Auto Świat Wiadomości Aktualności 15 nowych systemów RedLight na polskich drogach. CANARD rozszerza sieć

15 nowych systemów RedLight na polskich drogach. CANARD rozszerza sieć

Do połowy przyszłego roku na dziesięciu kolejnych skrzyżowaniach dróg krajowych zostaną zainstalowane urządzenia systemu RedLight, monitorujące kierowców przejeżdżających na czerwonym świetle. Nowe kamery pojawią się także na pięciu przejazdach kolejowo-drogowych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) zwiększy tym samym liczbę nadzorowanych skrzyżowań i przejazdów kolejowych.

System RedLight
System RedLightCANARD
  • Do połowy przyszłego roku system RedLight zostanie rozbudowany o 10 skrzyżowań i 5 przejazdów kolejowych
  • CANARD po zakończeniu inwestycji będzie kontrolować 60 skrzyżowań i 10 przejazdów kolejowych w Polsce
  • Nowe lokalizacje wybrano w miejscach z dużą liczbą incydentów oraz w pobliżu szkół, instytucji publicznych i infrastruktury dla pieszych

CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) poinformowało, że na polskich drogach i przejazdach kolejowo-drogowych zostaną zamontowane nowe systemy RedLight, monitorujące przejazd na czerwonym świetle. Monitoringiem zostanie objętych następnych dziesięć skrzyżowań dróg krajowych oraz pięć przejazdów kolejowych. Po zakończeniu rozbudowy systemu nadzoru CANARD będzie prowadził kontrole na 60 skrzyżowaniach oraz na 10 przejazdach kolejowo-drogowych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowe lokalizacje urządzeń wytypowano we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policją. Wybierano miejsca, w których najczęściej dochodzi do incydentów spowodowanych przez kierowców ignorujących czerwone światło. Przy podejmowaniu decyzji brano pod uwagę także otoczenie, takie jak bliskość szkół, instytucji publicznych, infrastruktury dla pieszych oraz obecność transportu zbiorowego.

Za dostawę i montaż urządzeń odpowiada firma VITRONIC EASTERN Europe sp. z o.o. W pierwszej kolejności przeprowadzi ona analizy techniczne w wybranych lokalizacjach, aby ocenić możliwości instalacji sprzętu. Jeśli okaże się, że na danym skrzyżowaniu lub przejeździe nie można zainstalować systemu, wykorzystana zostanie "lista rezerwowa" z alternatywnymi miejscami. Następnie rozpoczną się prace instalacyjne, które obejmą uzgodnienia z zarządcami dróg w zakresie wykorzystania istniejącej infrastruktury, przygotowanie projektów oraz uzyskanie niezbędnych pozwoleń. Wykonawca będzie musiał również zapewnić przyłącza energetyczne i przekazać umowy na dostawę energii elektrycznej.

Tak działa system RedLight

Kamery monitorujące skrzyżowania śledzą ruch pojazdów i w przypadku wjazdu na czerwonym świetle rejestrują wykroczenie. Nagranie, zawierające dane umożliwiające identyfikację pojazdu, jest automatycznie przesyłane do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Po weryfikacji do właściciela pojazdu, ustalonego na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, wysyłana jest dokumentacja wykroczenia. Zawiera ona m.in. czas i miejsce popełnienia naruszenia, czas, jaki upłynął od zapalenia się czerwonego światła, oraz zdjęcia zdarzenia. Do korespondencji dołączany jest formularz oświadczenia do wypełnienia.

Tak działa system Red Light wchodzący w skład CANARD-u
Tak działa system Red Light wchodzący w skład CANARD-uGITD

Jaki mandat za przejazd na czerwonym świetle?

Za przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniu grozi mandat w wysokości 500 zł oraz 15 punktów karnych. W przypadku takiego wykroczenia na przejeździe kolejowym kara jest wyższa i wynosi 2 tys. zł. Jeśli kierowca popełni to samo wykroczenie ponownie w ciągu dwóch lat, wysokość grzywny zostanie podwojona — do 4 tys. zł.

Tutaj systemy RedLight najczęściej łapią kierowców

W 2024 r. 47 systemów RedLight działających na skrzyżowaniach zarejestrowało 60,5 tys. przypadków niestosowania się do czerwonego sygnału świetlnego. Najwięcej naruszeń odnotowano na skrzyżowaniach al. Puszkina i ul. Rokicińskiej w Łodzi (6,8 tys.), al. Pokoju i ul. Nowohuckiej (5 tys.) oraz ul. Tischnera i ul. Brożka w Krakowie (3,6 tys.). Cztery systemy działające na przejazdach kolejowo-drogowych zarejestrowały łącznie 12,3 tys. wykroczeń, w tym 5 tys. na ul. Cyrulików w Warszawie, 4,5 tys. na ul. Średzkiej we Wrocławiu, 2,2 tys. na ul. Szczecińskiej we Wrocławiu oraz 600 na ul. Piłsudskiego w Radomsku. Liczba naruszeń jest głównie zależna od natężenia ruchu w danym miejscu.

Systemy kontrolujące kierowców będą kosztować 160 mln zł

Jak informuje CANARD, zwiększenie liczby urządzeń monitorujących kierowców ignorujących czerwone światło to kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Automatyczny i stały nadzór nad przestrzeganiem sygnałów świetlnych ma kluczowe znaczenie dla dyscyplinowania kierowców i zmiany ich zachowań. Celem projektu "Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach", finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, jest zmniejszenie liczby wypadków spowodowanych nadmierną prędkością i niestosowaniem się do sygnalizacji.

Zakres projektu obejmuje zakup i instalację łącznie 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących wykroczenia w ruchu drogowym, w tym:

  • 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości,
  • 70 urządzeń do punktowego pomiaru prędkości,
  • 10 systemów monitorujących wjazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
  • 5 systemów monitorujących wjazd na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.

Urządzenia zostaną zamontowane na drogach krajowych.

Wszystkie nowe urządzenia mają zostać uruchomione do połowy przyszłego roku, a odbiór pierwszego systemu planowany jest najpóźniej do końca lutego 2026 r. Koszt instalacji pięciu systemów kontroli na przejazdach kolejowo-drogowych wyniesie blisko 2 mln zł, natomiast montaż 10 systemów na skrzyżowaniach to wydatek ponad 10,8 mln zł. Informacje o uruchomieniu poszczególnych systemów będą publikowane na Facebooku.

Całkowita wartość przedsięwzięcia to 160 mln 696 tys. 677 zł 88 gr, z czego wartość kwalifikowalna wynosi 130 mln 647 tys. 705 zł 60 gr. Projekt ma zostać zrealizowany do 31 sierpnia 2026 r.

Lokalizacje nowych systemów RedLight na skrzyżowaniach — lista podstawowa

Delegatura GITD Województwo Miejscowość Nr drogi Opis GPS
Wielkopolska wielkopolskie Nekla 92 km 216+200, skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Dworcową i Powstańców Wielkopolskich 52.368125  17.412920
Północna pomorskie Tczew 91 skrzyżowanie Al.Solidarności, Jagiellońskiej i Wojska Polskiego 54.092078 18.777691
Północna pomorskie Malbork 22 skrzyżowanie Al. Rodła z 17 marca 54.035091  19.028026
Wielkopolska wielkopolskie Wolsztyn 32 km 108+450, skrzyżowanie drogi krajowej nr 32 z ul. Powstańców Wielkopolskich 52.11418326220053 16.12655029695287
Centralna mazowieckie Kożuszki-Parcele 92   52.222666474734325 20.31245655441399
Centralna mazowieckie Ołtarzew 92 skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Ceramiczną i Umiastowską 52.211098990703576 20.770070227438516
Południowa małopolskie Targowisko 94 skrzyżowanie drogi krajowej nr 94 z drogą wojewódzką nr 963 49.97193425069273 20.2988497009792
Śląska śląskie Czeladź 94 skrzyżowanie ul. Będzińskiej i Handlowej 50.32211967544097 19.102483306474962
Wielkopolska wielkopolskie Kościelna Wieś 12 km 262+320, skrzyżowanie drogi krajowej nr 12 z ul. Ostrowską i Kościelną 51.784052  18.010743
Śląska śląskie Wojkowice Kościelne 86 km 1+700, skrzyżowanie drogi krajowej nr 86 z ul. Zawodzie 50.412384  19.204172

Lokalizacje nowych systemów RedLight na skrzyżowaniach — lista rezerwowa

Delegatura GITD Województwo Miejscowość Nr drogi Opis GPS
Śląska śląskie Lipie Śląskie 11 km 539+770, skrzyżowanie drogi krajowej nr 11 z ul. Lisowicką 50.6742096853575, 18.64924471495493
Południowa małopolskie Inwałd 52 skrzyżowanie ul. Wadowickiej z ul. Radosną 49.863088  19.392108
Południowo-Zachodnia dolnośląskie Kudowa-Zdrój 8 skrzyżowanie drogi krajowej nr 8 z ul. Zdrojową 50.434467 16.237789
Wielkopolska wielkopolskie Strzałkowo 92 km 18+810, skrzyżowanie Al. Prymasa Wyszyńskiego z ul. Kościuszki i Powstańców Wielkopolskich 52.310264  17.817505
Południowa małopolskie Stary Sącz 87 skrzyżowanie drogi krajowej nr 87 z ul. Witosa i Cyganowice 49.54140767682231 20.64745462702755
Wielkopolska wielkopolskie Września 92 km 224+800, skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Podmiejską 52.332621  17.523365

Lokalizacje nowych systemów RedLight na przejazdach — lista podstawowa

Delegatura GITD Województwo Miejscowość Nr drogi GPS
Wielkopolska wielkopolskie Wymysłowo 15 52.558170 17.764830
Południowa małopolskie Barwałd Dolny 52 49.8651322  19.583127
Śląska opolskie Większyce 45 50.3436944444444 18.0926388888889
Wielkopolska wielkopolskie Łąkociny 36 51.657850  17.663323
Wielkopolska wielkopolskie Piaski 11 51.232730  18.064708

Lokalizacje nowych systemów RedLight na przejazdach — lista rezerwowa

Delegatura GITD Województwo Miejscowość Nr drogi GPS
Południowo-Wschodnia podkarpackie Wierzawice 77 50.216869 22.472620
Północna pomorskie Sycewice 6 54.415148  16.854351
Północno-Zachodnia zachodniopomorskie Chociwel 20 53.441104  15.304249
Północno-Zachodnia lubuskie Górzyca 22 52.574092  14.643793
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków