Czy to Volkswagen Golf, Opel Astra, Skoda Octavia, Ford Focus czy Audi A3 – większość popularnych aut kompaktowych w swoich bazowych odmianach porusza się na oponach w rozmiarze 205/55 R 16. Trudno się więc dziwić, że dziś to najpopularniejszy rozmiar ogumienia na europejskim rynku, a co za tym idzie, oferta opon w tym rozmiarze jest niezwykle szeroka. Ale my nie stawiamy na ilość, a na jakość, a ta w przypadku opon zimowych jest naprawdę niezwykle ważna. Zimą, w ciągu dosłownie godzin, całkiem przejezdne drogi z suchą nawierzchnią mogą się zmienić w coś, co wygląda bardziej na tor saneczkarski niż na drogę, a dobre zimówki muszą być w stanie sprostać takim warunkom.
Z drugiej jednak strony, świetna przyczepność na ośnieżonej czy oblodzonej drodze to wciąż za mało, żeby dany model opon dało się uznać za godny polecenia, bo przecież w naszym klimacie przez znaczną część później jesieni, zimy i wczesnej wiosny jeździmy nie po śniegu i lodzie, ale po mokrych lub suchych nawierzchniach. W takich warunkach dobra przyczepność, krótkie drogi hamowania i szybkie i przewidywalne reakcje na ruchy kierownicą też są bardzo ważne, bo przecież chcemy być bezpieczni przy każdej pogodzie. Tyle że zwykle nie mamy ochoty za to też przepłacać. W dzisiejszych czasach dobre, godne polecenia opony powinny też być możliwie trwałe i generować jak najniższe opory toczenia.
Przez wiele lat eksperci od opon uparcie twierdzili, że wszystkie te oczekiwania stoją ze sobą w sprzeczności, że musimy wybierać między dobrą przyczepnością a wysoką trwałością, czy między świetnymi osiągami na śniegu a dobrymi właściwościami na suchej i mokrej drodze. Po kolejnej edycji naszego wielkiego testu, w którym tym razem sprawdziliśmy aż 53 modele opon, wiemy, że producentom coraz lepiej udaje się godzić te sprzeczne oczekiwania. Szkoda tylko, że nie wszystkim.
Wielki test opon zimowych 2024/2025: tak testujemy opony
Zasady naszych wielkich testów opon są proste: najpierw runda kwalifikacyjna, a dopiero później wnikliwe badania. W rundzie kwalifikacyjnej wszystkie opony mają równe szanse. Nie mają znaczenia marka, model czy cena, tu liczą się tylko pomiary dróg hamowania. We wstępnych testach opon zimowych sprawdzamy ich możliwości na mokrej i ośnieżonej drodze. Tylko 20 najlepszych modeli przechodzi pełen zestaw prób i testów, na te bez szans na zwycięstwo szkoda naszego czasu. Wybrane do testu modele opon zostały zakupione anonimowo w ogólnodostępnych punktach sprzedaży – to standardowe opony, a nie egzemplarze przygotowywane do testów.
Po wstępnej rundzie kwalifikacyjnej obejmującej próby hamowania na mokrym i odrzuceniu tych opon, które nie spełniają naszych minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa, pozostałe opony zostały wysłane do ośrodka badawczego Norrbotten, na północy Szwecji. Tu odbyły się próby hamowania na śniegu, po których z testu odpadły kolejne modele ogumienia. Po wyłonieniu 20 finalistów dalsza część prób odbyła się w ośrodku badawczym Contidrom w niemieckim Allertalu. Badania trwałości opon zostały tym razem wykonane na legalizowanych stanowiskach badawczych należących do koncernu Bridgestone.
Runda kwalifikacyjna testu opon zimowych: zaczynamy od prób na mokrej nawierzchni

Test opon zimowych 2024/2025. Zaczynamy od prób hamowaniaAuto Bild
W przypadku 20 z 53 przetestowanych modeli opon procedurę testu zakończyliśmy na etapie próby hamowania na mokrej nawierzchni z prędkości 80 km na godz.. Już przy takiej prędkości różnica w drogach hamowania między najlepszą a najgorszą oponą w teście to aż 16 metrów, czyli niemal cztery długości samochodu! Przy hamowaniu przed przejściem dla pieszych taka różnica to kwestia życia lub śmierci! Dlatego w tej dziedzinie nie uznajemy żadnych kompromisów ani taryfy ulgowej, nawet dla opon, które mogą mieć świetne wyniki na śniegu czy lodzie.
Najlepsze opony w rundzie kwalifikacyjnej testu opon zimowych 2024/2025
Opony, które uzyskały najlepsze wyniki, czyli jak najniższe sumy dróg hamowania na mokrej nawierzchni i na śniegu trafiają do finału. Kolejność z rundy kwalifikacyjnej nie musi się wcale pokrywać z kolejnością miejsc zajętych w finale. W finałowej dwudziestce po raz kolejny dominują znane, popularne marki z długim rynkowym stażem, sporo jest też opon klasy premium, opon marek mniej znanych jest tu niewiele.
Miejsce w rundzie kwalifikacyjnej |
1 | Bridgestone Blizzak 6 „Enliten“ | 34,6 | 29,6 | 64,2 |
2 | Kumho Wintercraft WP52 | 34,6 | 30,3 | 64,9 |
3 | GT Radial Winterpro 2 evo | 36,0 | 29,3 | 65,3 |
4 | Pirelli Cinturato Winter 2 | 35,6 | 30,2 | 65,8 |
5 | Michelin Alpin 6 | 36,2 | 29,7 | 65,9 |
6 | Semperit Speed-Grip 5 | 36,8 | 29,1 | 65,9 |
7 | Uniroyal WinterExpert | 36,5 | 29,5 | 66,0 |
8 | Continental WinterContact TS 870 | 37,1 | 29,1 | 66,2 |
9 | Goodyear UltraGrip Performance 3 | 36,9 | 29,4 | 66,3 |
10 | Firestone Winterhawk 4 | 35,5 | 30,9 | 66,4 |
11 | Dunlop Winter Sport 5 | 37,4 | 29,2 | 66,6 |
12 | Giti GitiWinter W2 | 37,4 | 29,2 | 66,6 |
13 | BF Goodrich g-Force Winter 2 | 37,5 | 29,4 | 66,9 |
14 | Hankook Winter i*cept RS3 | 37,8 | 29,1 | 66,9 |
15 | Apollo Alnac 4G Winter | 36,4 | 30,6 | 67,0 |
16 | Kleber Krisalp HP3 | 37,8 | 29,3 | 67,1 |
17 | Vredestein Wintrac | 37,3 | 30,2 | 67,5 |
18 | Barum Polaris 5 | 37,7 | 30,0 | 67,7 |
19 | Yokohama BluEarth Winter V906+ | 37,1 | 30,8 | 67,9 |
20 | Fulda Kristall Control HP 2 | 38,6 | 29,6 | 68,2 |
Tym oponom trochę zabrakło do rundy finałowej testu opon zimowych
Druga grupa to opony, które wprawdzie nie załapały się do finałowej dwudziestki, ale też ich wyniki w pierwszych próbach nie były tak złe, żebyśmy musieli odradzać ich zakup.
21 | Radar Dimax Alpine | 39,9 | 28,9 | 68,8 |
22 | Falken Eurowinter HS02 | 38,3 | 30,7 | 69,0 |
23 | Sava Eskimo HP2 | 39,5 | 29,6 | 69,1 |
24 | Ceat WinterDrive | 39,0 | 30,2 | 69,2 |
25 | Point S Winter S | 38,3 | 31,2 | 69,5 |
26 | Nexen Winguard Snow G3 | 37,7 | 32,4 | 70,1 |
27 | Nokian Snowproof 2 | 40,0 | 30,5 | 70,5 |
28 | Delinte Winter WD1 | 36,1 | 35,8 | 71,9 |
29 | Lassa Snoways 4 | 39,2 | 34,1 | 73,3 |
30 | Petlas Snowmaster 2 | 39,5 | 35,4 | 74,9 |
31 | Landsail Winter Lander | 38,0 | 38,1 | 76,1 |
32 | Mastersteel Winter + | 38,6 | 38,4 | 77,0 |
33 | Infinity Ecozen | 37,6 | 41,0 | 78,6 |
Najgorsze opony w teście opon zimowych 2024/2025. Tych 20 modeli nie możemy polecić
Poniżej prezentujemy te opony, które zdyskwalifikowaliśmy ze względu na zbyt długie drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Tym razem do tej grupy trafiło też kilka znanych i popularnych modeli. Kilka lat temu ich wyniki byłyby jeszcze akceptowalne, dziś, na tle coraz lepszej konkurencji, już nie.
34 | Goodride SW608 | 40,6 |
35 | Toyo Snowprox S944 (Platzhalter) | 40,6 |
36 | Riken Snow | 40,8 |
37 | Torque TQ 023 | 40,8 |
38 | Laufenn i*Fit + LW31 | 41,1 |
39 | Kormoran Snow | 41,5 |
40 | Westlake SW608 | 41,5 |
41 | Maxxis Premitra Snow WP6 | 42,0 |
42 | Zeetex WH1000 | 42,3 |
43 | Tracmax X-Privilo S130 | 43,3 |
44 | Tourador WinterPro TS1 | 43,5 |
45 | Kenda Wintergen 2 KR 501 | 43,7 |
46 | Imperial Snowd Dragon HP | 44,5 |
47 | Minerva Frostrack HP | 44,5 |
48 | Duraturn Mozzo Winter | 44,7 |
49 | Austone Skadi SP-901 | 45,7 |
50 | Superia Bluewin UHP | 45,7 |
51 | Powertrac Snowtour Pro | 46,6 |
52 | Roadmarch Winter XPro 888 | 48,2 |
53 | Maxtrek Trek M7 Plus | 50,6 |
Test opon zimowych 2024/2025: próby na suchej nawierzchni

Próby na suchej nawierzchni: to nie są łatwe warunki dla opon zimowych.Auto Bild
Kierowcom starszej daty, pamiętającym opony zimowe sprzed lat, wciąż trudno w to uwierzyć – nowoczesne zimówki są znacznie cichsze od opon letnich. Kiedyś to opony zimowe były znacznie głośniejsze od opon letnich.

Emisja hałasuŻródło: Auto Świat
To efekt zastosowania w nich miękkiej mieszanki gumowej, która doskonale tłumi hałas generowany przez agresywny bieżnik. W próbach hamowania i prowadzenia na suchej nawierzchni za ciche pokonanie toru dodatkowych punktów nie ma, w takich warunkach opony zimowe radzą sobie zauważalnie gorzej od opon letnich.

Hamowanie na suchymŻródło: Auto Świat
Zarówno w próbach hamowania, jak i podczas prób służących ocenie prowadzenia auta na krętych odcinkach, przewaga opon letnich była zauważalna. Oczywiście, nie aż tak duża, jak przewaga dowolnych opon zimowych nad letnimi w warunkach zimowych.

Prowadzenie na suchymŻródło: Auto Świat
Trzeba jednak przyznać, że wśród zimówek są już modele, na których da się jeździć dynamicznie np. Continental i Bridgestone. Do tej grupy nie należą jednak opony GT Radial i Firestone.
Test opon zimowych 2024/2025: próby na śniegu

2T1A7940Auto Bild
Tak wyrównane wyniki nie zdarzają się często: w dwóch próbach pierwsze miejsce musieliśmy przyznać trzem modelom opon, które wypadły identycznie. W próbie hamowania na śniegu zwycięstwo podzieliły między siebie opony Semperit Speed-Grip 5 , Hankook Winter i*cept RS3 oraz Continental WinterContact TS 870 – wszystkim do zatrzymania z 50 km na godz. wystarczyło 29,1 m.

Próby na śnieguŻródło: Auto Świat
Z kolei w próbie slalomu, podczas której oceniamy prowadzenie boczne, pierwsze miejsce zajęły opony Hankook, Giti oraz Dunlop. Giti Winter W2 wygrywa też próbę prowadzenia. W dziedzinie trakcji zwycięstwo przypadło oponom marki Dunlop.

Handl TBA07 HRAuto Bild
Jedynie opony Yokohama Winter V906 Plus nieco odstawały od reszty zimowej stawki. Podczas analizowania wyników prób wykonywanych na śniegu, radzimy przyjrzeć się rezultatom, jakie uzyskiwały w nich referencyjne opony letnie i całoroczne. Na tych pierwszych na śniegu będziecie absolutnie bez szans, te drugie nie muszą być w warunkach zimowych gorsze od przeciętnych zimówek.
Test opon zimowych 2024/2025: próby na mokrej nawierzchni

IMG 1922 HRAuto Bild
W naszym klimacie nie ma co liczyć na to, że przez cały sezon zimowy na drogach zalegać będą śnieg i lód, bardzo często jest też po prostu mokro. Dlatego dobre, wszechstronne opony zimowe muszą sobie radzić także i w takich warunkach, nawet przy wyższych temperaturach. Oczywiście, we wszystkich próbach dla porównania uczestniczyły także opony letnie i całoroczne, a wyniki okazały się ciekawe.

Próby na mokrymŻródło: Auto Świat
W kwestii odporności na aquaplaning, która była niegdyś problematycznym zagadnieniem w przypadku zimówek, nowe modele zimowe radzą sobie często lepiej od opon letnich i całorocznych! W próbach hamowania i prowadzenia na mokrym letnie opony wciąż rządzą.

Hamowanie na mokrymŻródło: Auto Świat

Aquaplaning i aquaplaning na łukachŻródło: Auto Świat
Test opon zimowych 2024/2025: koszty eksploatacji
Niska cena zakupu opon nie gwarantuje niskich kosztow eksploatacji – to coś, o czym zawsze warto przypominać. Opony różnią się między sobią nie tylko osiągami, ale też i trwałością – tu różnice są olbrzymie, w wielu testach okazywało się, że np. jedne opony wytrzymywały dwukrotnie większe przebiegi od innych. Tym razem różnice nie są jednak aż tak duże – w przypadku aktualnego testu opon zimowych najtrwalsze okazały się gumy marki Michelin, których szacunkową trwałość, na podstawie zużycia zmierzonego podczas prób stanowiskowych, określiliśmy na 50,5 tys. km. Na drugim końcu skali znalazły się opony marki Kumho, których szacunkowa trwałość wyniosła nieco ponad 35 tys. km. Oczywiście, jeśli ktoś jeździ tak mało, że opony zmienia raz na kilka lat nie ze względu na ich wyeksploatowanie, ale ze względu na wiek, to trwałość nie ma większego znaczenia.

KosztyŻródło: Auto Świat
Duże znaczenie mają też opory toczenia – tu również różnice pomiędzy poszczególnymi modelami opon bywają większe, niż można by się było spodziewać – to również w sposób zauważalny przekłada się na zużycie paliwa, a szczególnie w przypadku aut elektrycznych także na zasięg.
Test opon zimowych 2024/2025: oto najlepsze opony na zimę
Oferta opon jest coraz szersza, bo z roku na rok pojawiają się nowe marki, które konkurują ze znanymi, renomowanymi producentami. W naszym najnowszym teście większość tych nieznanych graczy odpadła w przedbiegach, ale to nie znaczy, że tak będzie zawsze. Nie tak dawno o oponach marek Apollo, Giti czy GT Radial nikt nie słyszał, a Hankooki, dziś zaliczane do czołówki, w czasach kiedy w znaczących ilościach zaczęły trafiać na polski rynek wraz z autami marki Daewoo, nie miały najlepszych opinii. Mimo obowiązkowych etykiet i oznaczeń opon, wciąż nie ma lepszego sposobu na uniknięcie wpadki przy zakupie, od dokładnego śledzenia niezależnych testów opon takich jak ten. Warto jednak pamiętać, że my doceniamy opony możliwie wszechstronne, inni testujący mogą mieć odmienne kryteria i oczekiwania.
W tegorocznym wielkim teście opon zimowych aż 5 modeli opon zasłużyło na ocenę wzorową, ale zwycięzca testu jest jeden:
- Continental Winter-Contact TS870. To opona o świetnych osiągach w każdych warunkach, zapewniająca krótkie drogi hamowania i wysoką trwałość. Jedyne, co można jej zarzucić to stosunkowo wysoka cena.

Continental Winter-Contact TS870Auto Bild
Kolejnymi wzorowymi modelami są:
- Goodyear UltraGrip Performance 3: miejsce drugie.(Zalety: świetna opona zimowa bez poważnych deficytów, bezpieczne właściwości jezdne w każdych warunkach, wysoka trwałość. Wady: wysoka cena)

Goodyear UltraGrip Performance 3Auto Bild
- Semperit Speed-Grip 5 – trzecie miejsce w teście dla tej opony to świetny wynik, tym bardziej że nie jest ona pozycjonowana jako produkt premium, jest zauważalnie tańsza od pozostałych opon, które trafiły na podium. (Zalety: opona w dobrej cenie i o dobrych osiągach niezależnie od pogody, bardzo dobra trwałość i niskie opory toczenia. Wady: nieco ograniczona przyczepność na mokrym).

Semperit Speed-Grip 5Auto Bild
- Bridgestone Blizzak 6 "Enliten": czwarte miejsce. (Zalety: opona zimowa o sportowym zacięciu i dobrych osiągach na każdym podłożu, krótkie drogi hamowania, wysoka trwałość. Wady: wysoka cena)

Bridgestone Blizzak 6 "Enliten"Auto Bild
- Michelin Alpin 6: piąte miejsce. (Zalety: opona klasy premium o dobrych, wyrównanych osiągach, bardzo wysoka trwałość, niskie opory toczenia, wysoki komfort. Wady: wysoka cena)

Michelin Alpin 6Auto Bild
Naszym tegorocznym "Eko-Mistrzem" został Hankook Winter i*cept RS3. To model, który wprawdzie nie dostał oceny wzorowej (ze względu na nieco dłuższe niż u zwycięzców drogi hamowania na mokrej nawierzchni), ale oferuje świetną trwałość przy rozsądnej cenie.

Hankook Winter i*cept RS3Auto Bild
Na ostatnim miejscu uplasowały się opony Yokohama BluEarth Winter V906, które w warunkach zimowych spisywały się przeciętnie, a w dodatku okazały się umiarkowanie trwałe. Ich wyniki wystarczyły i tak na ocenę "zadowalającą".

Wyniki testuŻródło: Auto Świat

Wyniki testu (2)Żródło: Auto Świat