Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma bardzo intensywny tydzień. Między 20 a 26 października otwiera i ma jeszcze zamiar otworzyć dla kierowców aż pięć dużych inwestycji. O wszystkich pisaliśmy w materiale - "Piątka GDDKiA". W tym tygodniu otworzą 5 nowych dróg. Na liście m.in. S7 i S1. Kluczowe odcinki.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Jakie trasy są właśnie otwierane dla kierowców?
Już otwarto ostatni odcinek trasy ekspresowek S3, która już nie jest tylko "ekspresowa" na całej długości, ale też daje Czechom dostęp do morza. Pisaliśmy o tym w materiale - To już dziś. Wielkie otwarcie drogi na północy Polski. "Ostatni" odcinek ekspresówki. Dla kierowców dostępny jest także niezwykle spektakularny odcinek trasy S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką. Pisaliśmy o tym w tym materiale - Dzisiaj otworzą "najpiękniejszą drogę ekspresową". Ten odcinek kosztował 1,5 mld zł. Można także już jeździć obwodnicą Dzwoli, o czym z kolei pisaliśmy w tym materiale - Mają sprytny plan na "piątkę GDDKiA". Oddają jedną inwestycję po drugiej. Kolejna droga gotowa
To dobra okazja, aby przybliżyć też liczne "ekstrema", jakie znajdują się na polskich drogach. A trochę ich jest.Polska sieć dróg krajowych kryje wiele ciekawostek i rekordów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zarządza trasami o imponujących długościach, a niektóre z nich wyróżniają się na tle całego kraju. Sprawdziliśmy, które drogi są najdłuższe, gdzie znajduje się najkrótsza „eska” oraz na jakiej trasie kierowcy mogą liczyć na najdłuższy odcinek bez zakrętów.
GDDKiA odpowiada za sieć liczącą około 18 tys. km dróg krajowych, z czego ponad 5283 km stanowią drogi szybkiego ruchu. Wśród nich znajdują się zarówno autostrady, jak i drogi ekspresowe oraz główne ruchu przyspieszonego.
Która droga krajowa jest najdłuższa?
Najdłuższą drogą krajową w Polsce jest DK8, która przebiega przez pięć województw: dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie, mazowieckie i podlaskie. Całkowita długość tej trasy to około 780 km, z czego około 530 km stanowi droga ekspresowa.
Jaka jest Najdłuższa autostrada i najkrótsza „eska” w Polsce?
Wśród polskich autostrad najdłuższą jest A4, która rozciąga się od granicy w Zgorzelcu do granicy w Korczowej i liczy 669 km. Z kolei najkrótszą drogą ekspresową jest S79, będąca łącznikiem pomiędzy ulicą Marynarską w Warszawie a Południową Obwodnicą Warszawy (S2). Jej długość to zaledwie 4,9 km. Niewiele dłuższa, bo o kilometr, jest S86, która łączy Sosnowiec z Katowicami.
Jaki jest najdłuższy most drogowy w Polsce?
Najdłuższy most drogowy w kraju znajduje się na autostradzie A1 w Rozgartach koło Grudziądza. Jego całkowita długość wynosi 1953,6 m. Most nad głównym korytem Wisły ma trzy przęsła i mierzy 400 m, natomiast estakady dojazdowe mają długość odpowiednio 994,9 m po lewej stronie rzeki i 562,9 m po prawej.
W gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad znajduje się ponad 10 tys. obiektów mostowych. Łączna długość tych konstrukcji to około 570 km, a ich powierzchnia wynosi około 8,4 mln m kw.
Która droga krajowa jest najbardziej prosta?
Kierowcy cenią sobie długie, proste odcinki dróg, które pozwalają na spokojną jazdę bez konieczności pokonywania zakrętów. Najprostszym fragmentem drogi krajowej w Polsce jest DK62 pomiędzy Wyszkowem a Serockiem. Ten odcinek liczy 26 km i nie zawiera żadnych zakrętów.
Jakie są najwyżej położone drogi krajowe?
Wśród dróg krajowych najwyżej położona jest DK5, która do niedawna nosiła numer 3. Trasa ta prowadzi przez Polanę Jakuszycką oraz Przełęcz Szklarską, położoną na wysokości 886 m n.p.m. przy granicy z Czechami.
Niewiele niżej, bo o 28 m, znajduje się odcinek DK49 przed granicą ze Słowacją w Jurgowie. Trzecie miejsce zajmuje rondo na końcu DK47 w Zakopanem, które leży na wysokości około 810 m n.p.m.
Warto dodać, że najwyżej położoną drogą publiczną w Polsce jest wojewódzka trasa nr 960, przebiegająca przez Głodówkę w województwie małopolskim. Najwyższy punkt tej drogi znajduje się na wysokości 1141 m n.p.m. Z kolei pojazdy uprawnione mogą dotrzeć na wysokość 1409 m n.p.m. drogą o nawierzchni bitumicznej prowadzącą z Łysej Polany do schroniska nad Morskim Okiem. W latach 1927-1931 na tej trasie, która wówczas miała szutrową nawierzchnię, organizowano samochodowo-motocyklowy wyścig górski o Wielką Nagrodę Tatr.