Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Które opony całoroczne do SUV-ów nadają się na zimę? Ranking 10 modeli

Które opony całoroczne do SUV-ów nadają się na zimę? Ranking 10 modeli

Czy opony całoroczne są rzeczywiście tak wszechstronne, jak przekonują nas ich producenci? Sprawdzamy 10 modeli w rozmiarze 245/45 R 18, z różnych półek cenowych, od opon marek premium, aż po tanie gumy budżetowe. Już wiemy, że nie wszystkie opony całoroczne rzeczywiście nadają się na cały rok. Który model opon wielosezonowych jest najlepszy? Który oferuje najwięcej w relacji do ceny? Oto nasze rekomendacje oparte na wynikach pomiarów.

Najlepsze i najgorsze opony do mocnych SUV-ów
Najlepsze i najgorsze opony do mocnych SUV-ówŹródło: Auto Bild
  • Opony całoroczne sprzedają się z roku na rok coraz lepiej
  • Nowe modele opon całorocznych potrafią znacznie więcej od modeli sprzed lat, widać tu bardzo duży postęp
  • Nie wszystkie modele oferowane jako całoroczne czy wielosezonowe rzeczywiście nadają się na cały rok
  • W przypadku dużych przebiegów rocznych stosowanie opon sezonowych wciąż jest w większości przypadków korzystniejszym rozwiązaniem od korzystania z opon wielosezonowych

Opony całoroczne nie mają u nas taryfy ulgowej. Na śniegu, lodzie, na mokrej i suchej nawierzchni, w każdych warunkach muszą się pokazać z jak najlepszej strony, żeby zyskać naszą rekomendację. Dotyczy to oczywiście także opon do SUV-ów i aut terenowych, choć właścicielom takich pojazdów często się wydaje, że skoro mają do dyspozycji napęd 4x4, to opony nie są już aż tak ważne. To nieprawda! Rzeczywiście, napęd na obie osie ułatwia ruszanie, poprawia trakcję na śliskim podłożu, ale w sytuacjach awaryjnych, przy hamowaniu czy gwałtownych zmianach kierunku, jeśli auto nie ma dobrych opon, to nawet najlepszy napęd mu nie pomoże.

Jaki model opon całorocznych zapewnia oczekiwaną przez nas wszechstronność? Tym razem sprawdziliśmy ogumienie wielosezonowe w rozmiarze przeznaczonym przede wszystkim do SUV–ów: 245/45 R 18. Już wiemy, że nie wszystkie z 10 przetestowanych modeli opon zasługują na określenie "całoroczne".

Testowane modele to tym razem (w kolejności alfabetycznej):

  • Bridgestone Turanza All Season 6 Enliten;
  • Continental AllSeason Contact 2;
  • Davanti Alltoura 4-Seasons;
  • Goodyear Vector 4Seasons Gen-3;
  • Hankook Kinergy 4S 2;
  • Michelin CrossClimate 2;
  • Minerva All Season Master;
  • Nexen N’blue 4Season 2;
  • Pirelli Cinturato All Season SF3;
  • Vredestein Quatrac Pro+.

Ponieważ opony całoroczne muszą się sprawdzać w każdych warunkach, to porównujemy je nie tylko między sobą, ale także z oponami sezonowymi, zarówno letnimi, jak i zimowymi. Dzięki temu możecie się przekonać, czy korzystanie z jednego kompletu opon to rzeczywiście dobre rozwiązanie, czy może jednak lepiej zainwestować w dwa komplety opon sezonowych.