Logo
WiadomościAktualnościSzykuje się kolejny kryzys półprzewodnikowy. Europejskim producentom aut grozi wstrzymanie produkcji, chińskim nie

Szykuje się kolejny kryzys półprzewodnikowy. Europejskim producentom aut grozi wstrzymanie produkcji, chińskim nie

Chwilę po tym, jak rząd Holandii przejął kontrolę nad chińska firmą produkującą półprzewodniki, producent ogłosił, że ciąg zdarzeń uniemożliwia zagwarantowanie ciągłości dostaw do Europy. Nexperia – bo o tej firmie mowa – jest kluczowym dostawcą półprzewodników dla przemysłu motoryzacyjnego w Europie. Producenci aut już alarmują, że wkrótce mogą być zmuszeni do wstrzymywania produkcji, a to oznaczałoby, że... w Europie najłatwiej dostępnymi samochodami będą te importowane z Chin.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
W Europie znów szykuje się kryzys na rynku półprzewodników
Tony-Media / pixabay
W Europie znów szykuje się kryzys na rynku półprzewodników
  • Holenderski rząd, korzystając po raz pierwszy z prawa stworzonego na początku lat 50. XX wieku przejął kontrolę nad firmą mającą siedzibę na terytorium Holandii
  • Rząd Chin skrytykował tę decyzję, blokując eksport komponentów produkowanych przez Nexperię w Chinach
  • Zapasy chipów niektórym europejskim producentem samochodów wystarczą jedynie na kilka tygodni, tymczasem pozyskanie alternatywnych komponentów produkowanych w Europie może zająć kilka miesięcy
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

W największym skrócie: rząd Holandii, korzystając z przepisów, które nigdy wcześniej nie zostały użyte, przejął kontrolę nad chińską firmą mającą siedzibę w Holandii. Odwołano m.in. chińskiego prezesa firmy i powołano zarząd komisaryczny. Nexperia – bo o tej firmie mowa – ma zakłady produkcyjne na całym świecie, w tym w Chinach, gdzie produkowane są w masowych ilościach proste półprzewodniki niezbędne m.in. w produkcji samochodów. W odwecie rząd Chin zablokował eksport do Europy półprzewodników wytwarzanych przez Nexperię w Chinach.

Poznaj kontekst z AI

Jakie są konsekwencje przejęcia Nexperii przez rząd Holandii?
Dlaczego rząd Chin zablokował eksport półprzewodników?
Jak długo wystarczą zapasy chipów europejskim producentom samochodów?
Co się stanie z produkcją aut w Europie bez półprzewodników?

Bez tych półprzewodników będą przestoje w fabrykach. Chiny skorzystają?

Półprzewodniki są niezbędne niemal na każdym etapie produkcji samochodów
Półprzewodniki są niezbędne niemal na każdym etapie produkcji samochodówDaimler

Mowa o dość prostych komponentach, które jednak wykorzystywane są we współczesnych samochodach w ogromnych ilościach. Bez tych półprzewodników możliwa jest produkcja samochodów albo wybranych ich komponentów. Jakie są skutki braku wybranych komponentów, mogliśmy się przekonać trzy lata temu, gdy z powodu zakłóceń w dostępie do półprzewodników pojawiły się liczne problemy z dostawami nowych samochodów. Niemal z dnia na dzień nowe samochody drożały, a producenci i importerzy anulowali składane wcześniej przez klientów zamówienia.

Teraz sytuacja jest nieco bardziej złożona: w Europie, obok znanych nam dobrze dla producentów, rozpychają się chińskie marki, które dotąd konkurują głównie ceną. W sytuacji gwałtownego załamania dostaw samochodów europejskich czy japońskich marek mogłoby się nagle okazać, że jedyne dostępne od ręki lub niemal od ręki samochody to auta wyprodukowane w Chinach.

Akurat chińskim producentem nie grozi ani brak półprzewodników, ani metali ziem rzadkich. Co więcej, zmagają się oni z potężną nadprodukcja i dodatkowy popyt na samochody w Europie przywitaliby z radością.

Czy jest alternatywa dla chińskich chipów?

ACEA, organizacja zrzeszająca europejskich producentów samochodów alarmuje, że jeśli nie dojdzie do szybkiego rozwiązania sytuacji, producentom komponentów grożą przestoje, które przełożą się na przerwę w produkcji samochodów. Dotyczy to wszystkich bez wyjątku producentów działających na europejskim rynku albo korzystających z części produkowanych w Europie.

Jednocześnie ACEA przekonuje, że producenci samochodów w ostatnich latach zrobili wiele, aby zdywersyfikować łańcuchy dostaw, ale nie sposób ryzyko ograniczyć do zera.

Wprawdzie producenci korzystają z tych samych typów pochodzących od alternatywnych dostawców jednak Homologacja nowych dostawców specyficznych części i rozwinięcie produkcji tych części musi zająć kilka miesięcy podczas gdy aktualne zapasy czipów marki Nexperia wystarczą na kilka tygodni.

Dlaczego rząd Holandii przejął Nexperię?

Kilka lat temu Nexperia została wydzielona z holenderskiej firmy NXP Semiconductors (stąd siedziba w Holandii), która wcześniej została wydzielona z również holenderskiej firmy Philips. Następnie pakiet kontrolny firmy został przejęty przez chińskie przedsiębiorstwo technologiczne Wingtech.

Ta chińska firma od lat znajduje się na celowniku m.in. służb USA, jest objęta sankcjami i ma utrudniony dostęp do nowoczesnych technologii.

Zdaniem rządu Holandii dotychczasowe działania Nexperii prowadzą do zagrożenia dla zdolności technologicznych i bezpieczeństwa zarówno Holandii, jak i Europy". Mówiąc prościej: postanowiono zapobiec transferowi kluczowych technologii do Chin.

Ministerstwo Gospodarki Holandii tłumaczy też, że niecodzienny ruch ma zapobiec sytuacji, w której "w razie sytuacji kryzysowej podzespoły produkowane przez Nexperię byłyby niedostępne".

Być może jednak już w najbliższym czasie będzie można przetestować brak komponentów produkowanych przez Nexperię.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium