Logo

Które samochody najlepiej znoszą próbę czasu? Znamy 12-letnie modele

Opracowanie: 
  • Mateusz Pokorzyński
  • Raport TUV 2026 analizuje niezawodność pojazdów na niemieckich drogach, bazując na danych z 9,5 mln samochodów
  • Średni wiek niemieckich samochodów wzrósł do 10,6 lat, a ponad 25 proc. pojazdów ma ponad 15 lat
  • Najbardziej długowieczne modele mają średnio ok. 200 tys. km przebiegu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Jednym z kluczowych wniosków raportu jest postępujące starzenie się niemieckiej floty pojazdów. Średni wiek samochodów wzrósł do 10,6 lat, co stanowi wyraźny wzrost w porównaniu do 9 lat w 2015 r. Co więcej, ponad 25 proc. aut na niemieckich drogach ma już ponad 15 lat. Skąd może to wynikać? Jedną z przyczyn na pewno są drożejące samochody, jednak jest także drugi powód — nowocześniejsze samochody są po prostu wygodne i bezpieczne, a najnowsze auta niekiedy potrafią denerwować. Po co więc zmieniać coś, co jest wygodne na coś, co jest wygodne, ale i denerwujące, tylko że nowsze?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie samochody są najdłużej wytrzymujące?
Ile kilometrów mają najtrwalsze modele?
Które marki samochodów są najbardziej niezawodne?
Jakie są najczęstsze usterki w starszych samochodach?

Jakie są najczęstsze usterki w samochodach?

Starzenie się pojazdów przekłada się na rosnącą liczbę usterek — podczas gdy wśród pięcioletnich aut, problemy techniczne eliminują z ruchu co dziesiąty pojazd, to w przypadku piętnastolatków statystyka ta wzrasta do niemal jednego na trzy. Warto jednak podkreślić, że Niemcy bardzo drobiazgowo podchodzą do weryfikacji stanu aut, zatem nawet spalona żarówka może być "problemem technicznym". Z drugiej strony, coraz częściej w nowszych autach problemem już nie jest tylko spalona żarówka, ale uszkodzenie oświetlenia LED, którego nie można wymienić na parkingu.

Zatem według ekspertów z TUV do najczęstszych problemów należą:

  • Wadliwe oświetlenie,
  • Wycieki oleju silnikowego,
  • Zużyte zawieszenie,
  • Problemy z hamulcami.

Warto zauważyć, że w Niemczech 21,5 proc. pojazdów w ogóle nie przeszło badania technicznego, co oznacza czwarty z rzędu wzrost tego wskaźnika od 2022 r.

Najczęstsze problemy samochodów w Niemczech, to uszkodzenie oświetlenia, hamulców, zawieszenia i wycieki
Najczęstsze problemy samochodów w Niemczech, to uszkodzenie oświetlenia, hamulców, zawieszenia i wyciekiScharfsinn / Shutterstock

Jakie są najbardziej długowieczne samochody?

Po raz pierwszy w historii raportu TÜV przyznano nagrodę "Długoterminowego Zwycięzcy Jakości" dla pojazdów w wieku od 12 do 13 lat. Na podium znalazły się trzy modele, które mimo sporych przebiegów i lat na karku, wciąż wyróżniają się niezawodnością.

1. Volkswagen Touareg — lider zestawienia z wynikiem 17,9 proc. usterek. Średni przebieg tego modelu wynosi 204 tys. km, czyli tyle, ile ma większość aut w Polsce.

2. Mercedes Klasy B — drugie miejsce z wynikiem 19,0 proc. usterek i średnim przebiegiem 124 tys. km.

3. Mercedes GLE/ML — trzecia pozycja z wynikiem 19,3 proc. usterek i typowym "polskim" przebiegiem 193 tys. km.

Dla porównania, średnia usterkowość dla aut w tej kategorii wiekowej wynosi aż 28,4 proc.

Jakie są najbardziej niezawodne marki?

Oprócz wyróżnienia konkretnych modeli, raport TUV 2026 wskazuje także na najbardziej niezawodnych producentów samochodów w kategorii pojazdów dziesięcio— i jedenastoletnich. Liderem zestawienia jest Mercedes z wynikiem 18,5 proc. usterek. Na podium znalazły się również Audi (19,2 proc.) oraz Toyota (22 proc.).

Czy niemieckie samochody są niezawodne?

Warto pamiętać, że raport TÜV opiera się na danych dotyczących pojazdów zarejestrowanych w Niemczech, gdzie niemieckie marki są naturalnie nadreprezentowane. Dodatkowo, lokalne marki korzystają z rozbudowanej sieci serwisowej i łatwiejszego dostępu do części zamiennych, co może wpływać na lepsze wyniki w zestawieniach.

Jak jednak pokazuje nasze niedawne zestawienie aut z największymi przebiegami, Mercedesy rzeczywiście potrafią "kręcić" ogromne przebiegi i pozostawać w sprawności. Mimo wszystko znalazły się tam także auta z Włoch, Francji czy Japonii. Nie wiadomo jednak, jaki byłby ich stan według surowych niemieckich wytycznych.

Opracowanie: 
  • Mateusz Pokorzyński
Udostępnij:
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium