- To największy test opon całorocznych. Sprawdziliśmy aż 30 modeli pasujących m.in. do mocnych aut kompaktowych
- Aby sprawdzić najnowsze modele opon wielosezonowych na śniegu, zanim w Europie pojawi się śnieg, wysłaliśmy je do Nowej Zelandii
- Opony całoroczne zyskują na popularności, a ich jakość i wszechstronność stale się poprawiają
- Test opon całorocznych objął 30 modeli w rozmiarze 225/40 R 18, z których 15 przeszło do finału
- Najlepsze opony całoroczne zapewniają tak wysokie osiągi na śniegu, że mogą konkurować z oponami zimowymi
- Czy warto kupić opony całoroczne?
- Jakich opon całorocznych nie warto kupować?
- Czy opony wielosezonowe są dobre na śniegu?
- Jak opony wielosezonowe wypadają na suchej nawierzchni?
- Ranking opon całorocznych 2025 - najlepsze opony na mokrej nawierzchni
- Ile kosztują opony wielosezonowe?
- Które opony całoroczne są najlepsze?
- Test opon wielosezonowych 2025 - wyniki
- Toyo Celsius AS2
"Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego" — jeśli spytacie wulkanizatora, które opony całoroczne warto kupić, to z dużą dozą prawdopodobieństwa to właśnie od niego usłyszycie. Zresztą, jeszcze nie tak dawno temu niemal to samo mówili też producenci opon, którzy wprawdzie oferowali także wtedy opony całoroczne, ale traktowali je jako niszowy produkt, który był w ofercie tylko dlatego, że niektórzy klienci się przy nim upierali. Tyle że w międzyczasie producenci ogumienia zmienili front i już się opon całorocznych nie wstydzą, a nawet coraz bardziej otwarcie chwalą ich zalety.
Czy warto kupić opony całoroczne?
Powodów jest wiele. Po pierwsze, zmienił się klimat, a śnieżne zimy z długotrwałymi mrozami to w większości krajów Europy już rzadkość, pogoda jest coraz bardziej zmienna i nieprzewidywalna. Po drugie: opony całoroczne są po prostu coraz lepsze. Po trzecie: zmienia się rynek motoryzacyjny i sposób pozyskiwania samochodów. Coraz więcej aut jeździ we flotach, coraz więcej jest wynajmowanych krótko o długoterminowo — w takiej sytuacji o ogumieniu decydują zarządcy flot, dla których sezonowe wymiany opon w tysiącach aut to poważne wyzwanie logistyczne, którego warto uniknąć, nawet kosztem pewnych kompromisów. Po czwarte: klienci też lubią wygodę, a umawianie się do serwisu na wymianę opon, to żadna przyjemność, a przy okazji niemały wydatek — dwa komplety kół z drogimi czujnikami ciśnienia to też poważny koszt. Tylko wulkanizatorzy zdania nie zmieniają — każdy lubi mieć przed firmą kolejkę klientów, a ci, którzy zdecydują się na opony całoroczne, pojawiają się w warsztatach znacznie rzadziej.
Ale żeby nie było nazbyt optymistycznie. Nadal nie jest tak, że opony całoroczne można kupować w ciemno — nie wszystkie modele z coraz większej oferty rzeczywiście spełniają oczekiwania. W dodatku opony całoroczne to wciąż pewien kompromis i każdy z producentów ma na nie nieco inny pomysł — jednym oponom całorocznym jest nieco bliżej do zimówek, innym do opon letnich — a użytkownik powinien dobrać takie, które najlepiej pasują do tego, jak będzie korzystał z auta.
Tym razem postawiliśmy opony całoroczne przed poważnym wyzwaniem, bo wybraliśmy rozmiar popularny w autach kompaktowych o sportowym zacięciu — 225/40 R18, czyli taki, jaki pasuje do VW Golfa GTI, BMW M135 czy Audi S3. Gumy całoroczne nadają się tylko do słabych, miejskich maluchów? To już nie te czasy, żeby tak ich nie doceniać!
Oczywiście, jak to w naszych testach zaczynamy od rundy kwalifikacyjnej i podstawowych prób bezpieczeństwa. Z 30 modeli opon wybieramy 15 takich, które najlepiej wypadają w próbach hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Te, które przejdą przez wstępne sito, poddawane są kompletowi prób i badań. Nie szczędzimy przy tym kosztów — po to, żeby w środku naszego lata sprawdzić je w warunkach zimowych, wysyłamy je na drugi koniec świata, do Nowej Zelandii. Oczywiście, oponom całorocznym, jako punkty odniesienia, towarzyszą też referencyjne opony sezonowe — w końcu chodzi właśnie o to, żeby znaleźć takie opony, które potrafią wykonać trudny szpagat między optymalnymi osiągami w warunkach letnich i zimowych. Czy to wykonalne?
Jakich opon całorocznych nie warto kupować?
Wyniki w próbach hamowania na suchej i na mokrej nawierzchni to dla nas kwestia podstawowa. Opony, które z tym sobie nie radzą, mogą być nawet najlepsze na śniegu czy lodzie, ale i tak nie zasługują na naszą rekomendację. W końcu testujemy opony, które mają się sprawdzić w naszej części świata, a nie na Alasce czy Islandii.
Modele, w przypadku których suma dróg hamowania na suchej i mokrej drodze jest zbyt duża, odpadają w przedbiegach. Oczywiście, w dalszej części testu sprawdzamy też, jak finaliści radzą sobie z hamowaniem na śniegu.
Uwaga! Wszystkie testowane opony zostały zakupione anonimowo w wolnym handlu — nie ma mowy o egzemplarzach od producentów, specjalnie przygotowanych do badań.
Te modele zakwalifikowały się do rundy finałowej testu | |||||
---|---|---|---|---|---|
Miejsce | Marka i model opon | Indeksy nośności i prędkości | Droga hamowania na mokrym ze 100 km/h | Droga hamowania na suchym ze 100 km/h | Suma dróg hamowania |
1 | Bridgestone Turanza All Season 6 | 92 Y | 45,0 | 38,1 | 83,1 |
2 | Vredestein Quatrac | 92 V | 43,9 | 40,3 | 84,2 |
3 | Pirelli Cinturato All Season SF 3 | 92 Y | 46,3 | 38,0 | 84,3 |
4 | Linglong Sport Master 4S | 92 W | 47,5 | 38,2 | 85,7 |
5 | Ceat 4 SeasonDrive X5 | 92 Y | 47,4 | 38,6 | 85,9 |
6 | Michelin CrossClimate 3 Sport | 92 Y | 47,3 | 38,8 | 86,1 |
7 | Continental AllSeasonContact 2 | 92 Y | 44,9 | 41,5 | 86,4 |
8 | Kleber Quadraxer 3 | 92 Y | 47,9 | 39,3 | 87,2 |
9 | Sailun Atrezzo 4Seasons Ultra | 92 Y | 46,1 | 41,2 | 87,4 |
10 | Laufenn G Fit 4S | 92 Y | 45,8 | 42,1 | 87,9 |
11 | Michelin CrossClimate 3 | 92 W | 49,0 | 40,4 | 89,4 |
12 | Hankook Kinergy 4S2 | 92 Y | 49,2 | 41,3 | 90,5 |
13 | Roadhog RGAS02 | 92 Y | 52,6 | 38,5 | 91,1 |
14 | Toyo Celsius AS2 | 92 Y | 51,0 | 40,4 | 91,4 |
15 | Dunlop All Season 2 | 92 Y | 49,2 | 42,5 | 91,7 |
Referencyjna opona letnia | 92Y | 45,6 | 34,9 | 80,5 | |
Referencyjna opona zimowa | 92V | 54,7 | 42,3 | 97 |
Niektórym modelom zabrakło naprawdę niewiele, żeby trafić do rundy finałowej, ale jak zawsze przyjmujemy zasadę, że pełną procedurę testową przechodzą tylko te opony, które mają choćby niewielkie szanse na podium.
Te modele nie zakwalifikowały się do rundy finałowej testu, ale mają akceptowalne wyniki w próbach hamowania | |||||
---|---|---|---|---|---|
Miejsce | Marka i model opon | Indeksy nośności i prędkości | Droga hamowania na mokrym ze 100 km/h | Droga hamowania na suchym ze 100 km/h | Suma dróg hamowania |
17 | Delinte AW6 | 92 Y | 53,0 | 38,9 | 91,9 |
18 | BFGoodrich Advantage All-Season | 92 Y | 51,1 | 41,0 | 92,1 |
19 | Semperit AllSeason-Grip | 92 Y | 47,4 | 44,8 | 92,2 |
20 | Nexen N’Blue 4Season 2 | 92 Y | 52,9 | 40,2 | 93,1 |
21 | Viking FourTech Plus | 92 Y | 49,7 | 43,8 | 93,5 |
W przypadku opon z ostatniej grupy nie tylko nie ma szans na podium, tych modeli nie polecamy nawet warunkowo. Po co, skoro da się kupić lepsze, niekoniecznie nawet drożej.
Te modele odpadły w przedbiegach. Nie możemy ich polecić ze względu na za długie drogi hamowania | |||||
---|---|---|---|---|---|
Miejsce | Marka i model opon | Indeksy nośności i prędkości | Droga hamowania na mokrym ze 100 km/h | Droga hamowania na suchym ze 100 km/h | Suma dróg hamowania |
23 | Imperial All Season Driver | 92 Y | 55,2 | 43,7 | 98,9 |
24 | Star Performer Solar 4S | 92 V | 57,5 | 41,4 | 98,9 |
25 | Nankang Cross Seasons AW-6 | 92 Y | 56,7 | 43,5 | 100,2 |
26 | Debica Navigator 3 | 92 V | 56,4 | 44,1 | 100,5 |
27 | Davanti Alltoura | 92 Y | 56,8 | 44,7 | 101,5 |
28 | Fulda MultiControl | 92 V | 57,0 | 45,0 | 102,0 |
29 | Berlin Tires All Season 2 | 92 Y | 58,9 | 44,0 | 102,9 |
30 | Goodride All Season Elite Z-401 | 92 W | 58,4 | 44,6 | 103,0 |
Czy opony wielosezonowe są dobre na śniegu?
Jesienią wielu kierowców ma poważny dylemat: nowe zimówki, czy może bardziej radykalne rozwiązanie — jeden komplet opon całorocznych zamiast dwóch kompletów gum sezonowych.
W tegorocznym teście nowy Michelin CrossClimate 3 pokazuje się na śniegu ze swojej mocnej strony we wszystkich próbach zimowych. Największe zaskoczenie: tylko w próbie hamowania referencyjne zimówki okazują się zauważalnie lepsze od opon całorocznych, w pozostałych próbach na śniegu przyzwoite zimówki lądują często w połowie stawki, za nowoczesnymi oponami całorocznymi.
Ta część testu dowodzi jednak też, że dobre opony całoroczne nie są tanie — marki budżetowe wypadają tu raczej słabo. Kolejny wniosek — w warunkach zimowych opony letnie nie nadają się do jazdy wcale!
Jak opony wielosezonowe wypadają na suchej nawierzchni?
Na suchej drodze świetnie wypadają opony marek Pirelli, Bridgestone i Michelin. Tańsze opony marek Ceat i Linglong też radzą sobie nieźle, rozczarowują za to wyniki modelu Dunlop All Season 2. Tyle że wyniki referencyjnych opon letnich pokazują, że jest jeszcze sporo do poprawy. No i na typowych zimówkach latem może i jeździć się da, ale byle jak.
Ranking opon całorocznych 2025 - najlepsze opony na mokrej nawierzchni
Na mokrym asfalcie referencyjne opony letnie należące do segmentu premium, wciąż pozostają dla opon całorocznych niedoścignionym wzorem. Tu doceniamy jednak wyniki opon marki Vredestein, nieco lepsze niż w przypadku gum Pirelli i Continental. Również Hankooki i opony marki Kleber (średnia półka z grupy Michelin), Laufenn (budżetowa marka Hankooka), wypadają nieźle, podobnie jak niedrogie opony Ceat i Sailun. Świetne na śniegu opony Michelin CrossClimate 3, w prowadzeniu i podczas jazdy po mokrym okręgu wypadają wyraźnie gorzej (tu wersja "Sport" radzi sobie wyraźnie lepiej). Niedrogie opony Roadhog przepadły na mokrym z kretesem.
Ile kosztują opony wielosezonowe?
Opony Dunlop All Season 2 to klasyczny przykład na to, że to, co na pierwszy rzut oka może się wydawać drogie, w dłuższej perspektywie bywa w rzeczywistości korzystnym zakupem.
Ze względu na wysoką trwałość opon marki Dunlop, w przeliczeniu na koszt przejechania kilometra, markowe opony okazują się tańsze od modeli budżetowych. Oczywiście, ta kalkulacja sprawdzi się tylko wtedy, kiedy użytkownik rzeczywiście będzie z auta intensywnie korzystał.
Dlatego takie testy, jak nasze, są aż tak ważne, bo dzięki nim można dobrać nie tyle najlepsze opony, ale przede wszystkim opony najlepiej dostosowane do potrzeb. Ktoś, kto mało jeździ, będzie zadowolony z opony tańszej, ale o lepszych osiągach, uzyskanych kosztem trwałości. Ktoś, kto jeździ dużo, byłby taką oponą rozczarowany.
Jak różnice w kosztach eksploatacji opon mogą wyglądać w praktyce? W naszym przypadku, jeśli ktoś wybrałby tanie opony Roadhog, zamiast drogich Dunlopów, to na dystansie 115 000 km musiałby kupić kolejny komplet opon, kolejny raz płacić za ich montaż, o niepotrzebnym zanieczyszczaniu środowiska nawet nie wspominając.
Które opony całoroczne są najlepsze?
Test opon wielosezonowych 2025 - wyniki
Opony w kolejności uzyskanych wyników. W przypadku remisu kolejność alfabetyczna. Aż pięć testowanych opon uzyskało ocenę wzorową — na śniegu aż cztery z nich spisały się na piątkę, a jedna (Michelin CrossClimate Sport) aż na szóstkę, uzyskując wyniki lepsze od wielu opon zimowych. Tylko jeden z modeli, które dotarły do finału, okazał się niezadowalający na śniegu, ale za to świetnie wypadł na suchej nawierzchni.
Próby zimowe odbywały się w ośrodku testowym SHPG w Wanaka (Nowa Zelandia), próby na suchej i mokrej nawierzchni zostały przeprowadzone na torze ÖAMTC Wachauring w Dolnej Austrii. Za badania trwałości opon odpowiadają specjaliści z niemieckiej firmy IFV z Clausthal-Zellerfeld.
Pirelli Cinturato All Season SF 3
- 92 Y
- Cena kpl.: 1921 PLN
- Etykieta C/A/B 71
- Miejsce: 1.
- Ocena: wzorowa
Zalety:
Wszechstronne opony o zrównoważonych osiągach niezależnie od warunków drogowych. Sportowa charakterystyka prowadzenia.
Continental AllSeason-Contact 2
- 92 Y
- Cena kpl.: 2007 PLN
- Etykieta C/B/B 7
- Miejsce: 2.
- Ocena: wzorowa
Zalety:
Opona o zrównoważonych charakterze i wszechstronnych talentach, o przekonujących osiągach na każdej nawierzchni i dobrej dynamice prowadzenia.
Wady:
Nieco ograniczona trwałość.
Michelin CrossClimate 3 Sport
- 92 Y
- Cena kpl.: 2391 PLN
- Etykieta B/A/B 72
- Miejsce: 3.
- Ocena: wzorowa
Zalety:
Zupełnie nowy model opon całorocznych o przekonującej dynamice prowadzenia przy zróżnicowanych warunkach drogowych. Dobre w warunkach zimowych.
Wady:
Najwyższe ze wszystkich testowanych opon koszty eksploatacji w przeliczeniu na kilometr
Vredestein Quatrac
- 92 V
- Cena kpl.: 1708 PLN
- Etykieta D/B/B 72
- Miejsce: 4.
- Ocena: wzorowa
Zalety:
Opona świetna i bezpieczna na mokrej nawierzchni, ale radząca sobie też dobrze w innych warunkach.
Wady:
Ponadprzeciętnie szybkie zużycie.
Hankook Kinergy 4S2
- 92 Y
- Cena kpl.: 1708 PLN
- Etykieta C/B/B 72
- Miejsce: 5.
- Ocena: wzorowa
Zalety:
Bardzo wszechstronne opony o doskonałym stosunku ceny do jakości.
Wady:
Nieco wydłużone drogi hamowania na suchym i mokrym podłożu.
Bridgestone Turanza All Season 6
- 92 Y
- Cena kpl.: 1794 PLN
- Etykieta C/B/B 70
- Miejsce: 6.
- Ocena: dobra
Zalety:
Opona świetne w warunkach letnich, o doskonałym prowadzeniu na suchym i wysokim zapasie bezpieczeństwa na mokrym podłożu.
Wady:
Przeciętne wyniki na śniegu.
Michelin CrossClimate 3
- 92 W
- Cena kpl.: 2348 PLN
- Etykieta C/B/B 72
- Miejsce: 7.
- Ocena: dobra
Zalety:
Opony tak dobre na śniegu, że mogą konkurować z topowymi zimówkami. Dzięki wysokiej trwałości, mimo wysokiej ceny, atrakcyjne koszty eksploatacji.
Wady:
Przeciętne na mokrej nawierzchni.
Ceat 4 SeasonDrive X5
- 92 Y
- Cena kpl.: 1409 PLN
- Etykieta C/B/B 72
- Miejsce: 8.
- Ocena: dobra
Zalety:
Mimo niskiej ceny krótkie drogi hamowania w każdych warunkach drogowych.
Wady:
Nieco podwyższona podatność na auaplaning
Kleber Quadraxer 3
- 92 Y
- Cena kpl.: 1836 PLN
- Etykieta D/B/A 69
- Miejsce: 8.
- Ocena: dobra
Zalety:
Świtne wyniki na ośnieżonej drodze.
Wady:
Słabsze wyniki na suchej drodze, podwyższone opory toczenia wpływają na wzrost zużycia paliwa.
Laufenn G Fit 4S
- 92 Y
- Cena kpl.: 1409 PLN
- Etykieta C/B/B 72
- Miejsce: 10.
- Ocena: dobra
Zalety:
Świetne wyniki na mokrym, atrakcyjna cena
Wady:
Przeciętne wyniki na suchej drodze, najwyższy z testowanych opon poziom hałasu.
Sailun Atrezzo 4Seasons Ultra
- 92 Y
- Cena kpl.: 1537 PLN
- Etykieta C/B/B 71
- Miejsce: 11.
- Ocena: dobra
Zalety:
Opony dające realne oszczędności także przez niskie opory toczenia, zrównoważone właściwości jezdne na mokrej nawierzchni.
Wady:
Słabsze wyniki na śniegu, ograniczona precyzja prowadzenia
Dunlop All Season 2
- 92 Y
- Cena kpl.: 1623 PLN
- Etykieta C/B/B 72
- Miejsce: 12.
- Ocena: zadowalająca
Zalety:
Najwyższa trwałość zapewnia niskie koszty eksploatacji
Wady:
Słabe wyniki na suchym, podatność na auaplanning.
Toyo Celsius AS2
- 92 Y
- Cena kpl.: 1580 PLN
- Etykieta C/B/B 71
- Miejsce: 13.
- Ocena: zadowalająca
Zalety:
Wysoka trwałość, niskie koszty eksploatacji.
Wady:
Przeciętne wyniki na śniegu.
Linglong Sport Master 4S
- 92 W
- Cena kpl.:1324 PLN
- Etykieta C/B/A 69
- Miejsce: 14.
- Ocena: zadowalająca
Zalety:
Świetne na suchej nawierzchni, niezłe na mokrej. Korzystna cena.
Wady:
Przeciętne wyniki na śniegu.
Roadhog RGAS02
- 92 Y
- Cena kpl.: 1238 PLN
- Etykieta C/B/B 72
- Miejsce: 15.
- Ocena: warunkowo polecana
Zalety:
Bardzo tanie opony o niezłych osiągach na suchej drodze.
Wady:
Słabe wyniki na śniegu i na mokrym, bardzo niska trwałość.