- Droga ekspresowa S74 połączy autostradę A1 z trasą S19 w pobliżu Niska, przebiegając przez województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie
- Spokojnie można mówić tu o nowej drodze ekspresowej. Z planowanych 206,8 km kierowcy mogą na razie jechać po siedmiu km
- To ma się jednak niedługo zmienić, ponieważ GDDKiA uzyskała decyzję środowiskową dla odcinka Opatów – Nisko, a to oznacza możliwość przystąpienia do dalszych pracy
- S74 na odcinku Opatów – Nisko będzie miała 73 km i dwie jezdnie po dwa pasy ruchu
S74 z DŚU. Co oznacza uzyskanie decyzji środowiskowej?
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka drogi ekspresowej S74. To kolejny etap w przygotowaniach do budowy trasy, która połączy województwo świętokrzyskie z podkarpackim, znacząco poprawiając komunikację w regionie. Decyzja środowiskowa dla S74 została wydana w uzgodnieniu z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Kielcach. Dokument zatwierdza przebieg drogi oraz określa rozwiązania minimalizujące jej wpływ na środowisko, takie jak ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt czy urządzenia ochrony wód. Wskazuje również zakres nadzoru przyrodniczego i archeologicznego.
Przeczytaj także: Jest decyzja w sprawie 18 km S19 na południu. GDDKiA podaje datę
To oznacza, że mogą ruszać kolejne prace na bardzo ważnym odcinkiem S74, która docelowo w przyszłości ma mieć 206,8 km, a na razie kierowcom oddano... niecałe siedem. Dlatego cieszy kolejny ważny krok.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoIle km będzie miała droga S74? Opatów — Nisko to duża jej część
Droga ekspresowa S74 na odcinku Opatów — Nisko będzie miała długość około 73 km. Trasa przebiegać będzie przez cztery gminy w województwie świętokrzyskim oraz siedem gmin w województwie podkarpackim. Na terenie woj. świętokrzyskiego obejmie m.in. gminy Opatów, Lipnik i Samborzec, natomiast w woj. podkarpackim połączy takie miejscowości jak Tarnobrzeg, Stalowa Wola czy Nisko. Trasa będzie wyposażona w dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, a jej dostępność zapewnią liczne węzły drogowe.
Nowa droga ma wyprowadzić ruch tranzytowy z miast, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 9 i 77. Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, a lokalny układ komunikacyjny zostanie znacząco odciążony. Projekt zakłada również komfortowy i szybki przejazd dla użytkowników drogi.
Gdzie ma przebiegać S74? Zobacz na mapie:
Długa historia przygotowań. Ile lat powstaje droga S74?
Prace nad inwestycją rozpoczęły się już w latach 2010–2011, kiedy wykonano Studium korytarzowe, analizując siedem wariantów przebiegu trasy. W 2018 r. Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji, co umożliwiło kontynuację przygotowań, w tym opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz przeprowadzenie badań geologicznych i archeologicznych. W trakcie przygotowań odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami, a uwagi możliwe do uwzględnienia w ramach projektu zostały wprowadzone.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Rzeszowie wszczęła postępowanie dotyczące wydania decyzji środowiskowej w listopadzie 2022 r. Wybrano wariant społeczny (W5), który rozpoczyna się w miejscowości Okalina, jako kontynuacja obwodnicy Opatowa. Trasa przebiega przez Lipnik, Samborzec, Tarnobrzeg, Stalową Wolę, Nisko i inne miejscowości, przecinając rzeki Koprzywianka, Wisła, San i Bukowa. Wariant uwzględnia węzły drogowe, przejścia dla zwierząt oraz rozwiązania ochronne dla środowiska.
Dlaczego droga S74 jest tak ważna?
Droga ekspresowa S74 będzie kluczowym elementem komunikacyjnym, łączącym województwo łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Rozpocznie się od skrzyżowania z S12 w Kozeninie, gdzie połączy się z autostradą A1 i drogą ekspresową S8. Po jej ukończeniu trasa zapewni szybki dojazd z centrum kraju na Podkarpacie. Obecnie odcinek w woj. łódzkim jest w fazie przygotowań, a część w woj. świętokrzyskim już w realizacji.