- Droga S3, o długości ok. 470 km, przebiega przez województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie, łącząc Świnoujście z granicą Czech
- Dziś, 20 października 2025 r., otwarto ostatni odcinek drogi ekspresowej S3 między Świnoujściem a Troszynem
- Na odcinku Świnoujście – Troszyn powstały węzły drogowe, wiadukty, mosty oraz przejścia dla zwierząt, w tym imponujący most w Wolinie
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Gdzie można dojechać drogą ekspresową S3?
Droga ekspresowa S3 ma mieć ok. 470 km i przebiegać przez trzy województwa: zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie. To jedna z tych ekspresówek, na której prace powoli się kończą. Drogowcom zostały dosłownie ostatnie kilometry, a dzisiaj kierowcy dostaną kolejne.
Poznaj kontekst z AI
To bardzo ważna trasa dla całej zachodniej Polski. Pozwala przejechać ekspresowo ze Świnoujścia aż do granicy z Czechami. Łączy takie miasta jak Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra i Legica, a kierowcom pozwala też zjechać na autostrady A2 i A4.
Przeczytaj także: Budowa drogi ekspresowej S10 nabiera tempa. Wkrótce ma ruszyć budowa kolejnego odcinka
Kiedy zostanie otwarta S3 do Świnoujścia? Mamy znakomite wieści
To będzie dobre rozpoczęcie tygodnia . Dziś otwieramy odcinek drogi ekspresowej S3 od węzła Świnoujście Łunowo do węzła Międzyzdroje w pełnym przekroju dwujezdniowej drogi ekspresowej. To ostatni, brakujący fragment trasy S3 Świnoujście - Troszyn
- takim komunikatem przywitała kierowców dzisiaj 20 października Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To kamień milowy dla kierowców na zachodzie.
Co się dzieje i działo na budowie S3 na północy?
Na początku października oddano inny ważny odcinek S3. Między Dargobądzem a Troszynem w kierunku Szczecina odbywa się już dwoma pasami. Została także udostępniona jezdnia w kierunku Świnoujścia, co oznacza pełne udrożnienie tego odcinka. Na ostatnich 8,5 km trasy, od Wolina do Troszyna, wprowadzono ruch w układzie 2x2.
Droga ekspresowa S3 na odcinku Świnoujście – Troszyn została wytyczona w śladzie dawnej drogi krajowej nr 3, co wymagało licznych zmian w organizacji ruchu podczas budowy. W maju tego roku na pierwszym odcinku o długości 4,5 km, od węzła Świnoujście do węzła Świnoujście Łunowo, wprowadzono ruch dwoma jezdniami.
W czerwcu ruch z drogi krajowej nr 3 został przekierowany na jedną jezdnię nowej S3 na odcinku od węzła Świnoujście Łunowo do węzła Międzyzdroje. Dzięki temu zlikwidowano tymczasowe rondo w rejonie Międzyzdrojów, co znacząco poprawiło płynność ruchu. W czerwcu uruchomiono również ruch dwoma jezdniami od Międzyzdrojów do węzła Wolin Zachód, co objęło już połowę długości trasy.
Na odcinku Wolin – Troszyn ruch dwoma jezdniami rozpoczął się w sierpniu, jednak do tej pory obowiązywało zawężenie do jednego pasa ruchu. Udostępnienie pełnego przekroju jezdni głównych nie oznacza zakończenia wszystkich prac na trasie. Wykonawca kontynuuje roboty przy jezdniach dodatkowych, przejściach dla zwierząt, nasadzeniach zieleni oraz prace wykończeniowe. Na odcinku Dargobądz – Troszyn pozostaje do ukończenia m.in. para Miejsc Obsługi Podróżnych Dargobądz oraz Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód.
Nowoczesna infrastruktura S3. Imponujący most na trasie
Odcinek Świnoujście – Troszyn, o długości 33 km, podzielono na dwa etapy realizacyjne: Świnoujście – Dargobądz oraz Dargobądz – Troszyn. Na 16-kilometrowym odcinku Dargobądz – Troszyn powstały trzy węzły drogowe: Dargobądz, Wolin Zachód i Wolin Wschód. Wybudowano siedem wiaduktów, dwa mosty, estakadę oraz przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa szerokie na 50 m przejścia górne.
Najbardziej imponującym elementem inwestycji jest nowy most w Wolinie, bliźniaczy do obiektu z 2003 r. Łączna długość mostu, wraz z częściami najazdowymi, wynosi 1100 m, a jego stalowy łuk ma długość 165 m.