. Prace te są kluczowe dla przejścia do etapu realizacji inwestycji w systemie "Projektuj i buduj".
Oferty będą oceniane według kryteriów: cena (60 proc.), doświadczenie głównego projektanta drogowego (20 proc.), projektanta mostowego (10 proc.) oraz geologa (10 proc.). Wykonawcy mogą zgłaszać się do realizacji jednej, kilku lub wszystkich części zamówienia.
Przewidywany czas wykonania dokumentacji wynosi:
- 15 miesięcy dla części 1 i 2,
- 18 miesięcy dla części 3 i 5,
- 20 miesięcy dla części 4.
Przyszła droga ekspresowa S74 będzie posiadać dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, a węzły zapewnią dostępność do trasy. Nowa infrastruktura pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast, poprawi bezpieczeństwo mieszkańców oraz odciąży lokalny układ komunikacyjny.
Dlaczego droga S74 jest tak ważna? Połączenie z centrum Polski
Droga S74 rozpocznie się od skrzyżowania z S12 w Kozeninie, łącząc się z autostradą A1 i S8. Ułatwi to dojazd z centralnej Polski do S19 w okolicach Niska i południowych części woj. lubelskiego. Odcinek w woj. łódzkim jest obecnie w przygotowaniu, a fragment w woj. świętokrzyskim do Opatowa znajduje się w trakcie realizacji.