Auto Świat Porady Wielki test opon zimowych 2024/2025. Sprawdziliśmy aż 53 modele. Które opony warto kupić?

Wielki test opon zimowych 2024/2025. Sprawdziliśmy aż 53 modele. Które opony warto kupić?

Zima zbliża się wielkimi krokami, czas więc poszukać najlepszych opon zimowych. Tym razem sprawdziliśmy aż 53 modele opon na zimę w rozmiarze 205/55 R 16. Wśród opon, które wypadły najsłabiej w tegorocznym teście, nie brakuje popularnych modeli znanych marek, ale i wśród zwycięzców testu opon są niespodzianki.

Wielki test opon zimowych 2024/2025
Wielki test opon zimowych 2024/2025Auto Bild
  • Testujemy opony w najpopularniejszym rozmiarze na europejskim rynku
  • W tegorocznym teście opon zimowych sprawdziliśmy aż 53 modele
  • Wielki test zaczęliśmy od odrzucenia opon, których nie możemy nikomu polecić
  • We wszystkich tych przypadkach powód dyskwalifikacji na etapie rundy kwalifikacyjnej był ten sam: złe wyniki w próbach hamowania na mokrej nawierzchni
  • Wśród tegorocznych przegranych są też popularne modele znanych marek
  • Tylko 20 najlepszych opon przechodzi pełną procedurę testu

Czy to Volkswagen Golf, Opel Astra, Skoda Octavia, Ford Focus czy Audi A3 – większość popularnych aut kompaktowych w swoich bazowych odmianach porusza się na oponach w rozmiarze 205/55 R 16. Trudno się więc dziwić, że dziś to najpopularniejszy rozmiar ogumienia na europejskim rynku, a co za tym idzie, oferta opon w tym rozmiarze jest niezwykle szeroka. Ale my nie stawiamy na ilość, a na jakość, a ta w przypadku opon zimowych jest naprawdę niezwykle ważna. Zimą, w ciągu dosłownie godzin, całkiem przejezdne drogi z suchą nawierzchnią mogą się zmienić w coś, co wygląda bardziej na tor saneczkarski niż na drogę, a dobre zimówki muszą być w stanie sprostać takim warunkom.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dobra opona zimowa musi się sprawdzać nie tylko na śniegu i lodzie

Z drugiej jednak strony, świetna przyczepność na ośnieżonej czy oblodzonej drodze to wciąż za mało, żeby dany model opon dało się uznać za godny polecenia, bo przecież w naszym klimacie przez znaczną część później jesieni, zimy i wczesnej wiosny jeździmy nie po śniegu i lodzie, ale po mokrych lub suchych nawierzchniach. W takich warunkach dobra przyczepność, krótkie drogi hamowania i szybkie i przewidywalne reakcje na ruchy kierownicą też są bardzo ważne, bo przecież chcemy być bezpieczni przy każdej pogodzie. Tyle że zwykle nie mamy ochoty za to też przepłacać. W dzisiejszych czasach dobre, godne polecenia opony powinny też być możliwie trwałe i generować jak najniższe opory toczenia.

Opony sprzedawane na rynku europejskim, jeśli spełniają minimalne wymogi dla opon zimowych, muszą być oznaczone symbolem 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake – śnieżynka na tle trzech szczytów). Takie oznaczenia mają też prawdziwe opony całoroczne.
Opony sprzedawane na rynku europejskim, jeśli spełniają minimalne wymogi dla opon zimowych, muszą być oznaczone symbolem 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake – śnieżynka na tle trzech szczytów). Takie oznaczenia mają też prawdziwe opony całoroczne.Auto Bild

Przez wiele lat eksperci od opon uparcie twierdzili, że wszystkie te oczekiwania stoją ze sobą w sprzeczności, że musimy wybierać między dobrą przyczepnością a wysoką trwałością, czy między świetnymi osiągami na śniegu a dobrymi właściwościami na suchej i mokrej drodze. Po kolejnej edycji naszego wielkiego testu, w którym tym razem sprawdziliśmy aż 53 modele opon, wiemy, że producentom coraz lepiej udaje się godzić te sprzeczne oczekiwania. Szkoda tylko, że nie wszystkim.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji