- Więcej takich artykułów znajdziesz na stronie głównej Onetu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Dla większości kierowców przebieg rzędu 200–300 tys. km to naturalna granica, przy której samochód zaczyna wymagać częstszych napraw. Dobrze utrzymywane modele uznanych marek potrafią jednak przejechać 300–400 tys. km, a najtrwalsze konstrukcje — przy wyjątkowo systematycznej obsłudze — osiągają nawet 400–600 tys. km. Przebiegi powyżej 600 tys. km są możliwe, choć rzadkie i dotyczą głównie samochodów znanych z wysokiej niezawodności oraz właścicieli bardzo dbających o regularną konserwację.
Czy jednak rzeczywiście da się przejechać tak imponujący dystans na fabrycznym silniku i skrzyni biegów, bez kosztownych remontów? To pytanie zadała ekspertowi motoryzacyjnemu Chrisowi Pyle'owi z platformy JustAnswer dziennikarka serwisu GOBankingRates.
Poznaj kontekst z AI
Czy 600 tys. km bez remontu jest możliwe?
Specjalista nie pozostawia złudzeń: "Wszystkie samochody mogą osiągnąć przebieg na poziomie 600 tys. km i więcej, ale wiele z nich będzie wymagało zmian w układzie napędowym, co oznacza wymianę silnika i skrzyni biegów, czasem może nawet więcej niż jeden raz".
Ekspert podkreślił jednocześnie, że istnieją samochody zdolne pokonać taki dystans na fabrycznym silniku i skrzyni biegów, pod warunkiem że od początku były właściwie użytkowane i regularnie serwisowane.
Zobacz też: Które samochody przejadą nawet 400 tys. km? Raport jasno wskazuje na cztery marki
Pyle dodał, że samochód przede wszystkim musi być regularnie użytkowany. "Musisz jeździć normalnie. Przynajmniej raz w tygodniu wybierz się na 30-minutową przejażdżkę" — zaznacza. Krótkie trasy i długotrwałe stanie w miejscu są dla silnika wyjątkowo niekorzystne. Z tego powodu także jazda autostradami okazuje się znacznie mniej obciążająca dla pojazdu niż typowe przemieszczanie się po mieście.
Zobacz też: Pięć rzeczy, które musisz wiedzieć, by jeździć na oponach całorocznych tanio i bezpiecznie
Ważnym czynnikiem są również warunki klimatyczne. Ekstremalne temperatury — zarówno upały, jak i silne mrozy — przyspieszają zużycie podzespołów i negatywnie wpływają na rozruch oraz pracę silnika.
Nie mniej istotna jest systematyczna konserwacja. Regularna wymiana oleju, filtrów i płynów to absolutna konieczność.
Modele, które mają największe szanse przejechać 600 tys. km
Pyle wskazał jednocześnie konkretne modele, które wyróżniają się wyjątkową trwałością i realnym potencjałem na osiągnięcie ekstremalnych przebiegów przy zachowaniu oryginalnego układu napędowego.
Na pierwszym miejscu uplasowała się Toyota. Marka ta — jak podkreślił ekspert — ma wiele modeli, które mogą wykonać to zadanie, w tym Avalon, Tacoma, Sienna i Sequoia.
Również Honda od lat dominuje w rankingach aut o najwyższych przebiegach. Do niezawodnych modeli ekspert zalicza Civica, Accorda, Pilota i Odyssey.
Przeczytaj także: Ford po cichu zakończył produkcję Focusa. W Polsce nadal był to filar sprzedaży marki
W ocenie Pyle'a spośród aut Forda największy sens ma wybór F-150, który słynie z wytrzymałości i odporności na intensywną eksploatację.
Na liście wyróżnionych marek znalazło się również Subaru z modelem Outback, a także Hyundai, w szczególności Elantra.