Auto Świat Wiadomości Aktualności GDDKiA otworzyła obie jezdnie na drodze S7. Wkrótce otwarte zostaną też dwa węzły

GDDKiA otworzyła obie jezdnie na drodze S7. Wkrótce otwarte zostaną też dwa węzły

Kierowcy mogą już korzystać z obu jezdni drogi ekspresowej S7 między węzłem Raciborowice a budowanym węzłem Mistrzejowice. Dwa dni później zostanie otworzony także węzeł Łuczyce oraz w pełni węzeł Raciborowice. Te zmiany ułatwią podróżowanie w rejonie północnej części Krakowa.

Droga ekspresowa S7
GDDKiA
Droga ekspresowa S7
  • W sobotę otwarte zostaną węzły Łuczyce i Raciborowice, co usprawni ruch w północnej części Krakowa
  • Udostępniono obie jezdnie drogi S7 między węzłem Raciborowice a budowanym węzłem Mistrzejowice
  • Budowa 5-kilometrowego odcinka między węzłami Mistrzejowice i Nowa Huta zakończy się w 2026 r.
  • Po ukończeniu północnej obwodnicy Kraków stanie się drugim miastem w Polsce z pełnym ringiem drogowym

Już niewiele brakuje, aby Kraków został całkowicie otoczony ringiem drogowym. W budowie pozostaje 5-kilometrowy odcinek od węzła Mistrzejowice do węzła Nowa Huta. Jeszcze w 2025 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza udostępnić kierowcom 2-kilometrowy odcinek między węzłami Grębałów i Nowa Huta. Na otwarcie węzła Mistrzejowice, a tym samym domknięcie pierścienia IV obwodnicy, trzeba poczekać do drugiej połowy 2026 r.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Droga S7 - można już jeździć obiema jezdniami

Mimo konieczności oczekiwania na otwarcie pełnego ringu, kierowcy już teraz mają powody do zadowolenia. GDDKiA przekazała, że w czwartek (24 lipca) zostały udostępnione do ruchu obie jezdnie drogi S7 między węzłem Raciborowice a budowanym węzłem Mistrzejowice. Już za dwa dni, tj. w sobotę (26 lipca) drogowcy otworzą również węzeł Łuczyce i w pełni Raciborowice.

Droga ekspresowa S7 - węzeł Łuczyce
Droga ekspresowa S7 - węzeł ŁuczyceGDDKiA

GDDKiA precyzuje, że dzięki otworzeniu węzła Raciborowice kierowcy będą mogli korzystać z dotychczas zamkniętego wjazdu w kierunku Krakowa oraz zjazdu z węzła od strony stolicy Małopolski. Wprowadzone zmiany pozwolą usunąć w tym miejscu znaki z ograniczeniem prędkości do 80 km na godz. Jak wyjaśniają drogowcy, tym samym na całym odcinku drogi S7 w Małopolsce na północ od Krakowa będzie obowiązywało docelowe ograniczenie do 120 km na godz.

270 km wygodnej drogi ekspresowej między Warszawą i Krakowem

Drogowcy przypominają, że w grudniu 2024 r. oddano do ruchu nieco ponad 13-kilometrowy fragment trasy S7 od węzła Widoma do powstającego węzła Mistrzejowice. Na tym odcinku zlokalizowane są 34 obiekty inżynieryjne, takie jak mosty, wiadukty i estakady. Udostępnienie tej części ekspresówki pozwoliło połączyć drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast Polski, tj. Warszawy i Krakowa, które trasą S7 dzieli 270 km.

Droga ekspresowa S7 - węzeł Raciborowice
Droga ekspresowa S7 - węzeł RaciborowiceGDDKiA

Dzięki otwarciu dwujezdniowej trasy z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą pod trzeci pas podróż pomiędzy południową obwodnicą Warszawy a północną obwodnicą Krakowa zajmuje teraz ok. 2,5 godziny. Dla porównania, na przejazd tego samego odcinka starą drogą DK7, prowadzącą przez Radom i Kielce, trzeba było zarezerwować niemal dwa razy tyle czasu.

Kraków drugim polskim miastem z pełnym ringiem drogowym

Dla mieszkańców Krakowa i setek tysięcy kierowców podróżujących w rejonie stolicy Małopolski kluczowym będzie otwarcie całego ringu drogowego wokół miasta. Po zakończeniu budowy północnej obwodnicy Kraków stanie się drugim miastem w Polsce, które otoczy pierścień dróg szybkiego ruchu.

Droga ekspresowa S7 - węzeł Mistrzejowice
Droga ekspresowa S7 - węzeł MistrzejowiceGDDKiA

Brakujący fragment, czyli pięciokilometrowy odcinek między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, wiązał się z dużymi wyzwaniami. Na tak krótkim odcinku powstanie 29 obiektów inżynieryjnych. Ponadto wykonawca musiał przełożyć szereg instalacji, np. wodnych, gazowych, ciepłowniczych i kanalizacyjnych, a także sieci energetycznych. Całość prac utrudnił również fakt, że trasa koliduje z torami kolejowymi i tramwajowymi, co wymusiło budowę estakad i wiaduktów.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji