- Rządowy Program Budowy 100 Obwodnic (PB100) na lata 2020-2030 zakłada budowę ponad 800 km nowych dróg w Polsce
- W woj. śląskim powstaje pięć kluczowych obwodnic, które poprawią bezpieczeństwo i komfort podróży
- Nowe inwestycje pomogą zmniejszyć hałas oraz emisję zanieczyszczeń, a także ograniczą ruch w miastach, poprawiając jakość życia mieszkańców
Rządowy Program Budowy 100 Obwodnic (PB100) na lata 2020-2030 skupia się na poprawie bezpieczeństwa, wyprowadzeniu tranzytu z miast, zmniejszeniu hałasu i emisji oraz zwiększeniu przepustowości dróg. Tylko w woj. śląskim powstaje pięć kluczowych obwodnic.
Pierwszym etapem inwestycji objęto obwodnice Blachowni i Herbów oraz Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu dróg krajowych nr 46 i 78, które realizowane są w formule Projektuj i buduj. W tradycyjnym systemie powstają z kolei obwodnice Kroczyc, Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje wybudować prawie 50 km nowych dróg krajowych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoObwodnica Blachowni i Herbów kluczową inwestycją na drodze DK46
Obwodnica Blachowni i Herbów jest jedną z największych inwestycji realizowanych na drodze krajowej nr 46. Jeszcze w lutym 2025 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Katowicach trafił wniosek o decyzję środowiskową, co stanowiło istotny etap przygotowań. Aktualnie trwa ocena przedstawionych wariantów, a przed wydaniem decyzji odbędą się konsultacje społeczne.
Przewiduje się, że decyzja środowiskowa zostanie wydana w pierwszej połowie 2026 r., a w czwartym kwartale 2027 r. nastąpi podpisanie umowy na budowę w systemie Projektuj i buduj. Inwestycja ma poprawić bezpieczeństwo mieszkańców, odciążyć lokalne układy komunikacyjne i ułatwić połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11.
Kiedy skończą się prace związane z budową obwodnicy Szczekocin i Goleniów?
Budowa 13,1-kilometrowego odcinka obwodnicy Szczekocin i Goleniów nabiera tempa. Po wydanej decyzji ZRID i wykonanych formalnościach, w czwartym kwartale 2025 r. ma zostać podpisana umowa na wykonanie prac, które potrwają do 2028 r. Nowa droga krajowa nr 78, będąca częścią tego projektu, znacząco poprawi przepustowość komunikacji na północno-wschodnich terenach województwa śląskiego.
GDDKiA przypomina, że nowa trasa przejmie większość ruchu tranzytowego, dzięki czemu na dotychczasowej drodze przeważać będzie ruch lokalny. Szczególną uwagę zwrócono także na zachowanie najwyższych standardów ochrony środowiska, zdrowia mieszkańców i zrównoważony rozwój.
- Przeczytaj także: W Polsce powstanie prawie pięć tys. km nowych dróg. Jest mapa od GDDKiA
Obwodnica Kroczyc: zakończenie budowy w 2027 r.
W ciągu drogi krajowej nr 78, jako element programu PB100, powstaje także obwodnica Kroczyc o długości 9,2 km. Prace nad tą inwestycją rozpoczęto w październiku 2024 r. Zakończenie robót powinno nastąpić w drugim kwartale 2027 r.
Jak wskazują władze, inwestycja odciąży lokalne układy komunikacyjne, zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców i poprawiają jakość życia. Podobnie jak w przypadku innych odcinków, nowa infrastruktura ma za zadanie przejąć część ruchu tranzytowego i regionalnego.
Prace nad obwodnicą Nakła Śląskiego i Świerklańca
Projektowana obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca, o planowanej długości od 12,2 do 15,1 km, jest kolejnym kluczowym elementem inwestycji w województwie śląskim. Obecnie trwają prace nad opracowaniem Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz przygotowaniem decyzji środowiskowej. Harmonogram przewiduje rozpoczęcie prac budowlanych w 2029 r., a ich zakończenie dwa lata później.
Infrastruktura ta nie tylko poprawi płynność ruchu w regionie, ale również zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców i będzie stanowić fundamentalne wsparcie dla gospodarki regionu, czyniąc okoliczne tereny bardziej atrakcyjnymi inwestycyjnie.
Program Budowy 100 Obwodnic: korzyści i perspektywy
Program PB100 przewiduje budowę ponad 800 km nowych dróg, w większości jednojezdniowych, choć w bardziej zurbanizowanych obszarach mają to być dwujezdniowe trasy. Realizacja planu niesie za sobą korzyści dla mieszkańców, takich jak zmniejszenie natężenia ruchu tranzytowego i poprawa jakości życia. Władze podkreślają, że głównym celem PB100 jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz minimalizacja uciążliwości związanych z natężeniem ruchu w miastach.
- Przeczytaj także: Program budowy obwodnic nabiera tempa. GDDKiA wydała trzy komunikaty