Auto Świat Wiadomości Aktualności Polacy nie chcą już tanich aut i tanich opon? Zobacz, co teraz sprzedaje się najlepiej

Polacy nie chcą już tanich aut i tanich opon? Zobacz, co teraz sprzedaje się najlepiej

Firma Continental, przy okazji polskiej prezentacji swoich dwóch nowości – modeli Continental WinterContact 8 S i Barum Polaris 6 – zaprezentowała ciekawe dane o polskim rynku opon. Powiało optymizmem, ale nie dla wszystkich. W ciągu ostatnich lat Polacy gwałtownie zmienili swoje preferencje w kwestii opon. Jeden z segmentów rynku pozostaje na niezmiennie wysokim poziomie, dwa szybko rosną, za to jeden, dotychczas bardzo popularny, gwałtownie spada. Jakie opony kupują teraz Polacy?

Tanie opony? Mimo że coraz więcej serwisów ma w ofercie tanie opony z Chin i Indii, Polacy coraz chętniej kupują opony marek premium. Sprzedaż tanich opon spada!
Shutterstock/Hryshchyshen Serhii
Tanie opony? Mimo że coraz więcej serwisów ma w ofercie tanie opony z Chin i Indii, Polacy coraz chętniej kupują opony marek premium. Sprzedaż tanich opon spada!
  • Polacy zmieniają swoje preferencje dotyczące opon
  • W Polsce rośnie sprzedaż opon premium, zarówno letnich, całorocznych, jak i zimowych
  • Segment opon budżetowych zanotował spadki, natomiast opony premium dynamicznie rosną
  • Rynek opon zimowych w Polsce jest największym segmentem, ale zainteresowanie oponami całorocznymi dynamicznie rośnie

Przez lata przywykliśmy do tego, że rodzimy rynek motoryzacyjny uważamy za stosunkowo skromny. Utarło się przekonanie, że wciąż jako naród jesteśmy relatywnie biedni, że nadal nie stać nas na takie auta, jak mieszkańców "starej Unii", że lubimy oszczędzać, no i że przede wszystkim kuszą nas promocje i niskie ceny. Tyle że twarde dane z rynku wcale tego nie potwierdzają – bo jak coś już kupujemy, to coraz częściej z przytupem. Wcześniej widzieliśmy już takie dane z rynku nowych samochodów, niedawno pisaliśmy o tym, że już niemal co czwarte auto sprzedawane w Polsce to samochód klasy premium. Po podsumowaniu dziewięciu miesięcy 2024 roku, polski rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych urósł w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku o ponad 12 proc., ale w tym samym czasie segment premium uzyskał wynik aż o ok. 22 proc. lepszy niż rok wcześniej. I tak np. we wrześniu, wciąż popularna w Polsce Dacia sprzedała znacznie mniej aut (1412 szt.) niż Audi (2646 szt.), Mercedes (2130 szt.) czy BMW (2096 szt.).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Coraz mniej chętnych na tanie opony

Przy tak zmieniającej się strukturze parku samochodowego, trudno się więc dziwić, że z roku na rok zmieniają się też nasze preferencje dotyczące ogumienia. I bardzo dobrze, bo skoro jeździmy coraz lepszymi i coraz mocniejszymi autami, to przesadne oszczędzanie na oponach nie ma sensu – bez dobrych opon po prostu nie da się wykorzystać ani dostępnych osiągów, ani też nie można liczyć na optymalne działanie systemów bezpieczeństwa.

Nowa opona zimowa klasy premium: Continental WinterContact 8S. Po ogumienie z tej półki cenowej Polacy sięgają coraz chętniej.
Nowa opona zimowa klasy premium: Continental WinterContact 8S. Po ogumienie z tej półki cenowej Polacy sięgają coraz chętniej.Continental

Firma Continental przeanalizowała sytuację na rynku opon do aut osobowych i dostawczych w Polsce. Od stycznia do sierpnia 2024, na tle analogicznego okresu roku ubiegłego mamy do czynienia z nieznacznym, niemal niemierzalnym spadkiem (- 0,6 proc.) sprzedaży opon letnich, ale w ciągu roku wyraźnie zmieniły się preferencje zakupowe klientów. W najniższym segmencie opon budżetowych trend jest wyraźnie spadkowy, w segmencie średnim też są spadki, ale już mniejsze. Za to jedynym dynamicznie rosnącym segmentem wśród opon letnich był segment najwyższy, czyli premium.

Sprzedaż opon całorocznych rośnie kosztem sprzedaży opon letnich

W dziedzinie opon całorocznych sytuacja wygląda nieco inaczej, bo tu przez pierwszych 8 miesięcy 2024 roku widać było spore wzrosty – Polacy kupili o 5,2 proc. więcej opon wielosezonowych niż rok wcześniej. Sprzedaż budżetowych wielosezonówek rok do roku pozostała na stabilnym, choć delikatnie spadkowym poziomie, podobnie rok do roku wyglądała też sprzedaż opon całorocznych ze średniej półki. Cały wzrost to zasługa segmentu premium – tu mowa jest o dynamicznym wzroście.

Mimo wzrostu sprzedaży opon całorocznych znów rośnie też sprzedaż opon zimowych – tu rok do roku wzrost wyniósł 4,2 proc., przy czym wzrosty dotyczą wszystkich segmentów tego rynku. W przypadku budżetowych zimówek mowa jest o trendzie stabilnym, delikatnie rosnącym, średnia półka też rośnie, ale w przypadku opon klasy premium wzrost jest najbardziej dynamiczny.

Nowy hit: opony klasy premium do aut o wysokich osiągach

W dłuższej perspektywie, od 2020 roku, na rynku opon letnich widać w ostatnich latach stabilizację po spadkach, w tym samym okresie rynek opon całorocznych wyraźnie wzrósł, a udział opon zimowych w ogólnej sprzedaży ogumienia od kilku lat utrzymuje się na stabilnym, względnie stałym poziomie.

Cyprian Osowski, Dyrektor Marketingu Continental Opony Polska: Rynek opon zimowych w Polsce od lat jest największym segmentem, co potwierdza, że Polacy nadal preferują specjalne ogumienie na zimowe warunki. Nie można natomiast przeoczyć dynamicznego wzrostu zainteresowania oponami całorocznymi. W ciągu ostatnich pięciu lat sprzedaż opon wielosezonowych w Polce podwoiła się.

Co ciekawe, wśród opon zimowych udział segmentu UHP (Ultra High Performance – opony do aut o najwyższych osiągach) zwiększył się w ciągu ostatnich lat niemal dwukrotnie, a ponad połowa segmentu UHP to opony marek premium.

Dla producentów opon to dobre wiadomości, bo sprzedając niemal tyle samo opon co kiedyś, mają szansę zarabiać na nich więcej. Opony klasy premium to z reguły produkty o wyższej marży, a przecież koszty logistyczne pozostają bez zmian – transport i magazynowanie kosztują tyle samo, niezależnie od ceny opony.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków