Logo
WiadomościAktualnościNowy odcinkowy pomiar prędkości na A4. GITD podało, kiedy zacznie działać

Nowy odcinkowy pomiar prędkości na A4. GITD podało, kiedy zacznie działać

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski

Ponad siedem kilometrów autostrady A4, na fragmencie pomiędzy węzłami Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice, znalazło się pod nadzorem nowoczesnego systemu odcinkowego pomiaru prędkości. To pierwszy z aż 43 nowych zestawów urządzeń, które zakupiono w ramach szeroko zakrojonego projektu rozbudowy infrastruktury CANARD.

Odcinkowy pomiar prędkości na A4 pomiędzy węzłami Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice
GDDKiA
Odcinkowy pomiar prędkości na A4 pomiędzy węzłami Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice
  • Na odcinku autostrady A4 między węzłami Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice uruchomiono nowoczesny system odcinkowego pomiaru prędkości
  • To pierwszy z 43 nowych systemów OPP, zakupionych w ramach projektu rozbudowy CANARD, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy
  • Dozwolone limity prędkości na tym odcinku wynoszą 110 km na godz. dla samochodów osobowych i 80 km na godz. dla ciężarowych

Całe przedsięwzięcie zostało sfinansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na najbardziej obciążonych odcinkach dróg. Nowy system został już odebrany technicznie, a rozpoczęcie pomiarów zaplanowano na przyszły tydzień — od tego momentu kierowcy przekraczający prędkość na tym fragmencie A4 muszą liczyć się z mandatami.

Nowy odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4

Wprowadzenie nowej technologii wiąże się z dalszym usprawnieniem krajowego systemu nadzoru nad ruchem na polskich drogach. Z danych wynika, że w pierwszej połowie bieżącego roku odcinkowy pomiar prędkości na trasie pomiędzy węzłem Kostomłoty a Kąty Wrocławskie wyłapał aż 24,6 tys. przypadków przekroczenia prędkości. Dozwolone limity na nowo objętym odcinku wynoszą 110 km na godz. dla samochodów osobowych i 80 km na godz. dla ciężarowych, z ustawionym marginesem tolerancji wynoszącym 10 km na godz.

Choć zdecydowana większość kierujących dostosowuje się do przepisów w miejscach objętych nadzorem OPP (odcinkowym pomiarem prędkości), średni poziom przekroczenia prędkości wynosi około 21 km na godz. Jak wskazują analizy, niespełna 2 procent użytkowników dróg przekracza limity o ponad 50 km na godz.. Mimo to, system działa prewencyjnie — widoczne oznakowanie informujące o kontroli skutecznie wpływa na zachowanie kierowców i liczba zdarzeń drogowych w takich miejscach znacząco spada.

System odcinkowych pomiarów prędkości w rozbudowie

Rozbudowa CANARD to inwestycja o wartości blisko 83,5 mln zł, obejmująca instalację 43 nowych systemów OPP na około 650 km dróg. Tego rodzaju lokalizacje, jak podkreślają specjaliści z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policji, wybierane są z uwagi na wysokie natężenie ruchu i zagrożenie wynikające z nadmiernej prędkości. Dzięki temu rozszerzenie zakresu kontroli ma zapewnić poprawę bezpieczeństwa ruchu w najbardziej wymagających punktach.

Do połowy 2026 r. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym zamierza dysponować łącznie aż 730 urządzeniami rejestracyjnymi. W skład tego zaawansowanego systemu wejdzie 70 nowych fotoradarów, 43 systemy OPP, 10 systemów monitorujących wjazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniach oraz kolejne 5 systemów kontrolujących przejazdy kolejowo-drogowe. Wszystkie te urządzenia zostały objęte projektem unijnym "Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach", którego głównym celem jest zmniejszenie liczby wypadków dzięki skutecznemu egzekwowaniu przepisów.

Kamera systemu OPP i znaki informujące o rozpoczęciu pomiaru prędkości na siedmiokilometrowym odcinku autostrady A4
Kamera systemu OPP i znaki informujące o rozpoczęciu pomiaru prędkości na siedmiokilometrowym odcinku autostrady A4Główny Inspektorat Transportu Drogowego

Odcinkowe pomiary prędkości w nowych lokalizacjach

System CANARD już teraz poddaje nadzorowi 72 odcinki dróg, rejestrując w pierwszej połowie tego roku 263,8 tys. przypadków naruszeń. Liczba ta zapewne wzrośnie wraz z instalacją kolejnych urządzeń, jednak eksperci przewidują, że skuteczność systemu przełoży się na wyraźny spadek liczby wypadków wynikających z nadmiernej prędkości lub ignorowania sygnalizacji świetlnej. O bieżących aktualizacjach w zakresie włączania nowych urządzeń Centrum informuje za pośrednictwem swojego profilu na Facebooku.

Odcinkowy pomiar prędkości na A4 pomiędzy węzłami Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice
Odcinkowy pomiar prędkości na A4 pomiędzy węzłami Kąty Wrocławskie i PietrzykowiceGDDKiA

Niezależnie od statystyk i technologii, apel o odpowiedzialność na drodze pozostaje aktualny. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników ryzyka na polskich drogach — nowoczesne rozwiązania, wprowadzone dzięki Krajowemu Planowi Odbudowy, mają przyczynić się do zmniejszenia liczby tragedii na polskich trasach. System CANARD udowadnia, jak dużą rolę odgrywa prewencja i technologia w zapewnieniu bezpieczeństwa zarówno kierowcom, jak i innym uczestnikom ruchu.

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski