Auto Świat Wiadomości Aktualności Program budowy obwodnic nabiera tempa. GDDKiA wydała trzy komunikaty

Program budowy obwodnic nabiera tempa. GDDKiA wydała trzy komunikaty

Program budowy 100 obwodnic to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała właśnie o kolejnych obwodnicach, które są coraz bliżej realizacji. Na raz otrzymaliśmy kilka komunikatów. Dla kierowców to dobre informacje.

Obwodnice Olszytna i Dywit
GDDKiA
Obwodnice Olszytna i Dywit
  • Podstawowym celem PB100 jest poprawa jakości życia mieszkańców przez wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasta i miasteczka, co przełoży się na zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu
  • Zgodnie z nazwą ma ich powstać 100 w całym kraju
  • Na razie program budowy obwodnicy dopiero się rozkręca, ale w ostatnim czasie GDDKiA wydaje coraz więcej komunikatów o konkretnych działaniach. Właśnie prawie jednocześnie pojawiły się kolejne

Obwodnice Olsztyna i Dywit. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej

Wójt gminy Jonkowo przyjął wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla planowanej obwodnicy Olsztyna i Dywit, która ma powstać w ciągu drogi krajowej nr 51. Inwestor wskazał jako preferowany wariant przebiegu trasę zachodnią. Złożenie wniosku zamyka drugi etap prac przygotowawczych.

Przeczytaj także: Mój mechanik mówi, że nie ma trwalszych nowych aut niż te 11. Mnóstwo zaskoczeń

Rozważano dwa korytarze — wschodni i zachodni. Następnie skoncentrowano się na szczegółowym porównaniu alternatyw w obrębie zachodniego przebiegu. Wszystkie działania odbywały się z aktywnym udziałem mieszkańców i samorządów. Zorganizowano liczne spotkania informacyjne w gminach objętych analizami terenu. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej kolejnym krokiem będzie realizacja Koncepcji programowej, której celem będzie zaprojektowanie szczegółowych rozwiązań technicznych dla wybranego wariantu trasy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kiedy kierowcy pojadą zachodnią obwodnicą Olsztyna? Padły dość odległe daty

Budowa obwodnicy ma kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji i życia mieszkańców Olsztyna oraz Dywit. Inwestycja pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego poza zwarte tereny zabudowy, eliminując obecne problemy związane z połączeniem lokalnego ruchu miejskiego z transportem tranzytowym. Według założeń poprawie ulegnie przepustowość dróg, komfort jazdy oraz bezpieczeństwo użytkowników.

Zakończenie prac projektowych pozwoli także na wykonanie szczegółowych badań gruntowych, co będzie kluczowe przed ogłoszeniem przetargu na budowę obwodnicy. GDDKiA przewiduje, że prace budowlane ruszą w 2029 r., a ich ukończenie nastąpi do 2031 r.

Obwodnice Olszytna i Dywit
Obwodnice Olszytna i DywitGDDKiA

Obwodnica Prudnika. Tu decyzja została zatwierdzona

Wójt gminy Lubrza zatwierdził decyzję środowiskową dotyczącą budowy obwodnicy Prudnika w ciągu drogi krajowej nr 41. Trasa o długości 2,7 km stanowi istotny element przyszłej infrastruktury drogowej regionu. Wydanie DŚU pozwala na kontynuację procesu projektowego i rozpoczęcie kolejnych etapów inwestycji.

Obwodnica Prudnika, której przebieg został określony w decyzji środowiskowej, obejmie wariant I. W trakcie przygotowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego przeanalizowano trzy możliwe trasy, z czego właśnie ta została ostatecznie rekomendowana. Zatwierdzenie decyzji umożliwi teraz opracowanie Koncepcji programowej oraz ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych. Prace mają ruszyć w 2027 r., po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Nowa droga omija Prudnik od strony wschodniej i łączy istniejącą obwodnicę Lubrzy wzdłuż DK40 z drogą krajową nr 41 w rejonie ogródków działkowych. Trasa, zgodnie z klasyfikacją GP, czyli główna ruchu przyspieszonego, ma zapewnić sprawną komunikację na tym odcinku o długości 2,7 km. Budowa obejmie także wykonanie dwóch rond, obiektów inżynierskich przy linii kolejowej i ul. Jesionkowej, jak również modernizację dróg krzyżujących się z obwodnicą. Powstaną również drogi dojazdowe obsługujące przyległy teren.

Obwodnica Krosna Odrzańskiego. Tu data oddania drogi kierowcom jest najbliższa

Wojewoda Lubuski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu drogi krajowej nr 29. Dzięki temu zakończono etap projektowy, a wykonawca może rozpocząć prace budowlane. Wartość inwestycji oszacowano na ponad 305 mln zł, a jej zakończenie planowane jest na grudzień 2027 r.

Obwodnica, która zrealizuje firma Polaqua w systemie "Projektuj i buduj", będzie miała długość 11,3 km. Umowę na realizację inwestycji podpisano w marcu zeszłego roku.

Obwodnica Krosna Odrzańskiego
Obwodnica Krosna OdrzańskiegoGDDKiA

Co tak naprawdę oznacza decyzja ZRID?

Decyzja ZRID, wydana przez wojewodę, ustala granice terenu, na którym powstanie nowa droga. Dodatkowo umożliwia rozpoczęcie procedur odszkodowawczych związanych z przejmowaniem nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa. Wartość gruntów przejętych pod budowę oszacują powołani niezależni rzeczoznawcy majątkowi. Właściciele nieruchomości otrzymają odszkodowania w ciągu 14 dni od dnia, kiedy decyzja odszkodowawcza stanie się ostateczna.

Wydanie decyzji ZRID oznacza, że prace projektowe dobiegły końca i można przejść do etapu realizacji. Jest to kluczowy moment w procesie inwestycyjnym.

Trasa obwodnicy będzie poprowadzona po nowym szlaku, okrążając Krosno Odrzańskie od północy i wschodu. Początek inwestycji znajdzie się przy drodze krajowej nr 29 w okolicach Osiecznicy, a zakończenie przy DK32 w rejonie Połupina. Częścią inwestycji jest budowa 40 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i przepusty, w tym most o długości blisko 400 m. Oprócz tego powstaną cztery ronda, które usprawnią włączenia do istniejącej sieci drogowej oraz skrzyżowania z drogami wojewódzką nr 276 i powiatową.

Inwestycja obejmuje także przebudowę infrastruktury technicznej, w tym sieci wodno-kanalizacyjnej, gazowej, telekomunikacyjnej oraz urządzeń melioracyjnych, a także instalację urządzeń związanych z ochroną środowiska i bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Będzie nowa przeprawa przez Odrę

Jednym z kluczowych elementów obwodnicy będzie nowa przeprawa przez Odrę. Ma ona rozwiązać problem obciążenia komunikacyjnego w Krośnie Odrzańskim, gdzie obecny most z początku XX w. nie radzi sobie z natężeniem ruchu. Dzięki nowej trasie nastąpi odciążenie lokalnego układu drogowego, poprawa przepustowości, a także wzrost bezpieczeństwa mieszkańców miasta.

Powiązane tematy: