Auto Świat Wiadomości Aktualności Pomiary porównawcze georadarów na trasie S7. GDDKiA zaprasza

Pomiary porównawcze georadarów na trasie S7. GDDKiA zaprasza

Już 23 września 2025 r. na drogach serwisowych przy trasie S7 w pobliżu MOP Mieszkowo Wschód odbędą się porównawcze pomiary mobilnych georadarów. Badania mają na celu ocenę skuteczności urządzeń oraz kompetencji operatorów, a udział w nich jest bezpłatny. Organizatorzy zachęcają do zgłaszania się zarówno jednostki GDDKiA, jak i podmioty zewnętrzne.

Pomiary porównawcze georadarów na trasie S7
GDDKiA
Pomiary porównawcze georadarów na trasie S7
  • 23 września 2025 r. odbędą się porównawcze pomiary mobilnych georadarów na trasie S7 w pobliżu MOP Mieszkowo Wschód
  • Badania mają na celu ocenę skuteczności urządzeń, kompetencji operatorów oraz wykrycie anomalii w nawierzchni
  • Udział w testach jest bezpłatny, a zgłoszenia przyjmowane są do 9 września 2025 r.

W ramach zaplanowanych testów sprawdzane będą grubości warstw nawierzchni na różnych typach konstrukcji drogowych. Dodatkowo, podczas badań wykrywane będą ewentualne anomalie, które mogą wskazywać na degradację poszczególnych warstw, a także oceniana będzie ich jednorodność. Pomiary zostaną przeprowadzone na specjalnie wyznaczonych odcinkach testowych w województwie mazowieckim.

Analiza wyników pozwoli porównać sprawność pomiarową georadarów należących do laboratoriów GDDKiA, a także urządzeń wykorzystywanych przez innych zarządców dróg, niezależne laboratoria oraz wykonawców. Organizatorzy podkreślają, że udział w badaniach nie wiąże się z żadnymi kosztami dla uczestników.

Procedura badań i zgłoszenia do badań georadarów

Podczas testów stosowana będzie procedura pomiarowa oraz sposób analizy wyników zgodnie z Załącznikiem E7 Wytycznych DSN "Procedura przedsezonowych badań porównawczych georadarów GPR". Organizatorzy zastrzegają, że termin badań może ulec zmianie w przypadku niekorzystnych warunków pogodowych.

Zainteresowane jednostki spoza GDDKiA mogą zgłaszać chęć udziału w badaniach drogą mailową na adres mkaminski@gddkia.gov.pl do 9 września 2025 r. W temacie wiadomości należy wpisać: Pomiary porównawcze — Georadar. Po zgłoszeniu uczestnicy otrzymają szczegółowy program pomiarów.

Dlaczego GDDKiA korzysta z georadarów?

Jak sprawdzić, z czego zbudowana jest droga? Kluczowe metody identyfikacji warstw nawierzchni

Rozpoznanie układu i grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej to zadanie, z którym regularnie mierzą się specjaliści z branży drogowej. Zarządcy dróg, będący często inwestorami, muszą dokładnie znać konstrukcję nawierzchni, aby prawidłowo przygotować przetargi, oszacować koszty wymiany warstw mineralno-asfaltowych lub skontrolować jakość wykonanych prac budowlanych. Z kolei projektanci potrzebują szczegółowych informacji o grubości, rodzaju i stanie poszczególnych warstw, by móc zaproponować najbardziej efektywne i ekonomiczne rozwiązania. Dla wykonawców natomiast wiedza ta pozwala zoptymalizować koszty robót, ponownie wykorzystać część materiałów oraz ograniczyć ślad węglowy.

Georadar GDDKiA
Georadar GDDKiAGDDKiA

W przypadku, gdy analizą stanu technicznego zajmują się eksperci przygotowujący oceny techniczne, ekspertyzy budowlane czy opinie sądowe, informacje o budowie nawierzchni są niezbędne do wyjaśnienia przyczyn awarii, przyspieszonego zużycia drogi lub oceny prawidłowości wykonanych prac. Wiedza na temat konstrukcji dróg i ulic okazuje się więc kluczowa na każdym etapie ich użytkowania.

Podstawowe metody weryfikacji stanu nawierzchni

Aby uzyskać wiarygodne i precyzyjne dane dotyczące stanu istniejącej nawierzchni, konieczne jest zastosowanie odpowiednich metod badawczych. W praktyce wyróżnia się kilka sposobów, które można podzielić według dwóch głównych kryteriów.

Pierwszym z nich jest ciągłość pomiaru. W tym przypadku stosuje się metody punktowe, polegające na badaniu wybranych miejsc, oraz metody ciągłe, które umożliwiają analizę większych odcinków drogi bez przerw. Drugim kryterium jest inwazyjność pomiaru — metody niszczące wymagają ingerencji w konstrukcję nawierzchni, natomiast metody nieniszczące pozwalają na ocenę stanu drogi bez jej uszkadzania.

Znaczenie właściwej identyfikacji warstw drogowych

Dobór odpowiedniej metody badawczej ma kluczowe znaczenie dla rzetelności uzyskanych wyników. Zarówno zarządcy dróg, jak i projektanci oraz wykonawcy, muszą mieć pewność, że informacje o konstrukcji nawierzchni są zgodne ze stanem faktycznym. Pozwala to nie tylko na prawidłowe zaplanowanie inwestycji i optymalizację kosztów, ale także na zwiększenie trwałości i bezpieczeństwa użytkowanej infrastruktury.

W praktyce wybór pomiędzy metodami punktowymi a ciągłymi, a także pomiędzy technikami niszczącymi i nieniszczącymi, zależy od specyfiki danego zadania, dostępnych środków oraz oczekiwanej dokładności pomiarów. Odpowiednia identyfikacja warstw konstrukcyjnych to podstawa skutecznego zarządzania drogami i realizacji inwestycji infrastrukturalnych.