Jeśli chcesz kupić dobre auto, pogadaj szczerze z taksówkarzem albo z zaufanym mechanikiem — oni najlepiej wiedzą, co które są najtrwalsze, a które psują się najbardziej. Możesz też poczytać opinie użytkowników na internetowych forach. Ale jeśli chcesz wybrać dobre opony, to... w żadnym wypadku nie pytaj ani taksówkarzy, ani wulkanizatorów, a już na pewno nie czytaj amatorskich internetowych recenzji, bo niemal na pewno sprowadzą cię na manowce. Dlaczego? Bo wulkanizatorzy, nawet jeśli mają dobrą wolę, żeby pomóc, to najczęściej zachwalają te opony, na których mają najmniej reklamacji i które są trwałe — a to wcale nie musi oznaczać, że to ogumienie o dobrych osiągach w kwestii hamowania czy prowadzenia. Taksówkarze też lubią, kiedy opony wytrzymuje długo, a inne oczekiwania schodzą na drugi plan.
Czy testy opon w internecie są kupione? Można im ufać?
A co jest nie tak z internetowymi recenzjami użytkowników? To oczywiste: przeciętny kierowca zamienia na nowe, kiedy dotychczasowe są już zużyte i stare — w takiej sytuacji często nawet kiepskie, ale fabrycznie nowe gumy subiektywnie mogą wydawać się świetne — tylko nieliczni mają okazję, żeby porównać kilka modeli opon w takich warunkach, żeby dało się wyciągnąć wiarygodne wnioski w kwestii ich parametrów i osiągów. To dlatego zawsze radzimy, żeby przed zakupem nowych opon poszukać wyników niezależnych testów — takich, które wykonują redakcje motoryzacyjne albo organizacje konsumenckie.
Przeczytaj także: Największy test opon całorocznych 2025. Sprawdziliśmy aż 30 modeli. Które są lepsze od zimówek?
Które opony zimowe są najlepsze?
Auto Świat, należący grupy Auto Bilda, co roku publikuje co najmniej kilka testów — z reguły należą one do największych testów na rynku, obejmujących niemal cały przekrój oferty w danym segmencie. W tym roku do naszego największego testu opon zimowych do aut osobowych trafiło ponad 50 modeli ogumienia w rozmiarze 225/40 R18. Jak to zwykle w naszych testach bywa — na początku dajemy równe szanse wszystkim — od opon budżetowych, aż po modele z górnej półki. Zaczynamy od rundy kwalifikacyjnej, która w przypadku opon zimowych obejmuje próby hamowania na mokrej nawierzchni i na śniegu. Przy czym zasady są nieco łagodniejsze niż we właściwych próbach hamowania: w rundzie eliminacyjnej próby hamowana odbywają się przy 80 km na godz. (na mokrym) i 50 km na godz. (na śniegu). Tylko 20 modeli, w przypadku których suma dróg hamowania z rundy eliminacyjnej jest najniższa, trafia do pełnego testu. Na pozostałe szkoda naszych sił i środków — po co dokładnie badać opony, których i tak nie będziemy mogli z czystym sumieniem nikomu polecić? Tym razem zaostrzyliśmy kryteria jeszcze bardziej, bo wśród testowanych modeli opon znalazły się i takie, którym podziękowaliśmy już na etapie prób hamowania na mokrej nawierzchni, bo uznaliśmy, że nawet jeśli wypadłyby doskonale na śniegu, to i tak nie mają szans na naszą rekomendację.

Test opon zimowych: hamowanie na mokrej nawierzchni to jedna z dwóch prób rundy eliminacyjnej.Auto Świat
Najgorsze opony zimowe w wielkim teście 2025/2026. Tych modeli nie polecamy
O jak dużych różnicach w osiągach mówimy? Na razie jeszcze nie możemy zdradzić wyników końcowych naszego wielkiego testu opon zimowych 2024/2025, ale możemy już uchylić rąbka tajemnicy. W rundzie kwalifikacyjnej najlepiej wypadły opony Dunlop Winter (droga hamowania na mokrym z 80 km na godz.: 33,3 m; na śniegu z 50 km na godz.: 27,5 m; suma dróg hamowania: 60,8 m). Na drugim końcu skali mamy opony Windforce Snowblazer UHPe (skrót UHP sugeruje opony do aut o wysokich osiągach), w przypadku których sama tylko droga hamowania na mokrej nawierzchni przekracza 45 m! Nie, nie ze 100 km na godz. , a z zaledwie 80 km na godz.! To więcej niż dwie długości samochodu. Masakra! Takich opon nie testowaliśmy już nawet na śniegu, bo nie było po co! Nawet gdyby wypadły lepiej od najlepszych markowych zimówek, suma dróg hamowania i tak byłaby nieakceptowalna.
Oto czarna lista opon, które w naszym wielkim teście opon zimowych 2025/2026 odpadły w przedbiegach. Tych modeli nie polecamy!
Marka, model, indeksy nośności i prędkości | Droga hamowania na mokrym (z 80 km/h w metrach) | Droga hamowania na suchym (50 km/h w metrach) | Suma dróg hamowania w metrach |
Sportiva Snow Win 3 (92 V) | 36,5 | 29,2 | 65,7 |
Apollo Aspire XP Winter (92 V) | 37,3 | 28,7 | 66,0 |
Sava Eskimo HP2 (92 V) | 37,9 | 28,1 | 66,0 |
Giti GitiWinter W2 (92 V) | 37,7 | 28,4 | 66,1 |
Paxaro Winter (92 V) | 36,5 | 29,7 | 66,2 |
Platin RP70 Winter (92 V) | 38,0 | 28,5 | 66,5 |
Debica Frigo HP2 (92 V) | 38,1 | 28,6 | 66,7 |
Yokohama BluEarth Winter V906 (92 V) | 37,9 | 29,0 | 66,9 |
Lassa Snoways 4 (92 V) | 38,4 | 30,5 | 68,9 |
Landsail WinterLander (92 V) | 36,5 | 32,5 | 69,0 |
Rotalla Ice-Plus S210 (92 V) | 38,7 | 32,6 | 71,3 |
Kenda Wintergen 2 KR501 (92 V) | 38,8 | - | - |
Tracmax Ice-Plus S210 (92 V) | 38,8 | - | - |
Trazano ZuperSnow Z-507 (92 V) | 38,9 | - | - |
GT Radial Winter Pro2 Sport (92 V) | 39,2 | - | - |
Royal Black Royalwinter UHP (92 V) | 39,4 | - | - |
Sumitomo WT200 (92 V) | 39,4 | - | - |
Tigar Winter (92 V) | 39,7 | - | - |
Davanti Wintoura+ (92 V) | 39,9 | - | - |
Nankang Winter Activa 4 (92 V) | 39,9 | - | - |
- | - |
- | - |
- | - |
- | - |
- | - |
- | - |
- | - |
- | - |
- | - |
- | - |
- | - |