Logo
PoradyJak szybko trzeba jechać, by dostać mandat za przejazd przez odcinkowy pomiar prędkości?

Jak szybko trzeba jechać, by dostać mandat za przejazd przez odcinkowy pomiar prędkości?

Nie każde przekroczenie prędkości zmierzone za pomocą fotoradaru podlega karze – zasady karania kierowców za przekroczenie prędkości zmierzone fotoradarem są nieco inne niż w przypadku pomiarów ręcznych dokonywanych przez policjantów. A jak to jest w przypadku odcinkowych pomiarów prędkości? Wyjaśniamy.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Odcinkowy pomiar prędkości
GDDKiA
Odcinkowy pomiar prędkości
  • W przypadku fotoradarów przekroczenie prędkości o pierwsze 10 km na godz. kierowcy mają "gratis"
  • Jednocześnie polskie przepisy nie zaliczają na korzyść kierowcy dopuszczalnego błędu urządzeń pomiarowych
  • W przypadku odcinkowych pomiarów prędkości, aby dostać mandat, trzeba przekraczać dozwoloną prędkość wyraźnie i konsekwentnie
  • A jednak odcinkowe pomiary prędkości okazują się niezwykle wydajne – pojedyncze urządzenia wyłapują dziesiątki tysięcy kierowców
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Tylko w pierwszej połowie 2025 r. wszystkie polskie odcinkowe pomiary prędkości (a jest ich 71) zarejestrowały łącznie blisko 264 tys. wykroczeń polegających na przekroczeniu dozwolonej prędkości. Niektóre – jak np. odcinek pomiarowy pomiędzy węzłem Kostomłoty a Kąty Wrocławskie na autostradzie A4 – są szczególnie wydajne. Ten jeden w pół roku zarejestrował 24 tys. 600 przekroczeń.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? Co to jest system ANPR?

Kamery na odcinkowym pomiarze prędkości
Kamery na odcinkowym pomiarze prędkościGITD

Odcinkowy pomiar prędkości składa się z dwóch zestawów kamer wyposażony w system ANPR (Automatic Number Plate Recognition – ang. automatyczne rozpoznawanie numerów rejestracyjnych). Zestawy tych kamer zamontowane są na tym samym odcinku drogi, jednak w pewnej odległości od siebie. Przepisy nie mówią, jaka jest maksymalna odległość pomiędzy kamerami (co przekłada się na długość odcinkowego pomiaru prędkości) – to może być kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt km. Przykładowo odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1, pomiędzy Siemionkami a MOP Strzelce, ma ponad 14 km.

Ważne: na całej długości odcinka pomiarowego musi być ten sam limit prędkości.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są zasady karania za przekroczenie prędkości odcinkowym pomiarem?
Jak działa system ANPR w odcinkowym pomiarze prędkości?
Czy istnieje maksymalna odległość między kamerami w odcinkowym pomiarze prędkości?
Jakie jest średnie przekroczenie prędkości w Polsce na odcinkowych pomiarach?

W momencie, gdy pojazd wiedzie na odcinkowy pomiar prędkości, system rejestruje numer rejestracyjny tego pojazdu i zaczyna odliczać czas. Odliczanie kończy się w chwili, gdy pojazd przejeżdża pod kamerami zamykającymi odcinek pomiarowy. System automatycznie wylicza czas przejazdu jeśli wskazuje on na to, że średnia prędkość pojazdu na odcinku pomiarowym jest wyższa dopuszczalnej, właściciel samochodu dostanie do domu pismo z propozycją przyjęcia mandatu.

O ile trzeba przekroczyć prędkość na odcinkowym pomiarze prędkości, by dostać mandat?

Czego łatwo się domyślić, chwilowe, nawet drastyczne przekroczenie prędkości na odcinkowym pomiarze prędkości, nie musi zakończyć się mandatem. Jeśli kierowca przez chwilę rozpędzi się nawet do np. 200 km na godz., ale potem przed końcem odcinka pomiarowego odpowiednio zwolni i jego średnia prędkość nie będzie wyższa dopuszczalnej na odcinku, mandatu nie będzie. No chyba, że zostanie namierzony przez policjantów grupy Speed.

Oprócz tego na odcinkowych pomiarach prędkości obowiązują te same przepisy, które każą operatorowi systemu ignorować nieduże wykroczenia rejestrowany przez fotoradary:

Minister właściwy do spraw transportu, mając na względzie przyczyny i lokalizację wypadków drogowych, przeciwdziałanie tym wypadkom oraz wdrażanie kierujących pojazdami do przestrzegania przepisów ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia (...) sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości.

To oznacza, że jeśli na odcinku pomiarowym obowiązuje limit np. 120 km na godz., to jazda ze średnią prędkością do 130 km na godz. nie wywoła reakcji systemu. Jeśli dozwolona prędkość wynosi 70 km na godz., darowana będzie jazda ze średnią prędkością do 80 km na godz.

Czy dopuszczalny błąd pomiaru prędkości zaliczany jest na korzyść kierowcy?

Nie, nie jest. Jeśli przy limicie 120 km na godz. nasza średnia prędkość wyniesie 131 km na godz., będziemy odpowiadać za przekroczenie o 11 km na godz. Jeśli przy limicie 70 km na godz. nasza średnia prędkość na odcinkowym pomiarze prędkości wyniesie 91 km na godz., dostaniemy mandat za przekroczenie prędkości o 21 km na godz.

Jakie jest średnie przekroczenie na odcinkowych pomiarach prędkości w Polsce?

Według informacji Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego średnie przekroczenie dozwolonej prędkości przez kierujących na OPP wynosi ok. 21 km/h. Niespełna 2 proc. kierujących przekroczyło dozwoloną prędkość o więcej niż 50 km/h.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium