- System RedLight monitoruje 49 skrzyżowań w Polsce, rejestrując wykroczenia związane z przejazdem na czerwonym świetle
- Za przejazd na czerwonym świetle grozi mandat 500 zł i 15 punktów karnych, a w przypadku kolizji kara wzrasta do 1500 zł
- System RedLight działa także na przejazdach kolejowo-drogowych, gdzie za ignorowanie sygnalizacji grozi mandat 2 tys. zł i 15 punktów karnych
- Na tym skrzyżowaniu kierowcy biją rekordy w nieprzestrzeganiu przepisów
- Najniebezpieczniejsze skrzyżowania w Polsce pod kontrolą systemów RedLight
- Mandaty i punkty karne za przejazd na czerwonym świetle
- Przejazdy kolejowe również są po czujnym okier kamer
- Konsekwencje za wykroczenia na przejazdach kolejowych
- Tragedie na przejazdach kolejowych
- Nowe lokalizacje systemów RedLight
W pierwszym półroczu 2025 r. kamery systemu RedLight na skrzyżowaniu ulic Hynka, Łopuszańskiej i alei Krakowskiej w Warszawie zarejestrowały aż 14 861 przypadków przejazdu na czerwonym świetle. O samym systemie pisaliśmy zresztą tuż po jego zainstalowaniu i uruchomieniu w grudniu 2024 r.: Aż 28 niepozornych kamer na jednym skrzyżowaniu. System już pilnuje kierowców. Liczba wykroczeń, które popełniają tu kierowcy to najwyższy wynik w kraju.
Na tym skrzyżowaniu kierowcy biją rekordy w nieprzestrzeganiu przepisów
Na tym samym skrzyżowaniu, objętym monitoringiem od końca ubiegłego roku, działa obecnie 28 kamer. Urządzenia rejestrują każde auto, które ignoruje sygnalizację świetlną. System RedLight, wdrożony przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) podlegające Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego, ma poprawiać bezpieczeństwo i właśnie dlatego takie systemy montuje się w miejscach szczególnie narażonych na kolizje.
Lokalizacja skrzyżowania została wybrana po analizie przeprowadzonej przez Instytut Transportu Drogowego. Uwzględniono liczbę wypadków i kolizji oraz ich przyczyny. Eksperci wskazali, że niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej stanowi tam realne zagrożenie dla uczestników ruchu.
Najniebezpieczniejsze skrzyżowania w Polsce pod kontrolą systemów RedLight
System RedLight działa obecnie na 49 skrzyżowaniach w całym kraju. W pierwszych sześciu miesiącach 2025 r. kamery zarejestrowały łącznie 51,6 tys. wykroczeń, z czego niemal 30 proc. przypadło na warszawskie skrzyżowanie Hynka, Łopuszańskiej i Alei Krakowskiej. Kolejne miejsca pod względem liczby wykroczeń to skrzyżowanie Rokicińskiej i Puszkina w Łodzi (3119 przypadków), Roosevelta, Zwierzynieckiej i Święty Marcin w Poznaniu (2170), aleja Pokoju i Nowohucka w Krakowie (1943) oraz Sandomierka, Źródłowa, al. Solidarności i al. IX Wieków Kielc w Kielcach (1786).
Na Mazowszu system RedLight funkcjonuje także w Jabłonnie (Brzozowa/Modlińska/DK61), gdzie w pół roku wykryto 917 wykroczeń, oraz w Markach (Piłsudskiego, Wspólna, Małachowskiego) — tam przepisy złamało 464 kierowców.
Mandaty i punkty karne za przejazd na czerwonym świetle
Za przejazd na czerwonym świetle kierowcy muszą liczyć się z mandatem w wysokości 500 zł oraz 15 punktami karnymi. Jeśli w wyniku wykroczenia dojdzie do kolizji, kara wzrasta do 1500 zł. W szczególnie poważnych przypadkach sprawa może trafić do sądu, który ma możliwość nałożenia grzywny nawet do 30 tys. zł.
Przejazdy kolejowe również są po czujnym okier kamer
Kamery RedLight pojawiły się również na przejazdach drogowo-kolejowych uznanych za szczególnie niebezpieczne. W Warszawie monitoring objął jednotorowy przejazd przez ulicę Cyrulików w Rembertowie, gdzie od stycznia do końca czerwca zarejestrowano 1703 wykroczenia. Przestrzegania przepisów pilnuje tam 10 kamer.
W innych miastach liczba wykroczeń jest niższa. Na ulicy Średzkiej we Wrocławiu odnotowano 1420 przypadków, na Szczecińskiej w tym samym mieście — 655. W Radomsku (Piłsudskiego) kamery zarejestrowały 287 wykroczeń, a na drodze krajowej numer 92 w Chełmcach — 163.
Jak wyjaśnia Wojciech Król z GITD w wypowiedzi dla TVN24.pl, systemy RedLight na przejazdach kolejowo-drogowych rejestrują wyłącznie sytuacje, w których kierowcy ignorują zakaz wjazdu za sygnalizator przy czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych.
Konsekwencje za wykroczenia na przejazdach kolejowych
Zdjęcie wykonane przez kamerę RedLight na przejeździe kolejowym oznacza mandat w wysokości 2 tys. zł oraz 15 punktów karnych. Kierowcy powinni zwracać uwagę nie tylko na sygnalizację świetlną, ale także na zapory — przejazd jest dozwolony dopiero, gdy szlabany są całkowicie podniesione. System nie pozostawia miejsca na interpretację, a nawet kilka sekund cierpliwości może uchronić przed wysoką karą.
Tragedie na przejazdach kolejowych
Problem ignorowania przepisów na przejazdach kolejowych pozostaje w Polsce poważny. W lipcu i sierpniu 2025 r. doszło do 42 wypadków na skrzyżowaniach dróg z torami, w których ucierpiało osiem osób, a 12 zginęło. Według PKP Polskich Linii Kolejowych, wszystkie te zdarzenia były wynikiem błędnych decyzji kierowców, którzy zlekceważyli znak STOP oraz pulsujące czerwone światło przed torami.
Nowe lokalizacje systemów RedLight
Do końca sierpnia 2026 r. GITD planuje uruchomić system RedLight na kolejnym skrzyżowaniu w województwie mazowieckim. Tym razem monitoring obejmie miejscowość Kożuszki-Parcel na drodze krajowej numer 92.