Logo
WiadomościAktualnościRząd szykuje rewolucję w przepisach o fotoradarach. Kierowcom nie będzie do śmiechu

Rząd szykuje rewolucję w przepisach o fotoradarach. Kierowcom nie będzie do śmiechu

Ministerstwo Infrastruktury planuje wywrócić do góry nogami przepisy dotyczące fotoradarów. Obecna "ściągalność" wpływów z mandatów za przekroczenie prędkości to zaledwie 50-60 proc. Po zmianie systemu karania kierowców w Polsce ten wskaźnik miałby dochodzić do 100 proc.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Resort infrastruktury chce poprawić egzekucję kar z fotoradarów
Auto Świat
Resort infrastruktury chce poprawić egzekucję kar z fotoradarów
  • Resort infrastruktury bierze się za przepisy dotyczące mandatów z fotoradarów
  • Automatyczny system nadzoru jest niewydolny. Nawet połowa kierowców unika kary
  • Jednym z pomysłów jest odwrócenie ciężaru dowodu. Kierowca byłby domyślnie winny
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Fotoradary w Polsce do zmiany! Nie chodzi o same urządzenia, lecz o przepisy, które utrudniają egzekucję kar. Podczas rozpoczęcia kampanii "Zwolnij, bo się przejedziesz", Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury, ujawnił, że jest tutaj spore pole do poprawy. Automatyczny system nadzoru nad ruchem drogowym po nie działa tak efektywnie, jak powinien. Według szacunków resortu zaledwie 50-60 proc. wystawionych mandatów przynosi wpływy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie zmiany w przepisach o fotoradarach planuje Ministerstwo Infrastruktury?
Co oznacza odwrócenie ciężaru dowodu dla kierowców?
Jakie są główne cele wprowadzenia zmian w przepisach o fotoradarach?
Kto został ambasadorem kampanii 'Zwolnij, bo się przejedziesz'?

Kierowca domyślnie winny – pomysł na zmianę przepisów o fotoradarach

Ministerstwu taki wynik nie wystarcza. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) ma predyspozycje, by zapewnić dużo większą "ściągalność". Nie chodzi tu nawet o same wpływy do budżetu (to w każdym razie nie było w żaden sposób komunikowane...), lecz o wzbudzenie u kierowców poczucia nieuchronności kary. Jak pokazują statystyki, dziś wielu kierującym udaje się jej uniknąć.

Sprawdź: Kierowcy sięgną głębiej do kieszeni. Dzisiaj zdrożał przejazd autostradą A2

Z tego powodu w puli pomysłów na zmiany przepisów pojawiła się rewolucyjna propozycja odwrócenia ciężaru dowodu. W praktyce oznacza to, że domyślnie winny będzie zawsze właściciel pojazdu i to na nim będzie ciążył obowiązek udowodnienia, że nie popełnił wykroczenia zarejestrowanego przez fotoradar czy kamery odcinkowego pomiaru prędkości. Jeśli mu się to nie uda, to jego konto zostanie zasilone punktami karnymi i to on będzie musiał opłacić mandat. W takiej sytuacji egzekucja kar powinna wzrosnąć do niemal 100 proc.

Zdjęcie z fotoradaru
Zdjęcie z fotoradaruGITD

Zmiany w przepisach o fotoradarach mogą być trudne do wprowadzenia

Pomysł jest tyleż ciekawy, co radykalny, przeczy bowiem obowiązującej zasadzie domniemania niewinności. Nie rozwiązuje też wszystkich problemów i jest z założenia ułomny. Przykład? Właściciel firmy leasingowej nie jeździ przecież wszystkimi samochodami z floty. Być może dobrym pomysłem byłoby wprowadzenie możliwości dopisania do pojazdu firmowego domyślnego kierowcy (osoby, która najczęściej jeździ danym pojazdem), co ułatwiłoby późniejszy proces, który wyglądałby tak jak dziś – firma wskazuje leasingobiorcę, odsyła zawiadomienie itd.

Zobacz: Urzędy szykują podwyżki dla kierowców. Zapłacisz więcej za dokumenty

Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że wprowadzenie zmian w przepisach o fotoradarach ma na celu nie tylko zwiększenie skuteczności egzekwowania kar, ale przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Karny kierowca stwarza znacznie mniej zagrożeń podczas jazdy. Pierwszym krokiem jest wspomniana kampania społeczna "Zwolnij, bo się przejedziesz", która zdaniem resortu przyczyni się do zwiększenia świadomości kierowców i ograniczenia wykroczeń drogowych. Jej ambasadorem został Dawid Ogrodnik.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium