Obecnie w całej Polsce działają ponad 474 fotoradary. Dane te pochodzą ze strony CANARD czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Jest to jednostka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), która zajmuje się automatycznym monitorowaniem ruchu drogowego w celu poprawy bezpieczeństwa.
Najwięcej fotoradarów zamontowanych jest na Mazowszu, w Wielkopolsce i na Pomorzu. Z obserwacji kierowców wynika, że fotoradar nie zawsze "błyśnie" po przekroczeniu dopuszczalnej maksymalnej prędkości. Urządzenia te mają ustawione limity. Wyjaśniamy jakie.
Fotoradar błyska przy większej prędkości
Sprawą czułości fotoradarów zajęła się Najwyższa Izba Kontroli. Z opublikowanego w 2021 r. wynikało, że "prędkości, przy których rejestrowano naruszenie przepisów (progi wyzwolenia urządzeń), często były ustalone na znacznie wyższym poziomie, niż limity prędkości określone ustawowo".
Zobacz także: Mandat z fotoradaru może nie być ważny. Ale zdjęcia i tak będą "pstrykać"
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
CANARD potwierdza. Taka jest tolerancja fotoradaru. Później tylko mandat
Tolerancja fotoradarów na łamanie prędkości zależna jest od umiejscowienia urządzenia. W miejscach, gdzie istnieje duże natężenie ruchu, można założyć, że jest nieco wyższa, aby system był bardziej przepustowy.
Jednak przedstawiciele zarządcy fotoradarów — Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym potwierdzili, że urządzenia te robią zdjęcia kierowcom po przekroczeniu prędkości o co najmniej 11 km na godz.
Zobacz także: W końcu ktoś to wyjaśnił. O tyle trzeba przekroczyć prędkość, aby naprawdę dostać mandat z fotoradaru
Fotoradar zrobił mi zdjęcie. Co teraz?
Każdego roku fotoradary w Polsce robią ponad milion zdjęć kierowcom, którzy łamią przepisy. Każdy, komu urządzenie to "błyśnie" przez zbyt dużą prędkość, musi liczyć się z otrzymaniem listu. Urzędnicy proszą w nim o określenie, kto tego dnia prowadził auto. Po ustaleniu tego mandat oraz punkty otrzyma feralny kierujący. W przypadku odmowy właściciel pojazdu musi liczyć się z karą wynoszącą dwukrotność wysokości grzywny za dane wykroczenie, ale nie mniej niż 800 zł.
Jakie są mandaty za prędkość w 2025 r.?
- do 10 km na godz. — mandat 50 zł i punkt karny,
- 11-15 km na godz. — mandat 100 zł i dwa punkty karne,
- 16-20 km na godz. — mandat 200 zł i trzy punkty karne,
- 21-25 km na godz. — mandat 300 zł i pięć punktów karnych,
- 26-30 km na godz. — mandat 400 zł i siedem punktów karnych,
- 31-40 km na godz. — mandat 800 zł/1600 zł i dziewięć punktów karnych,
- 41-50 km na godz. — mandat 1000 zł/2000 zł i 11 punktów karnych,
- 51-60 km na godz. — mandat 1500 zł/3000 zł i 13 punktów karnych,
- 61-70 km na godz. — mandat 2000 zł/4000 zł i 14 punktów karnych,
- ponad 71 km na godz. — mandat 2500 zł/5000 zł i 15 punktów karnych.
Od wykroczeń powyżej 31 km na godz. polski taryfikator. Ta druga to tzw. system podwójnych kar i zarezerwowana jest dla kierowców-recydywistów. Jeśli to wasza pierwsza tak poważna wpadka w przeciągu ostatnich dwóch lat, to na mandacie zobaczycie pierwszą, niższą kwotę.