- W sobotę otwarte zostaną węzły Łuczyce i Raciborowice, co usprawni ruch w północnej części Krakowa
- Udostępniono obie jezdnie drogi S7 między węzłem Raciborowice a budowanym węzłem Mistrzejowice
- Budowa 5-kilometrowego odcinka między węzłami Mistrzejowice i Nowa Huta zakończy się w 2026 r.
- Po ukończeniu północnej obwodnicy Kraków stanie się drugim miastem w Polsce z pełnym ringiem drogowym
Już niewiele brakuje, aby Kraków został całkowicie otoczony ringiem drogowym. W budowie pozostaje 5-kilometrowy odcinek od węzła Mistrzejowice do węzła Nowa Huta. Jeszcze w 2025 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza udostępnić kierowcom 2-kilometrowy odcinek między węzłami Grębałów i Nowa Huta. Na otwarcie węzła Mistrzejowice, a tym samym domknięcie pierścienia IV obwodnicy, trzeba poczekać do drugiej połowy 2026 r.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDroga S7 - można już jeździć obiema jezdniami
Mimo konieczności oczekiwania na otwarcie pełnego ringu, kierowcy już teraz mają powody do zadowolenia. GDDKiA przekazała, że w czwartek (24 lipca) zostały udostępnione do ruchu obie jezdnie drogi S7 między węzłem Raciborowice a budowanym węzłem Mistrzejowice. Już za dwa dni, tj. w sobotę (26 lipca) drogowcy otworzą również węzeł Łuczyce i w pełni Raciborowice.
GDDKiA precyzuje, że dzięki otworzeniu węzła Raciborowice kierowcy będą mogli korzystać z dotychczas zamkniętego wjazdu w kierunku Krakowa oraz zjazdu z węzła od strony stolicy Małopolski. Wprowadzone zmiany pozwolą usunąć w tym miejscu znaki z ograniczeniem prędkości do 80 km na godz. Jak wyjaśniają drogowcy, tym samym na całym odcinku drogi S7 w Małopolsce na północ od Krakowa będzie obowiązywało docelowe ograniczenie do 120 km na godz.
- Przeczytaj także: Projekt zmian w przepisach drogowych. Kontrowersje w parlamencie
270 km wygodnej drogi ekspresowej między Warszawą i Krakowem
Drogowcy przypominają, że w grudniu 2024 r. oddano do ruchu nieco ponad 13-kilometrowy fragment trasy S7 od węzła Widoma do powstającego węzła Mistrzejowice. Na tym odcinku zlokalizowane są 34 obiekty inżynieryjne, takie jak mosty, wiadukty i estakady. Udostępnienie tej części ekspresówki pozwoliło połączyć drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast Polski, tj. Warszawy i Krakowa, które trasą S7 dzieli 270 km.
Dzięki otwarciu dwujezdniowej trasy z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą pod trzeci pas podróż pomiędzy południową obwodnicą Warszawy a północną obwodnicą Krakowa zajmuje teraz ok. 2,5 godziny. Dla porównania, na przejazd tego samego odcinka starą drogą DK7, prowadzącą przez Radom i Kielce, trzeba było zarezerwować niemal dwa razy tyle czasu.
Kraków drugim polskim miastem z pełnym ringiem drogowym
Dla mieszkańców Krakowa i setek tysięcy kierowców podróżujących w rejonie stolicy Małopolski kluczowym będzie otwarcie całego ringu drogowego wokół miasta. Po zakończeniu budowy północnej obwodnicy Kraków stanie się drugim miastem w Polsce, które otoczy pierścień dróg szybkiego ruchu.
Brakujący fragment, czyli pięciokilometrowy odcinek między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, wiązał się z dużymi wyzwaniami. Na tak krótkim odcinku powstanie 29 obiektów inżynieryjnych. Ponadto wykonawca musiał przełożyć szereg instalacji, np. wodnych, gazowych, ciepłowniczych i kanalizacyjnych, a także sieci energetycznych. Całość prac utrudnił również fakt, że trasa koliduje z torami kolejowymi i tramwajowymi, co wymusiło budowę estakad i wiaduktów.