- Od początku 2025 r. Polacy zarejestrowali 89040 nowych samochodów osobowych (+0,3 proc. względem 2024 r.)
- Trzy z pięciu pierwszych marek zanotowały straty. Wyraźny spadek widać u lidera rynku, czyli Toyoty (-14 proc.)
- Spośród chińskich marek najlepiej radzi sobie w Polsce MG, które sprzedaje już więcej aut niż Nissan, Peugeot, Opel, Suzuki, Citroen czy Honda (!)
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR przeanalizował tegoroczne dane dotyczące rejestracji nowych samochodów w Polsce (źródło: Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). W porównaniu z ubiegłym rokiem sytuacja "na szczycie" jest stabilna. Pierwszą piątkę najpopularniejszych w tym roku marek samochodowych bez trudu wytypowałby chyba każdy Polak: Toyota, Skoda, Volkswagen, Kia i Hyundai. Zaskakujący jest tutaj brak Dacii, ale sytuacja zmieni się, gdy zawęzimy wyniki do wyborów dokonywanych przez klientów indywidualnych. Prawdziwym zaskoczeniem jest jednak to, co dzieje się niżej w tabelce – w kotle z chińskimi markami są wzrosty dochodzące nawet do 526 proc. (sic!).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoChińskie samochody zyskują popularność, ale nadal "zabezpieczają tyły"
Samochody z Państwa Środka – zwłaszcza spalinowe SUV-y – powoli przestają być egzotycznym widokiem na polskich drogach. Z miesiąca na miesiąc zyskują większą popularność. Pomimo gigantycznych wzrostów wciąż daleko im do czołówki. W tej kategorii bezapelacyjnym liderem jest należące do koncernu SAIC Motor niegdyś brytyjskie MG. Ta marka już dziś może mówić o dużym sukcesie, bo po dwóch pierwszych miesiącach 2025 r. rzutem na taśmę wskoczyła do grona 15 najpopularniejszych marek w Polsce.
Poniżej znajdziecie tegoroczne wyniki największych chińskich graczy w Polsce:
- MG: 1801 zarejestrowanych samochodów (+338,2 proc. w ujęciu rok do roku); dwa modele w TOP20 aut najczęściej rejestrowanych przez klientów indywidualnych (HS na 12. miejscu i ZS na 20.);
- Jaecoo: 778 zarejestrowanych samochodów; 24. najpopularniejsza marka w Polsce; brak porównania z początkiem ubiegłego roku, bo sprzedaż uruchomiono później;
- Omoda: 662 zarejestrowane samochody; 25. najpopularniejsza marka w Polsce; brak porównania z początkiem ubiegłego roku, bo sprzedaż uruchomiono później;
- BAIC: 551 zarejestrowanych samochodów (+526,1 proc. w ujęciu rok do roku); 27. najpopularniejsza marka w Polsce;
- BYD: 298 zarejestrowanych samochodów; 34. najpopularniejsza marka w Polsce (dosłownie jedną sztuką BYD wyprzedził Teslę); brak porównania z początkiem ubiegłego roku, bo sprzedaż uruchomiono później;
Nie licząc MG, chińskie marki na razie plasują się w dolnej części tabeli sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Wśród chińskich producentów najsłabiej radzą sobie Forthing (tylko 106 zarejestrowanych pojazdów, 38. lokata) i DFSK (10 samochodów; 42. miejsce). Fatalny wynik ostatniego gracza można wytłumaczyć tym, że dopiero rozkręca sprzedaż w Polsce.
Liderzy polskiego rynku nowych samochodów się nie zmieniają
Ten, kto oczekiwał wielkich przetasowań spowodowanych obecnością chińskich producentów w Polsce, mocno się przeliczył. Na razie te egzotyczne samochody dopiero walczą o uwagę klientów i tylko trochę udaje im się podgryzać liderów. Z jednej strony uznani producenci jeszcze nie mają z tego powodu koszmarów w nocy, z drugiej, Mazda i marki koncernu Stellantis borykają się z dużymi spadkami w tym roku. Przykłady? Mazda (-47,7 proc.), Opel (-37,7 proc.), Citroen (-36,9 proc.) i Peugeot (-28,4 proc.). To jednak nic przy spadkach Tesli (-53 proc.) i Jaguara (-74,3 proc.!).
Jak wygląda sytuacja na szczycie po pierwszych dwóch miesiącach tego roku? Na początku marca 2025 r. berło nadal dzierży Toyota. Pomimo dużego spadku względem analogicznego okresu 2024 r., sprzedała dwa razy więcej samochodów niż Skoda. Dla odmiany duży wzrost zanotował Volkswagen (prawie 50 proc.). Poniżej lista pięciu liderów:
- Toyota: 16845 szt. (-14 proc.)
- Skoda: 8210 szt. (-10,6 proc.)
- Volkswagen: 6526 szt. (+49,2 proc.)
- Kia: 5472 szt. (-7,8 proc.)
- Hyundai: 5126 szt. (+0,3 proc.)
A jakie są ulubione modele Polaków? Znajdziecie je w poniższej galerii. Przefiltrowaliśmy tabelę z danymi tak, by dowiedzieć się, jakie auta wybierali w tym roku klienci indywidualni. Uwaga: w bazie CEPiK do kategorii "osób fizycznych" zaliczają się też osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Jak dotąd, w 2025 r. klienci indywidualni odpowiadają tylko za 36,4 proc. rejestracji nowych pojazdów.