Logo
WiadomościAktualnościTak wygląda najbardziej spektakularna ekspresówka w Polsce. Kierowcy już mogą nią jeździć [WIDEO]

Tak wygląda najbardziej spektakularna ekspresówka w Polsce. Kierowcy już mogą nią jeździć [WIDEO]

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski

Kierowcy mogą już korzystać z nowo wybudowanego fragmentu drogi ekspresowej S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką, znanego jako obejście Węgierskiej Górki. To jedna z najważniejszych i najbardziej skomplikowanych inwestycji drogowych w kraju, ale też jedna z najbardziej spektakularnych tras, jakimi mogą jeździć polscy kierowcy.

S1 Przybędza - Milówka
Zobacz galerię (8)
GDDKiA
S1 Przybędza - Milówka
  • Oddano do użytku 8,5-kilometrowy odcinek drogi S1 między Przybędzą a Milówką, znany jako obejście Węgierskiej Górki
  • Powstało pięć estakad i trzy mosty o długości 2,3 km, harmonijnie wpisujące się w krajobraz Beskidu Żywieckiego
  • Droga S1 jest częścią korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącego Morze Bałtyckie z Europą Południową
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Oddanie do użytku 8,5-kilometrowego odcinka pozwoliło na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Węgierskiej Górki oraz okolicznych miejscowości. Mieszkańcy zyskali dzięki temu spokój, czystsze powietrze oraz poprawę bezpieczeństwa. Podróżujący w stronę Beskidu Żywieckiego i granicy ze Słowacją mogą liczyć na płynny przejazd i znacznie krótszy czas podróży oraz zapierające dech w piersi

Co jest najważniejszą częścią drogi S1 Przybędza — Milówka?

W ramach budowy obejścia powstały dwa dwunawowe tunele drogowe o łącznej długości 1,8 km, które stanowią najważniejszą część całego przedsięwzięcia. Pierwszy tunel, o długości około 830 m, przebija masyw Baraniej Góry, natomiast drugi, mierzący około 1000 m, prowadzi przez Białożyński Groń. Każdy z tuneli posiada dwie niezależne nawy — osobno dla kierunku Żywiec i Zwardoń. Tunele zostały wykonane przy użyciu Nowej Austriackiej Metody Górniczej (NATM), która umożliwia dostosowanie techniki drążenia do rzeczywistych warunków geologicznych. W górskich rejonach Beskidów, gdzie górotwór jest niejednorodny i podatny na zmienne naprężenia, ta metoda zapewnia wysoką stabilność konstrukcji oraz bezpieczeństwo prac.

Oba tunele mają przekrój o szerokości 12 m i wysokości blisko 9,5 m. W ich wnętrzu znajdują się chodniki ewakuacyjne oraz opaski awaryjne, a cała konstrukcja została wykonana w technologii monolitycznej obudowy betonowej o grubości do 60 cm. W celu zabezpieczenia górotworu i ograniczenia deformacji stropu zastosowano kotwy, siatki stalowe oraz natryskowy beton.

Przy wlotach do tuneli wykonano wzmocnienia skarp i półki terenowe, które stabilizują masywy górskie nad portalami. Całość uzupełnia system odwodnienia i wentylacji, a także kompleksowe wyposażenie techniczne: oświetlenie, monitoring, czujniki pomiarowe, systemy przeciwpożarowe oraz komunikację alarmową. Ruch w tunelach jest kontrolowany przez nowoczesne Centrum Zarządzania Tunelami w Milówce, które wykorzystuje sieć kamer i czujników do bieżącej kontroli warunków wewnątrz obiektów. Dzięki połączeniu innowacyjnych technologii budowy i systemów bezpieczeństwa, tunele w Węgierskiej Górce należą obecnie do najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce.

Estakady i mosty na S1 Przybędza — Milówka zapierają dech w piersi

W ramach inwestycji powstało także pięć estakad oraz trzy mosty o łącznej długości około 2,3 km. Najdłuższa z estakad, mierząca 942 m, przebiega nad ul. Zielona Góra i ul. Zieloną, drogami dojazdowymi, potokami oraz szlakami migracyjnymi zwierząt.

Dzięki estakadom i mostom nowa droga harmonijnie wpisuje się w otaczający krajobraz, a kierowcy mogą podziwiać panoramę Beskidu Żywieckiego, podróżując jedną z najbardziej malowniczych tras w Polsce i tej części Europy.

Wykonano również szereg prac związanych z budową odwodnienia drogi, zbiorników retencyjnych, kanalizacji deszczowej oraz przebudową i regulacją cieków wodnych. Powstały zabezpieczenia przeciwhałasowe, w tym 677 m ekranów akustycznych, z czego 585 m to ekrany przejrzyste zamontowane na estakadzie nad ul. Zielona Góra i ul. Zieloną w Węgierskiej Górce. Pozostałe 92 m to panele akustyczne typu zielona ściana, umieszczone na trasie głównej.

Poznaj kontekst z AI

Jakie znaczenie ma droga S1 dla regionu?
Ile mostów powstało na nowym odcinku drogi?
Jakie są parametry techniczne tuneli na S1?
Co zyskały miejscowości dzięki nowej drodze S1?

Dwa nowe węzły drogowe — Przybędza oraz Milówka — zostały połączone z lokalnymi drogami. Na węźle Przybędza można wjechać na S1 w kierunku Zwardonia lub Bielska-Białej, a także skorzystać z dróg lokalnych prowadzących do Węgierskiej Górki i Żywca. Węzeł Milówka umożliwia zjazd i wjazd na S1 oraz łączy się z drogą powiatową prowadzącą między innymi do centrum miejscowości.

Droga ekspresowa S1 na odcinku Przybędza — Milówka posiada dwa typy przekroju:

  • jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, oraz
  • dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku

Jakie znaczenie ma droga ekspresowa S1? To projekt strategiczny

Budowa odcinka S1 Przybędza — Milówka jest częścią większego projektu, którego celem jest połączenie autostrady A1 w Pyrzowicach z granicą państwa w Zwardoniu. Ukończenie tej inwestycji nie tylko zwiększa bezpieczeństwo i komfort podróży, ale także wspiera rozwój gospodarczy regionu oraz podnosi atrakcyjność turystyczną Beskidu Żywieckiego.

Trasa, będąca główną arterią województwa śląskiego, stanowi fragment VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, który łączy kraje basenu Morza Bałtyckiego z państwami Europy Południowej. Przedłużeniem S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina — Skalité.

Obecnie ciąg DK1 oraz S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości i jest zarządzany przez trzech różnych administratorów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za 141 km tej trasy, natomiast pozostałą część nadzorują prezydenci miast: Tychy (5 km) oraz Bielsko-Biała (2,4 km). W części jest to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a w części ekspresowa. Docelowo, po zakończeniu wszystkich inwestycji, cała trasa będzie drogą ekspresową o długości ponad 133 km, zarządzaną wyłącznie przez GDDKiA.

Po oddaniu do ruchu obejścia Węgierskiej Górki, obecny fragment DK1 Przybędza — Milówka utraci status drogi krajowej i zgodnie z obowiązującymi przepisami przejdzie pod zarząd Województwa Śląskiego.

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium