- Operator autostrady A4 między Katowicami a Krakowem odnotowuje dziesiątki cyberataków dziennie, co wymusiło obciążenie patroli autostradowych nowymi zadaniami
- Sztuczna inteligencja zwiększa skuteczność cyberataków, co stanowi nowe wyzwanie dla ochrony infrastruktury
- W Polsce w 2023 r. zarejestrowano ponad 80 tys. incydentów cyberbezpieczeństwa, co oznacza dwukrotny wzrost w porównaniu z 2022 r.
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
O tym, że dobre, przepustowe drogi są jednym z najważniejszych elementów, ułatwiających rozwój kraju, nikogo raczej nie trzeba przekonywać. Potwierdza to choćby dowcip, który funkcjonował jeszcze na początku obecnego stulecia, a który wyjaśniał, dlaczego potencjalni wrogowie nie zdobędą Warszawy. Ci mieli utknąć... w Jankach. W tamtym czasie faktycznie odcinek wjazdowy do stolicy od strony Janek był niemal zawsze zakorkowany.
Poznaj kontekst z AI
Czym zajmują się patrole autostradowe na trasie A4 Katowice — Kraków?
Wraz z rozwojem infrastruktury drogowej wiele problemów zniknęło, ale postępująca cyfryzacja przyniosła nowe zagrożenia. Andrzej Kaczmarek, prezes Stalexport Autostrada Małopolska, czyli spółki zarządzającej koncesyjnym odcinkiem autostrady A4, przekazał dane dotyczące skali cyberataków, z którymi mierzy się operator fragmentu A4 między Katowicami a Krakowem. Jak informuje "Rzeczpospolita", każdego dnia dochodzi do dziesiątków prób włamań do systemów.
W związku z coraz większą intensywnością działań cyberprzestępców, konieczne było stworzenie rozbudowanego departamentu IT, który będzie te ataki neutralizował. W związku z cyberatakami zmieniła się również specyfika pracy patroli autostradowych. Do niedawna rolą obsługi było dbanie o właściwy stan techniczny infrastruktury drogowej. Teraz do tych zadań doszło również zwracanie uwagi, np. na podejrzane kamery montowane na wiaduktach, a także wszelkiego rodzaju urządzenia, które mogą zostać wykorzystane do aktów sabotażu lub do szpiegostwa.
- Przeczytaj także: "Piątka GDDKiA". W tym tygodniu otworzą 5 nowych dróg. Na liście m.in. S7 i S1. Kluczowe odcinki
Dlaczego autostrada A4 pełni rolę kluczowego korytarza drogowego?
O tym, że zagrożenie związane z atakami na strategiczną infrastrukturę, a taką stała się m.in. autostrada A4, świadczy liczba unikalnych incydentów cyberbezpieczeństwa. Powołując się na dane CERT Polska, "Rzeczpospolita" przypomina, że w 2023 r. w naszym kraju zarejestrowano 80 267 takich zdarzeń, co oznacza ponad dwukrotny wzrost z 2022 r.
O kluczowej roli autostrady A4 zadecydowała obecna sytuacja geopolityczna. Trasa, w tym oczywiście fragment pomiędzy Katowicami i Krakowem, niemal z dnia na dzień zaczęła pełnić rolę kluczowego korytarza drogowego. W drodze na wschodnią flankę poruszają się nim m.in. transporty wojskowe NATO, ale też dostawy humanitarne.
Sztuczna inteligencja w służbie cyberprzestępców
Okazuje się, że ochrona przed cyberatakami staje się coraz trudniejsza. To pokłosie obecności sztucznej inteligencji. Ta pozwala znacząco zwiększyć skuteczność przeprowadzanych ataków.
"Rzeczpospolita" przypomina, że w ocenie specjalistów już ok. połowa cyberprzestępców włączyła sztuczną inteligencję do swojego arsenału. Ta wykorzystywana jest m.in. do tworzenia tzw. deepfake'ów, ale też ulepszania znanych już metod, np. phishingu.