- Do połowy przyszłego roku system RedLight zostanie rozbudowany o 10 skrzyżowań i 5 przejazdów kolejowych
- CANARD po zakończeniu inwestycji będzie kontrolować 60 skrzyżowań i 10 przejazdów kolejowych w Polsce
- Nowe lokalizacje wybrano w miejscach z dużą liczbą incydentów oraz w pobliżu szkół, instytucji publicznych i infrastruktury dla pieszych
- Tak działa system RedLight
- Jaki mandat za przejazd na czerwonym świetle?
- Tutaj systemy RedLight najczęściej łapią kierowców
- Systemy kontrolujące kierowców będą kosztować 160 mln zł
- Lokalizacje nowych systemów RedLight na skrzyżowaniach — lista podstawowa
- Lokalizacje nowych systemów RedLight na skrzyżowaniach — lista rezerwowa
- Lokalizacje nowych systemów RedLight na przejazdach — lista podstawowa
- Lokalizacje nowych systemów RedLight na przejazdach — lista rezerwowa
CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) poinformowało, że na polskich drogach i przejazdach kolejowo-drogowych zostaną zamontowane nowe systemy RedLight, monitorujące przejazd na czerwonym świetle. Monitoringiem zostanie objętych następnych dziesięć skrzyżowań dróg krajowych oraz pięć przejazdów kolejowych. Po zakończeniu rozbudowy systemu nadzoru CANARD będzie prowadził kontrole na 60 skrzyżowaniach oraz na 10 przejazdach kolejowo-drogowych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Drogowi cwaniacy śmieją się z fotoradarów. Role się odwrócą, bo rząd zmienia przepisy
Nowe lokalizacje urządzeń wytypowano we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policją. Wybierano miejsca, w których najczęściej dochodzi do incydentów spowodowanych przez kierowców ignorujących czerwone światło. Przy podejmowaniu decyzji brano pod uwagę także otoczenie, takie jak bliskość szkół, instytucji publicznych, infrastruktury dla pieszych oraz obecność transportu zbiorowego.
Za dostawę i montaż urządzeń odpowiada firma VITRONIC EASTERN Europe sp. z o.o. W pierwszej kolejności przeprowadzi ona analizy techniczne w wybranych lokalizacjach, aby ocenić możliwości instalacji sprzętu. Jeśli okaże się, że na danym skrzyżowaniu lub przejeździe nie można zainstalować systemu, wykorzystana zostanie "lista rezerwowa" z alternatywnymi miejscami. Następnie rozpoczną się prace instalacyjne, które obejmą uzgodnienia z zarządcami dróg w zakresie wykorzystania istniejącej infrastruktury, przygotowanie projektów oraz uzyskanie niezbędnych pozwoleń. Wykonawca będzie musiał również zapewnić przyłącza energetyczne i przekazać umowy na dostawę energii elektrycznej.
Tak działa system RedLight
Kamery monitorujące skrzyżowania śledzą ruch pojazdów i w przypadku wjazdu na czerwonym świetle rejestrują wykroczenie. Nagranie, zawierające dane umożliwiające identyfikację pojazdu, jest automatycznie przesyłane do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Po weryfikacji do właściciela pojazdu, ustalonego na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, wysyłana jest dokumentacja wykroczenia. Zawiera ona m.in. czas i miejsce popełnienia naruszenia, czas, jaki upłynął od zapalenia się czerwonego światła, oraz zdjęcia zdarzenia. Do korespondencji dołączany jest formularz oświadczenia do wypełnienia.
Jaki mandat za przejazd na czerwonym świetle?
Za przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniu grozi mandat w wysokości 500 zł oraz 15 punktów karnych. W przypadku takiego wykroczenia na przejeździe kolejowym kara jest wyższa i wynosi 2 tys. zł. Jeśli kierowca popełni to samo wykroczenie ponownie w ciągu dwóch lat, wysokość grzywny zostanie podwojona — do 4 tys. zł.
Tutaj systemy RedLight najczęściej łapią kierowców
W 2024 r. 47 systemów RedLight działających na skrzyżowaniach zarejestrowało 60,5 tys. przypadków niestosowania się do czerwonego sygnału świetlnego. Najwięcej naruszeń odnotowano na skrzyżowaniach al. Puszkina i ul. Rokicińskiej w Łodzi (6,8 tys.), al. Pokoju i ul. Nowohuckiej (5 tys.) oraz ul. Tischnera i ul. Brożka w Krakowie (3,6 tys.). Cztery systemy działające na przejazdach kolejowo-drogowych zarejestrowały łącznie 12,3 tys. wykroczeń, w tym 5 tys. na ul. Cyrulików w Warszawie, 4,5 tys. na ul. Średzkiej we Wrocławiu, 2,2 tys. na ul. Szczecińskiej we Wrocławiu oraz 600 na ul. Piłsudskiego w Radomsku. Liczba naruszeń jest głównie zależna od natężenia ruchu w danym miejscu.
Systemy kontrolujące kierowców będą kosztować 160 mln zł
Jak informuje CANARD, zwiększenie liczby urządzeń monitorujących kierowców ignorujących czerwone światło to kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Automatyczny i stały nadzór nad przestrzeganiem sygnałów świetlnych ma kluczowe znaczenie dla dyscyplinowania kierowców i zmiany ich zachowań. Celem projektu "Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach", finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, jest zmniejszenie liczby wypadków spowodowanych nadmierną prędkością i niestosowaniem się do sygnalizacji.
Zakres projektu obejmuje zakup i instalację łącznie 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących wykroczenia w ruchu drogowym, w tym:
- 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości,
- 70 urządzeń do punktowego pomiaru prędkości,
- 10 systemów monitorujących wjazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
- 5 systemów monitorujących wjazd na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Urządzenia zostaną zamontowane na drogach krajowych.
Wszystkie nowe urządzenia mają zostać uruchomione do połowy przyszłego roku, a odbiór pierwszego systemu planowany jest najpóźniej do końca lutego 2026 r. Koszt instalacji pięciu systemów kontroli na przejazdach kolejowo-drogowych wyniesie blisko 2 mln zł, natomiast montaż 10 systemów na skrzyżowaniach to wydatek ponad 10,8 mln zł. Informacje o uruchomieniu poszczególnych systemów będą publikowane na Facebooku.
Całkowita wartość przedsięwzięcia to 160 mln 696 tys. 677 zł 88 gr, z czego wartość kwalifikowalna wynosi 130 mln 647 tys. 705 zł 60 gr. Projekt ma zostać zrealizowany do 31 sierpnia 2026 r.
- Przeczytaj także: Już działa. Nowy odcinkowy pomiar prędkości już "poluje" na kierowców. Mandat w 4 minuty
Lokalizacje nowych systemów RedLight na skrzyżowaniach — lista podstawowa
Delegatura GITD | Województwo | Miejscowość | Nr drogi | Opis | GPS |
---|---|---|---|---|---|
Wielkopolska | wielkopolskie | Nekla | 92 | km 216+200, skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Dworcową i Powstańców Wielkopolskich | 52.368125 17.412920 |
Północna | pomorskie | Tczew | 91 | skrzyżowanie Al.Solidarności, Jagiellońskiej i Wojska Polskiego | 54.092078 18.777691 |
Północna | pomorskie | Malbork | 22 | skrzyżowanie Al. Rodła z 17 marca | 54.035091 19.028026 |
Wielkopolska | wielkopolskie | Wolsztyn | 32 | km 108+450, skrzyżowanie drogi krajowej nr 32 z ul. Powstańców Wielkopolskich | 52.11418326220053 16.12655029695287 |
Centralna | mazowieckie | Kożuszki-Parcele | 92 | 52.222666474734325 20.31245655441399 | |
Centralna | mazowieckie | Ołtarzew | 92 | skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Ceramiczną i Umiastowską | 52.211098990703576 20.770070227438516 |
Południowa | małopolskie | Targowisko | 94 | skrzyżowanie drogi krajowej nr 94 z drogą wojewódzką nr 963 | 49.97193425069273 20.2988497009792 |
Śląska | śląskie | Czeladź | 94 | skrzyżowanie ul. Będzińskiej i Handlowej | 50.32211967544097 19.102483306474962 |
Wielkopolska | wielkopolskie | Kościelna Wieś | 12 | km 262+320, skrzyżowanie drogi krajowej nr 12 z ul. Ostrowską i Kościelną | 51.784052 18.010743 |
Śląska | śląskie | Wojkowice Kościelne | 86 | km 1+700, skrzyżowanie drogi krajowej nr 86 z ul. Zawodzie | 50.412384 19.204172 |
Lokalizacje nowych systemów RedLight na skrzyżowaniach — lista rezerwowa
Delegatura GITD | Województwo | Miejscowość | Nr drogi | Opis | GPS |
---|---|---|---|---|---|
Śląska | śląskie | Lipie Śląskie | 11 | km 539+770, skrzyżowanie drogi krajowej nr 11 z ul. Lisowicką | 50.6742096853575, 18.64924471495493 |
Południowa | małopolskie | Inwałd | 52 | skrzyżowanie ul. Wadowickiej z ul. Radosną | 49.863088 19.392108 |
Południowo-Zachodnia | dolnośląskie | Kudowa-Zdrój | 8 | skrzyżowanie drogi krajowej nr 8 z ul. Zdrojową | 50.434467 16.237789 |
Wielkopolska | wielkopolskie | Strzałkowo | 92 | km 18+810, skrzyżowanie Al. Prymasa Wyszyńskiego z ul. Kościuszki i Powstańców Wielkopolskich | 52.310264 17.817505 |
Południowa | małopolskie | Stary Sącz | 87 | skrzyżowanie drogi krajowej nr 87 z ul. Witosa i Cyganowice | 49.54140767682231 20.64745462702755 |
Wielkopolska | wielkopolskie | Września | 92 | km 224+800, skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Podmiejską | 52.332621 17.523365 |
Lokalizacje nowych systemów RedLight na przejazdach — lista podstawowa
Delegatura GITD | Województwo | Miejscowość | Nr drogi | GPS |
---|---|---|---|---|
Wielkopolska | wielkopolskie | Wymysłowo | 15 | 52.558170 17.764830 |
Południowa | małopolskie | Barwałd Dolny | 52 | 49.8651322 19.583127 |
Śląska | opolskie | Większyce | 45 | 50.3436944444444 18.0926388888889 |
Wielkopolska | wielkopolskie | Łąkociny | 36 | 51.657850 17.663323 |
Wielkopolska | wielkopolskie | Piaski | 11 | 51.232730 18.064708 |
Lokalizacje nowych systemów RedLight na przejazdach — lista rezerwowa
Delegatura GITD | Województwo | Miejscowość | Nr drogi | GPS |
---|---|---|---|---|
Południowo-Wschodnia | podkarpackie | Wierzawice | 77 | 50.216869 22.472620 |
Północna | pomorskie | Sycewice | 6 | 54.415148 16.854351 |
Północno-Zachodnia | zachodniopomorskie | Chociwel | 20 | 53.441104 15.304249 |
Północno-Zachodnia | lubuskie | Górzyca | 22 | 52.574092 14.643793 |