Auto Świat Wiadomości Aktualności NCAP chce wprowadzenia nowych etykiet przy sprzedaży nowych samochodów

NCAP chce wprowadzenia nowych etykiet przy sprzedaży nowych samochodów

Global NCAP i Latin NCAP postulują na Międzynarodowym Forum Transportu wprowadzenie nowych etykiet bezpieczeństwa. Dzięki przejrzystemu systemowi oznaczeń nowych pojazdów skorzystać mają przede wszystkim klienci. Podobne oznaczenia można już dziś spotkać w sklepach. Tak etykietowane są np. opony, czy sprzęt gospodarstwa domowego. Postulat NCAP poparła Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu.

Jak unikać strat przy sprzedaży samochodów? Narzędzia OTOMOTO, strategie dealerów
istock
Jak unikać strat przy sprzedaży samochodów? Narzędzia OTOMOTO, strategie dealerów
  • Global NCAP i Latin NCAP postulują wprowadzenie spójnych etykiet dla nowych pojazdów
  • Miałyby dostarczać klientom przejrzystych informacji o poziomie bezpieczeństwa
  • Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu poparła inicjatywę

W Lipsku odbyło się spotkanie w ramach Międzynarodowego Forum Transportu, gromadzące najważniejszych przedstawicieli branży z całego świata. W jego trakcie Global NCAP i Latin NCAP — niezależne instytucje specjalizujące się w ocenie bezpieczeństwa nowych modeli — zaprezentowały obszerną analizę, postulującą zaostrzenie przepisów dotyczących sprzedaży samochodów osobowych. W raporcie pojawił się pomysł etykiet, które miałyby dostarczać przejrzystych informacji o poziomie bezpieczeństwa wybranego auta.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zdaniem autorów dokumentu większość kupujących nie dysponuje pełną wiedzą na temat rozwiązań chroniących zdrowie kierowcy i pasażerów. Wyniki testów NCAP są często dostępne tylko w sieci, a dealerom nie zależy na szczegółowym eksponowaniu ewentualnych słabych ocen poszczególnych modeli w salonach.

Nowe etykiety. Wspólny standard i lepsze informacje

W przekonaniu Global NCAP oraz Latin NCAP konieczne są jednolite procedury dotyczące etykietowania, co pozwoliłoby stworzyć nowy, ogólnoświatowy standard. Gdyby pojazdy były oferowane z widoczną oceną bezpieczeństwa, nabywcy mogliby łatwiej zestawiać ze sobą różne auta, a wytwórcom trudniej byłoby rezygnować z podnoszenia poziomu ochrony.

Bazą do rozszerzenia obowiązkowych etykiet są już działające w wielu regionach karty dotyczące emisji spalin i zużycia paliwa. Zwolennicy projektu przekonują, że na podobnych zasadach powinien funkcjonować rejestr prezentujący oficjalne oceny bezpieczeństwa, tak by wszystkie dane były dostępne jednolicie w punkcie zakupu.

Sygnatariusze raportu zwracają uwagę, że powszechna klasyfikacja gwiazdkowa NCAP dostarczyłaby klientom czytelnego punktu odniesienia w trakcie wyboru auta. Podkreślają też, że wyeksponowanie tych ratingów bezpośrednio w salonach mogłoby istotnie wpływać na decyzje zakupowe oraz w dużej mierze kształtować standardy bezpieczeństwa oferowane przez producentów.

Zaznaczają przy tym, że warto rozważyć umieszczenie w jednej etykiecie zarówno danych dotyczących ochrony osób podróżujących, jak i informacji o efektywności paliwowej. Taki zbiór parametrów miałby dodatkowo zachęcać do wyboru pojazdów oszczędnych, ale również możliwie najbezpieczniejszych.

Powiązane tematy: