- Plan inwestycji obejmuje budowę 4,5 km nowych dróg lokalnych i poszerzenie 21,4 km istniejących tras do sześciu m
- Powstaną nowe mosty, chodniki o długości 23,9 km oraz przystanki autobusowe przeniesione na drogi lokalne
- Inwestycja ma oddzielić ruch lokalny od turystycznego i tranzytowego, zmniejszając liczbę kolizji
Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji dotyczący budowy nowych i poszerzenia istniejących dróg lokalnych wzdłuż zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Nowa infrastruktura ma na celu usprawnienie ruchu na przepełnionej trasie DK7 oraz poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi. Poznaliśmy sporo szczegółów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCo z korkami na zakopiance? GDDKiA szykuje nowe rozwiązania
Plan zakłada budowę dwóch lokalnych dróg biegnących równolegle do zakopianki oraz modernizację istniejącej infrastruktury. Odcinki te będą przejmować lokalny ruch między miejscowościami położonymi wzdłuż trasy. Zakończenie tego projektu pozwoli na oddzielenie ruchu lokalnego od turystycznego i tranzytowego, zmniejszając tym samym liczbę miejsc, w których oba rodzaje ruchu się przecinają. Budowa obejmie poszerzenie 21,4 km już istniejących dróg do szerokości 6 m i stworzenie 4,5 km nowych tras.
Przeczytaj także: Kopią nowy tunel na zakopiance. Zaawansowanie prac przekroczyło 60 proc.
Według danych, natężenie ruchu na zakopiance jest bardzo wysokie. Największe korki notuje się w Libertowie, gdzie codziennie przejeżdża blisko 58 tys. pojazdów. Nawet w południowych partiach trasy, takich jak Mogilany czy Jawornik, liczba aut pozostaje duża, wynosząc odpowiednio ponad 52 tys. i 40 tys. dziennie. Wprowadzenie nowego systemu dróg wzdłuż DK7 ma częściowo złagodzić te wyzwania.
Co się zmieni wokół zakopianki? Sieć lokalnych dróg i duże zmiany w infrastrukturze
W ramach inwestycji planowana jest budowa nowych mostów i przepustów, co usprawni przepływ ruchu i zwiększy bezpieczeństwo. Powstaną m.in. dwa mosty na potokach w Głogoczowie oraz po dwa na Kozłówku w Mogilanach, Głogoczówce w Krzyszkowicach i Tarnówce w Myślenicach, każdy o długości około 10 m. Oprócz tego, wzdłuż dróg lokalnych zostanie przygotowanych 23,9 km chodników.
Ruch lokalny ma zostać jeszcze bardziej usprawniony dzięki przeniesieniu przystanków autobusowych na nowe drogi. Dzięki temu autobusy i busy nie będą musiały wyjeżdżać bezpośrednio na zakopiankę. Całość obejmuje również rozwiązania takie jak likwidacja 26 zjazdów i czterech lewoskrętów, które są miejscami o dużym ryzyku kolizji. Jak wynika z analiz, w latach 2016-2024 na zakopiance pomiędzy Krakowem a Myślenicami doszło do 79 wypadków, których główną przyczyną było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.
Które odcinki zakopianki zostaną zmodernizowane?
Prace będą dotyczyć m.in. 8,8 km drogi między Libertowem a Głogoczowem, 1,1 km w Krzyszkowicach oraz 1,3 km na Syberii w Jaworniku. Inwestycje objęły także inne newralgiczne punkty. Planowana budowa ma się zakończyć w 2032 r.
Oprócz realizacji nowego systemu dróg lokalnych, trwają też prace związane z modernizacją zakopianki. W zeszłym roku oddano do użytku węzły i kładki w takich miejscach jak Gaj, Mogilany czy Głogoczów. Nowe węzły powstają w Krzyszkowicach i Myślenicach, a całość układu drogowego od lat jest systematycznie rozwijana.
Kolejne etapy modernizacji zakopianki. Jaki jest postęp prac na zakopiance?
Realizowana od kilku lat modernizacja zakopianki skupia się na poprawie przepustowości i bezpieczeństwa. Celem tych działań jest zmniejszenie liczby korków oraz zapewnienie sprawnego przejazdu na trasie. Program obejmuje kolejne bezkolizyjne skrzyżowania — osiem takich węzłów ma działać na trasie do Myślenic w najbliższych latach.
Zmodernizowana zakopianka i nowa infrastruktura lokalna mają poprawić jakość podróży zarówno dla kierowców, jak i pieszych. Planowane zmiany sprowadzają się do nowoczesnych rozwiązań, które uczynią ruch na DK7 bardziej przewidywalnym i bezpiecznym.