- W tych samych warunkach trwałość różnych modeli opon całorocznych może się różnić o 100 procent
- Na trwałość opon całorocznych wpływa też jedna kluczowa czynność
- W artykule odpowiadamy także na pytanie, czy użytkownik opon całorocznych powinien wyważać je co sezon
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
- Czy opony całoroczne, które kupujesz, są trwałe?
- O tym pamiętaj, gdy jeździsz na oponach całorocznych. Albo długo nie pojeździsz...
- Czy opony całoroczne trzeba wyważać raz w roku?
- Rotuj koła – wtedy opony całoroczne posłużą ci dłużej
- Co jeszcze możesz zrobić, by dłużej korzystać z opon całorocznych?
Często już na etapie kupna opon całorocznych rozstrzyga się, czy będzie to opłacalna inwestycja czy też wręcz przeciwnie. Powód? Otóż producentom opon bardzo trudno jest pogodzić zadowalające osiągi w całkowicie różnych warunkach (już samo to jest sukcesem) z trwałością – to udaje się tylko najlepszym.
Przeczytaj także: Największy test opon całorocznych 2025. Sprawdziliśmy aż 30 modeli. Które są lepsze od zimówek?
Czy opony całoroczne, które kupujesz, są trwałe?
Efekt? Sprawdzili to testerzy ADAC, którzy przetestowali 16 modeli opon całorocznych: szacowany przebieg najbardziej trwałej opony w zestawieniu to prawie 68 tys. km; najmniej trwałe opony spośród przetestowanych modeli zużywają się dwa razy szybciej, choć bynajmniej nie są aż dwa razy tańsze.
A oto wyniki testu trwałości opon całorocznych przeprowadzonego przez ADAC:
- Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 – 67 tys. 960 km
- Dunlop All Season 2 – 62 tys. 670 km
- Aplus AS909 – 59 tys. 30 km
- Continental AllSeasonContact 2 – 48 tys. 240 km
- CST Medallion All Season ACP1 – 47 tys. 640 km
- Michelin Crossclimate 2 – 47 tys. 540 km
- Pirelli Cinturato All Season SF3 – 47 tys. 380 km
- Bridgestone Turanza All Season 6 – 47 tys. 130 km
- Petlas Multi Action PT565 – 46 tys. 530 km
- Vredestein Quatrac Pro+ – 46 tys. 460 km
- Arivo Carlorful A/S – 46 tys. 40 km
- Barum Quartaris 5 – 45 tys. 700 km
- Viking Fourtech Plus – 44 tys. 820 km
- BFGoodrich Advantage All-Season – 41 tys. 790 km
- Nexen N'Blue 4Season 2 – 41 tys. 390 km
- Superia Ecoblue2 4S – 34 tys. 670 km
Oczywiście, trwałość opon zależy od wielu rzeczy, w tym od tego, jak o nie dbamy. A zatem: jak dbać o opony całoroczne?
O tym pamiętaj, gdy jeździsz na oponach całorocznych. Albo długo nie pojeździsz...
Kierowcy, którzy korzystają z opon całorocznych, szczególnie często jeżdżą na zbyt niskim ciśnieniu. Dlaczego? Wprawdzie najlepiej jest korygować ciśnienie powietrza w oponach raz w miesiącu, ale wiadomo jak to jest: kierowcy zapominają, ignorują to zalecenie, itp. Jednak ci, którzy jeżdżą na oponach sezonowych, przynajmniej dwa razy w roku trafiają do warsztatu, gdzie opony są wymieniane i pompowane. Kierowcy, którzy jeżdżą na oponach całorocznych, są bardziej zdani na siebie.
Dalsza część tekstu pod filmem:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Tymczasem ciśnienie powietrza niższe o 20 proc. od zalecanego może się przyczynić do skrócenia trwałości opon o połowę. Jednocześnie nawet w przypadku wielu samochodów wyposażonych w systemy TPMS dopiero ten poziom niedopompowania opon wywołuje alarm systemu.
Warto pamiętać: systemy kontroli ciśnienia powietrza w oponach samochodów nie są stworzone do tego, by przypominać o regularnym dopompowaniu opon, lecz do tego, by alarmować o usterce. Dlatego ciśnienie powietrza w oponach należy sprawdzać regularnie, a największe ryzyko, że ciśnienie jest zbyt niskie, pojawia się jesienią i zimą wraz ze spadkiem temperatury otoczenia.
Czy opony całoroczne trzeba wyważać raz w roku?
To istotne pytanie, bo wyważenie kompletu kół coraz częściej kosztuje ponad 200 zł. W tym układzie rocznie takie usługi kosztowałyby 400 zł, w ciągu trzech lat – 1200 zł (a w wielu wypadkach więcej).
Naturalnie, firmy oponiarskie radzą, aby kierowcy korzystający z opon całorocznych regularnie je wyważali, choć niekoniecznie w szczycie sezonu na wymianę opon. Wiadomo: warsztatom oponiarskim zapotrzebowanie na takie usługi, zwłaszcza w martwym sezonie, bardzo pomaga. A jaka jest prawda?
Jeśli pokonujemy nieduże przebiegi (a w przypadku użytkowników opon całorocznych często tak właśnie jest), nie uderzyliśmy w krawężnik, nie odczuwamy podczas jazdy żadnych wibracji mogących pochodzić od kół, to cóż... nie ma sensu ich wyważać co pół roku. To jest właśnie ta oszczędność, która wynika z używania opon całorocznych – oszczędność pieniędzy i czasu. Czy to bezpieczne? Patrz punkt kolejny
Rotuj koła – wtedy opony całoroczne posłużą ci dłużej
By opony zużywały się równomiernie, trzeba je rotować – czyli zmieniać ich miejsce na samochodzie. Najprostszą formą rotacji opon jest zamiana przód-tył. To się sprawdza, ponieważ niemal w każdym samochodzie przednie i tylne opony zużywają się w różnym tempie.
Przy okazji, gdy mamy koło zdjęte z samochodu, można (i należy) dokładnie je obejrzeć: czy nie są uszkodzone także od niewidocznej dobrze na co dzień, wewnętrznej strony koła, czy nie ma jakichś nacięć czy rozdarć na boku opon.
Zamienić koła miejscami na samochodzie można samodzielnie, ale można też zrobić to w warsztacie – niekoniecznie wulkanizacyjnym. Koszt takiej usługi jest zdecydowanie niższy niż koszt wyważania kół, bo też jest to czynność bardzo prosta, nie wymagająca wyjątkowych kwalifikacji.
Co jeszcze możesz zrobić, by dłużej korzystać z opon całorocznych?
Warto pamiętać, że osiągi opon całorocznych, zwłaszcza w skrajnych warunkach, nie są tak dobre, jak dobrych opon sezonowych – zimowych i letnich. Dlatego, by przedłużyć życie takich opon, warto unikać ekstremalnych przeciążeń, ruszania z gazem "w podłodze" gwałtownego hamowania. Samochodu nie należy przeciążać, a przed dłuższą trasą w pełni załadowanym samochodem warto podwyższyć ciśnienie powietrza zgodnie z grafiką na wlepce informacyjnej, jaką znajdziemy w niemal każdym aucie.