Logo

Wielki test opon zimowych 2024/2025. Sprawdziliśmy aż 53 modele. Które opony warto kupić?

  • Testujemy opony w najpopularniejszym rozmiarze na europejskim rynku
  • W tegorocznym teście opon zimowych sprawdziliśmy aż 53 modele
  • Wielki test zaczęliśmy od odrzucenia opon, których nie możemy nikomu polecić
  • We wszystkich tych przypadkach powód dyskwalifikacji na etapie rundy kwalifikacyjnej był ten sam: złe wyniki w próbach hamowania na mokrej nawierzchni
  • Wśród tegorocznych przegranych są też popularne modele znanych marek
  • Tylko 20 najlepszych opon przechodzi pełną procedurę testu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Czy to Volkswagen Golf, Opel Astra, Skoda Octavia, Ford Focus czy Audi A3 – większość popularnych aut kompaktowych w swoich bazowych odmianach porusza się na oponach w rozmiarze 205/55 R 16. Trudno się więc dziwić, że dziś to najpopularniejszy rozmiar ogumienia na europejskim rynku, a co za tym idzie, oferta opon w tym rozmiarze jest niezwykle szeroka. Ale my nie stawiamy na ilość, a na jakość, a ta w przypadku opon zimowych jest naprawdę niezwykle ważna. Zimą, w ciągu dosłownie godzin, całkiem przejezdne drogi z suchą nawierzchnią mogą się zmienić w coś, co wygląda bardziej na tor saneczkarski niż na drogę, a dobre zimówki muszą być w stanie sprostać takim warunkom.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dobra opona zimowa musi się sprawdzać nie tylko na śniegu i lodzie

Z drugiej jednak strony, świetna przyczepność na ośnieżonej czy oblodzonej drodze to wciąż za mało, żeby dany model opon dało się uznać za godny polecenia, bo przecież w naszym klimacie przez znaczną część później jesieni, zimy i wczesnej wiosny jeździmy nie po śniegu i lodzie, ale po mokrych lub suchych nawierzchniach. W takich warunkach dobra przyczepność, krótkie drogi hamowania i szybkie i przewidywalne reakcje na ruchy kierownicą też są bardzo ważne, bo przecież chcemy być bezpieczni przy każdej pogodzie. Tyle że zwykle nie mamy ochoty za to też przepłacać. W dzisiejszych czasach dobre, godne polecenia opony powinny też być możliwie trwałe i generować jak najniższe opory toczenia.

Opony sprzedawane na rynku europejskim, jeśli spełniają minimalne wymogi dla opon zimowych, muszą być oznaczone symbolem 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake – śnieżynka na tle trzech szczytów). Takie oznaczenia mają też prawdziwe opony całoroczne.
Opony sprzedawane na rynku europejskim, jeśli spełniają minimalne wymogi dla opon zimowych, muszą być oznaczone symbolem 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake – śnieżynka na tle trzech szczytów). Takie oznaczenia mają też prawdziwe opony całoroczne.Auto Bild

Przez wiele lat eksperci od opon uparcie twierdzili, że wszystkie te oczekiwania stoją ze sobą w sprzeczności, że musimy wybierać między dobrą przyczepnością a wysoką trwałością, czy między świetnymi osiągami na śniegu a dobrymi właściwościami na suchej i mokrej drodze. Po kolejnej edycji naszego wielkiego testu, w którym tym razem sprawdziliśmy aż 53 modele opon, wiemy, że producentom coraz lepiej udaje się godzić te sprzeczne oczekiwania. Szkoda tylko, że nie wszystkim.

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu