Opony całoroczne nie mają u nas taryfy ulgowej. Na śniegu, lodzie, na mokrej i suchej nawierzchni, w każdych warunkach muszą się pokazać z jak najlepszej strony, żeby zyskać naszą rekomendację. Dotyczy to oczywiście także opon do SUV-ów i aut terenowych, choć właścicielom takich pojazdów często się wydaje, że skoro mają do dyspozycji napęd 4x4, to opony nie są już aż tak ważne. To nieprawda! Rzeczywiście, napęd na obie osie ułatwia ruszanie, poprawia trakcję na śliskim podłożu, ale w sytuacjach awaryjnych, przy hamowaniu czy gwałtownych zmianach kierunku, jeśli auto nie ma dobrych opon, to nawet najlepszy napęd mu nie pomoże.
Ponieważ opony całoroczne muszą się sprawdzać w każdych warunkach, to porównujemy je nie tylko między sobą, ale także z oponami sezonowymi, zarówno letnimi, jak i zimowymi. Dzięki temu możecie się przekonać, czy korzystanie z jednego kompletu opon to rzeczywiście dobre rozwiązanie, czy może jednak lepiej zainwestować w dwa komplety opon sezonowych.
Test opon całorocznych 2024 - próby na śniegu
Źródło: Auto Bild
To oczywiste, że auta z napędem 4x4 mają lepszą trakcję, ale podczas podjazdów pod ośnieżone wzniesienia bez dobrych opon i tak nie dają sobie rady. Pod tym względem najlepsze okazały się opony Michelin CrossClimate2, ostatnie miejsce zajęła Minerva All Season Master.
Trakcja na śnieguŹródło: Auto Świat
Próby na śniegu: slalom
Od dobrego prowadzenia bocznego zależy to, jak auto zachowuje się podczas pokonywania zakrętów. Również w tej dziedzinie prymusem okazał się Michelin CrossClimate 2, który wypadł nawet lepiej od referencyjnych zimówek. To niesamowite osiągnięcie! Jedynie zadowalający wynik uzyskał Vredestein Quatrac Pro Plus.
Slalom na śnieguŹródło: Auto Świat
Próby na śniegu: hamowanie
Nabywcy opon całorocznych z reguły najbardziej boją się problemów przy hamowaniu na śniegu. Niesłusznie!Źródło: Auto Bild
Dla większości kierowców to najważniejsza próba na śniegu, my też przykładamy do niej szczególną wagę. Na śniegu hamowaliśmy z 50 kilometrów na godzinę, a wyniki pozytywnie nas zaskoczyły. Wprawdzie żadna z testowanych opon nie osiągnęła tu poziomu referencyjnych zimówek, ale też obyło się bez wpadek. Ten test zaliczyły wszystkie badane opony.
Droga hamowania na śnieguŹródło: Auto Świat
Próby na śniegu: prowadzenie
Również w próbach prowadzenia na śniegu Michelin CrossClimate 2 wypadł doskonale – auta testowe wyposażone w te opony uzyskiwały na torze wyższe prędkości niż na referencyjnych zimówkach. Tanie opony marek Davanti oraz Minerva mają najwyżej dostateczne osiągi.
Prowadzenie na śnieguŹródło: Auto Świat
Ranking opon całorocznych 2024. Próby na mokrej nawierzchni: aquaplaning i aquaplaning na łukach
Źródło: Auto Bild
Wprawdzie nowoczesne systemy asystujące powinny chronić nas przed aquaplaningiem, ale ich skuteczność też ma swoje granice – elektronika opon nie zastąpi. Na głębokiej warstewce wody na drodze najlepiej wypadły referencyjne opony letnie, wśród opon całorocznych dobrze wypadły gumy Bridgestone i Goodyear.
AquaplaningŹródło: Auto Świat
Próby na mokrej nawierzchni: prowadzenie i jazda po okręgu
Źródło: Auto Bild
Na mokrej nawierzchni opony letnie dają sobie radę najlepiej, ale większość testowanych opon całorocznych zapewnia dobre osiągi i bezpieczne prowadzenie. Ale nie wszystkie! Mimo napędu 4x4 nasze auto testowe wyposażone w tanie opony marek Minerva i Davanti zachowywało się tak, jakby ktoś polał drogę mydłem w płynie.
Prowadzenie na mokrymŹródło: Auto Świat
Jazda po okręgu na mokrymŹródło: Auto Świat
Próby na mokrej nawierzchni: hamowanie
Źródło: Auto Bild
Dokładnie 17 metrów, czyli tyle, co trzy długości samochodu – taka skandalicznie duża odległość dzieli w próbach hamowania na mokrej nawierzchni najlepsze w tej dziedzinie opony całoroczne (Vredestein Quatrac Pro Plus) od tanich opon Davanti, na których testowa Cupra Formentor zatrzymuje się dopiero po przerażających 65 metrach drogi hamowania. Drugi z tanich modeli, czyli gumy całoroczne marki Minerva, na mokrej drodze też zawodzi w próbach hamowania. Oszczędzanie na oponach jest ryzykowne!
Droga hamowania na mokrymŹródło: Auto Świat
Test opon całorocznych 2024: Próby na suchej nawierzchni - hałas
Wszystkie tym razem przetestowane opony całoroczne okazały się naprawdę ciche. Z wyjątkiem opon marki Bridgestone były nawet cichsze od referencyjnych opon letnich, co przekłada się na wysoki komfort użytkowania i niską uciążliwość dla innych uczestników ruchu. W tej dziedzinie świetnie wypadły opony Minerva, które we wcześniejszych próbach przegrywały z konkurentami niemal pod każdym względem, niewiele głośniejsze okazały się opony marek Vredestein oraz Nexen. W przypadku tego rozmiaru i wybranych modeli, referencyjne zimówki były nieco bardziej hałaśliwe, ale to nie reguła – w wielu naszych testach to właśnie zimówki, m.in. dzięki miękkiej mieszance gumowej, okazują się cichsze od opon letnich.
Emisja hałasuŹródło: Auto Świat
Próby na suchej nawierzchni: hamowanie
Źródło: Auto Bild
Referencyjne opony letnie to w tej dziedzinie niedościgniony wzór, żadne z testowanych opon całorocznych nie zdołały ich pobić w próbie hamowania na suchej nawierzchni, Nie zmienia to faktu, że w przypadku sześciu modeli nie mamy powodów do narzekania: Pirelli Cinturato All Season SF3 hamuje najlepiej, kolejne miejsca zajmują Michelin oraz Bridgestone. Tanie opony Davanti i Minerva wypadają słabo.
Droga hamowania na suchymŹródło: Auto Świat
Próby na suchej nawierzchni: prowadzenie
2T1A9083 HRŹródło: Auto Bild
Opony całoroczne wypadają na krętym torze do testowania prowadzenia nieco gorzej od referencyjnych opon letnich, ale Hankook Kinergy 4S 2 depcze im po piętach, Pirelli oraz Continental też radzą sobie tu bardzo dobrze, dzieląc się drugim miejscem, zadowalające wyniki uzyskuje Nexen.
Prowadzenie na suchymŹródło: Auto Świat
Najlepsze opony całoroczne 2024 - ranking Auto Świata
Michelin CrossClimate 2 udowadnia, że dobre osiągi nie muszą oznaczać wysokich oporów toczenia, opony Davanti, Hankook oraz Minerva mogą za to powodować nieco podwyższone zużycie paliwa.
Opory toczeniaŹródło: Auto Świat
1. Miejsce: Continental AllSeasonContact 2
Źródło: Auto Bild
Cena: 3180 zł/kpl
Etykieta: B/B/B 71 dB
Ocena: wzorowa (zwycięzca testu)
Zalety: Wszechstronnie utalentowana opona o zrównoważonych, bezpiecznych osiągach i dynamicznym prowadzeniu niezależnie od pogody. Niska podatność na Aquaplaning, niskie opory toczenia.
Wada: wydłużona droga hamowania na suchym.
1. Miejsce: Hankook Kinergy 4S 2
Źródło: Auto Bild
Cena 2815 zł/kpl.
Etykieta: C/B/B 72 dB
Ocena: wzorowa (zwycięzca testu ex aequo)
Zalety: Przekonująco wszechstronne opony ze świetnymi wynikami w dziedzinie prowadzenia w każdych warunkach. Niska podatność na aquaplaning, dobry komfort toczenia.
Wada: Nieco wydłużone drogi hamowania
1. Miejsce:Pirelli Cinturato All Season SF3
Źródło: Auto Bild
Cena: 3075 zł/kpl.
Etykieta B/A/B 71 dB
Ocena: wzorowa (zwycięzca testu ex aequo)
Zalety: Opony całoroczne o zrównoważonej charakterystyce, dobnrej dynamice prowadzenia na suchej nawierzchni, duża odporność na aquaplaning, niskie opory toczenia.
Wada: Wydłużone drogi hamowania na śniegu
4. Miejsce: Bridgestone Turanza All Sea. 6 Enliten
Źródło: Auto Bild
Cena: 2920 zł/kpl.
Etykieta: C/B/B 70 dB
Ocena: wzorowa
Zalety: Wzorowo wszechstronna opona o dynamicznym prowadzeni niezależnie od pogody, bardzo duża odporność na aquaplaning, wysoki komfort toczenia.
Wada: nieco podwyższona emisja hałasu.
5. Miejsce: Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
Źródło: Auto Bild
Cena: 2920 zł/kpl.
Etykieta: B/B/B 72 dB
Ocena: dobra
Zalety: Dobre wyniki w próbach na śniegu – krótkie drogi hamowania, dynamiczne prowadzenie, duża odporność na aquaplaning.
Wada: wydłużone drogi hamowania na suchym.
5. Miejsce: Michelin CrossClimate 2
Źródło: Auto Bild
Cena: 3640 zł/kpl.
Etykieta: C/B/B 71 dB
Ocena: dobra
Zalety: Wzorowe zachowanie i najlepsze prowadzenie na śniegu i lodzie, odporność na aquaplaning.
Wady: wydłużone drogi hamowania na suchym
7. Miejsce: Vredestein Quatrac Pro+
Źródło: Auto Bild
Cena: 2900 zł/kpl.
Etykieta: C/B/B 72 dB
Ocena: dobra
Zalety: Przekonywujące wyniki w dziedzinach ważnych dla bezpieczeństwa, sportowa charakterystyka prowadzenia i najlepsza przyczepność na mokrej drodze. Niska emisja hałasu
Wady: Jedynie zadowalające prowadzenie boczne na ośnieżonej nawierzchni.
8. Miejsce: Nexen N’blue 4Season 2
Źródło: Auto Bild
Cena: 2360 zł/kpl.
Etykieta: C/B/B 72 dB
Ocena: zadowalająca
Zalety: Dobre wyniki na zaśnieżonej drodze, przekonywujący komfort.
Wady: Słaba przyczepność, niska odporność na aquaplaning.
9. Miejsce: Davanti Alltoura 4-Seasons
Źródło: Auto Bild
Cena: 1820 zł/kpl.
Etykieta: D/B/B 70 dB
Ocena: niepolecana
Zalety: Zadowalające wyniki i dobra trakcja na śniegu.
Wady: Kiepska przyczepność i niebezpiecznie długie drogi hamowania na mokrej nawierzchni, podatność na aquaplaning.
10. Miejsce: Minerva All Season Master
Źródło: Auto Bild
Cena: 1750 zł/kpl.
Etykieta: C/B/B 71 dB
Ocena: niepolecana
Zalety: Jeszcze akceptowalne wyniki na śniegu.
Wady: Za niska przyczepność i długie drogi hamowania na mokrym, podatność na aquaplaning.