- 23 października 2025 r. otwarto nową obwodnicę Dzwoli, która pozwala ominąć miasteczko i odciąża lokalny ruch
- Inwestycja obejmowała budowę 2,7 km nowej trasy oraz modernizację 9,3 km drogi krajowej nr 74 między Janowem Lubelskim a Frampolem
- Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 253 mln zł
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kontynuuje swoją "piątkę", o kórej niedawno pisaliśmy - "Piątka GDDKiA". W tym tygodniu otworzą 5 nowych dróg. Na liście m.in. S7 i S1. Kluczowe odcinki.
Poznaj kontekst z AI
Po otwarciu efektownego odcinka trasy S1 - tzw. obejścia Węgierskiej Górki, czyli spektakularnego odcinka tej trasy, biegnącego pomiędzy Milówką a Przybędzą, o którym piszemy w tym materiale - To już dziś. Wielkie otwarcie drogi na północy Polski. "Ostatni" odcinek ekspresówki, oraz otwarciu ostatniego odcinka trasy S3, dzięki któremu cała ta ekspresówka jest już ekspresowa, o którym pisaliśmy w tym materiale - To już dziś. Wielkie otwarcie drogi na północy Polski. "Ostatni" odcinek ekspresówki, nastąpiło kolejne otwarcie.
Kiedy zostanie otwarta nowa obwodnica Dzwoli?
Od 23 października kierowcy mogą korzystać z nowo wybudowanej obwodnicy Dzwoli, która pozwoli ominąć miasteczko i znacząco odciąży lokalny ruch. Wraz z otwarciem nowej trasy zmodernizowano również fragment drogi krajowej nr 74 pomiędzy Janowem Lubelskim a Frampolem.
Budowa obwodnicy rozpoczęła się w 2023 r. i objęła powstanie nowego odcinka o długości 2,7 km oraz rozbudowę istniejącej drogi krajowej nr 74 na odcinku Janów Lubelski – Frampol o długości 9,3 km. Cała inwestycja, obejmująca łącznie 12 km nowej trasy, została zrealizowana przez konsorcjum firm Mosty Łódź, ANTEX II i PBI Infrastruktura. Koszt budowy wyniósł 190,4 mln zł, a całkowite wydatki, uwzględniające m.in. przygotowanie terenu, wykup gruntów i nadzór, przekroczyły 253 mln zł.
Jak wygląda nowa obwodnica Dzwoli?
Nowa droga to jednojezdniowa, dwupasowa trasa klasy GP o szerokości 7 m, wyposażona w metrową opaskę bitumiczną. W ramach inwestycji powstało także 22 km dróg lokalnych, ekrany akustyczne, chodniki oraz zatoki autobusowe. Dodatkowo wybudowano most z przejściem dla pieszych i rowerzystów, dwa ronda, sześć skrzyżowań oraz 11 bezpiecznych przejść dla pieszych.
Obwodnica Dzwoli to pierwsza ukończona inwestycja w województwie lubelskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W regionie przewidziano realizację siedmiu takich projektów. Pięć z nich — Janów Lubelski, Dzwola, Gorajec, Szczebrzeszyn i Zamość — powstaje w ciągu drogi krajowej nr 74, która łączy trasę ekspresową S19 w Janowie Lubelskim z przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie. Pozostałe dwie inwestycje obejmują obwodnice Łęcznej (DK82) oraz Łukowa (DK63/76).
Jakie zmiany GDDKiA wprowadziła na drodze krajowej DK74?
Rozbudowa odcinka Janów Lubelski – Frampol wraz z budową obwodnicy Dzwoli to kolejny etap modernizacji szlaku pomiędzy drogą ekspresową S19 a planowaną trasą S17 w okolicach Zamościa i przejściem granicznym w Zosinie. Cała trasa w województwie lubelskim będzie miała około 170 km długości. W ostatnich latach zmodernizowano już kilka jej fragmentów, a w tym roku zakończona zostanie rozbudowa odcinka między Gorajcem a Szczebrzeszynem. Trwa także budowa obwodnicy Gorajca o długości 6,7 km.
W przyszłości pomiędzy Janowem Lubelskim a Zamościem powstanie około 60 km nowych lub zmodernizowanych odcinków drogi krajowej nr 74, w tym obwodnice Janowa Lubelskiego, Szczebrzeszyna i Zamościa. Plany obejmują również dalszą rozbudowę DK74 od Zamościa do Zosina, co da w sumie około 40 km nowoczesnej trasy.
Nowa infrastruktura drogowa ma poprawić bezpieczeństwo, komfort podróżowania oraz usprawnić komunikację w regionie, a także odciążyć mieszkańców Dzwoli od uciążliwego ruchu tranzytowego.