Logo

Pojeździłem Jaecoo 5. To pierwszy tak tani chiński SUV, którym chciałbym jeździć na co dzień

  • Chińska marka Jaecoo pojawiła się w Polsce raptem we wrześniu 2024 r., a już od stycznia do października 2025 r. pod względem liczby pierwszych rejestracji aut osobowych wyprzedziła Fiata — i to przeszło dwukrotnie
  • Mało tego, Jaecoo dokonało tego wyczynu z zaledwie jednym modelem w gamie. Teraz pojawia się drugi. Tańszy i moim zdaniem jeszcze lepszy
  • Jaecoo 5 ma jedną bardzo drażniącą wadę
  • Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Rach, ciach i jesteśmy popularniejsi od Seata! Chińskie Jaecoo założono zaledwie w 2023 r., rok później zadebiutowało w naszym kraju, a po kolejnych kilkunastu miesiącach pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych jest już 2. chińską marką w Polsce (po Omodzie) i 22. w ogóle (w okresie styczeń-październik 2025 r.; dane: IBRM Samar).

22. miejsce oznacza, że Jaecoo — które jeszcze niespełna trzy lata temu nie było znane nawet w rodzimych Chinach — cieszy się dziś w Polsce większą popularnością m.in. od Hondy (25. lokata), Seata (28. miejsce) i Fiata (34. pozycja). Przy czym Fiata Jaecoo wyprzedza przeszło dwukrotnie (4961 vs 2145 pierwszych rejestracji).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są wymiary Jaecoo 5?
Jaka jest cena modelu Jaecoo 5?
Jakie wady ma Jaecoo 5?
Czym wyróżnia się Jaecoo 5 na tle konkurencji?

Mało tego, ten sukces Jaecoo odniosło zaledwie jednym modelem. Dla porównania: Honda ma sześć modeli, a Seat i Fiat — po cztery. Wkrótce zobaczymy, ile Jaecoo zdziała z dwoma modelami w gamie — w Polsce właśnie zadebiutował jego nowy SUV: Jaecoo 5.

Przeczytaj także: Te SUV-y najlepiej trzymają cenę. Za spadek wartości chińskiego modelu można kupić nowe auto

Jakie to auto Jaecoo 5?

Jaecoo 5
Jaecoo 5Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Jaecoo 5 to nieduży kompaktowy SUV, który w Polsce konkuruje m.in. z:

  • Citroenem C3 Aircross;
  • Dacią Duster;
  • Hyundaiem Koną;
  • MG ZS;
  • Nissanem Qashqaiem;
  • Renault Symbiozem;
  • Oplem Fronterą;
  • Skodą Karoq.

Jaecoo 5 ma 438 cm długości, 186 cm szerokości i aż 165 cm wysokości. W porównaniu z większym i już dobrze znanym w Polsce Jaecoo 7 jest o 12 cm krótsze, o pół centymetra węższe i o trzy niższe. "Piątka" ma też nieznacznie mniejszy bagażnik (480-1284 l vs 564-1349 l).

Przeczytaj także: Lepiej nie wybierzesz. Oto najlepsze nowe SUV-y do 100 tys. zł, jakimi jeździłem

Najtańsze wersje Jaecoo 5 wyposażono w turbodoładowany 147-konny silnik 1.6. Samochód jest dostępny w dwóch wariantach wyposażenia. Tańszy Comfort oferuje w standardzie m.in.:

  • 7-letnią gwarancję z limitem 150 tys. km;
  • siedem poduszek powietrznych;
  • automatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów;
  • klimatyzację manualną;
  • kamerę cofania;
  • przednie i tylne czujniki parkowania;
  • bezkluczykowy dostęp i uruchamianie samochodu;
  • system monitorowania martwego pola;
  • elektryczną regulację i podgrzewanie bocznych lusterek;
  • elektryczną regulację bocznych szyb;
  • bezprzewodową łączność z Apple CarPlay i Android Auto;
  • 13,2-calowy ekran dotykowy w środkowej konsoli;
  • 8,9-calowy ekran zestawu wskaźników;
  • tempomat adaptacyjny;
  • LED-owe reflektory;
  • 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich

Topowa odmiana Premium dodaje do tego m.in.:

  • dach panoramiczny;
  • dwustrefową klimatyzację automatyczną;
  • elektryczną regulację przednich foteli (w sześciu kierunkach);
  • podgrzewanie przednich foteli;
  • podgrzewanie kierownicy;
  • wentylację przednich foteli;
  • system kamer 540 stopni (pokazujących również obraz spod podwozia SUV-a);
  • elektryczne otwieranie klapy bagażnika;
  • elektryczne składanie bocznych lusterek;
  • tapicerkę foteli i kierownicy ze skóry ekologicznej

Jaecoo 5 to najtańszy model tej marki w Polsce. Jakby tego było mało — jest w promocji. Jaecoo 5 Comfort kosztuje od 109 tys. 900 zł, a Premium od 124 tys. 900 zł.

Jakie zalety ma Jaecoo 5?

Jaecoo 5
Jaecoo 5Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Wnętrze zachwyca przede wszystkim przestronnością. Mierzę 188 cm wzrostu, Jaecoo 5 jedynie 438 cm długości, a i tak z tyłu mam tyle miejsca na nogi i głowę, jak — nie przymierzając — w o pół metra dłuższym SUV-ie!

Przeczytaj także: Najeździłem się najmniejszym spalinowym SUV-em Volvo. XC40 nie uczy się na błędach i nie powinno zużywać tyle paliwa

Kolejny atut to jakość wykończenia: zarówno tworzywa, jak i precyzja ich montażu to poziom marek premium. A mówimy przecież o jednym z najtańszych SUV-ów w swojej klasie!

Jaecoo 5
Jaecoo 5Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Niskiej ceny nie widać też po wygodnych fotelach i wielkości przekątnej ekranu: to aż 13,2 cala. Do tego mamy spore schowki, wygodnie położoną półeczkę na smartfony oraz świetną widoczność w bocznych lusterkach i naprawdę dobrą przez tylną szybę.

Kiedyś musisz jednak zmienić ustawienia klimatyzacji.

Jakie wady ma Jaecoo 5?

W gruncie rzeczy Jaecoo 5 zalazło mi za skórę tylko jednym: obsługą klimatyzacji.

Tak, wszystko odbywa się na ekranie. Nie, nie ma ani jednego klasycznego przycisku — i to nawet do podgrzewania tylnej szyby czy maksymalnego nadmuchu na przednią. Sprawę dodatkowo komplikuje moje przyzwyczajenie — no ale ma je setki milionów kierowców na Ziemi.

To przyzwyczajenie nazywa się Apple CarPlay. Kiedy z niego korzystam (a korzystam non stop), to do zmiany temperatury nawiewu potrzebuje minimum trzech klików — tak niefortunnie skonstruowano menu. Zmiana siły lub kierunku nawiewu to co najmniej o jeden klik więcej. A potem przecież trzeba jeszcze wrócić do Apple CarPlaya, co też nie odbywa się za jednym klikiem.

Jak się jeździ Jaecoo 5?

Jaecoo 5
Jaecoo 5Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Zaskoczę Cię, ale zwyczajnie wolę nowe Jaecoo 5 od droższego Jaecoo 7. Oba SUV-y mają podobny temperament (niezbyt wielki), oba są podobnie wyciszone (naprawdę nieźle), ale "piątka" zdecydowanie lepiej niż "siódemka" tłumi nierówności — zdecydowanie lepiej i znacznie ciszej. O ile Jaecoo 7 jest dość twardo zestrojone, o tyle Jaecoo 5 okazuje się przyjemnie miękkie.

Na dodatek "piątka" jest równie przestronna jak "siódemka", jakość wykonania jest zbliżona, a i tak Jaecoo 5 kosztuje o 21 tys. zł mniej.

Poza tym Jaecoo 5 ma coś jeszcze: to najtańszy chiński SUV — z kilkunastu, które prowadziłem — jakim po prostu chciałbym jeździć na co dzień.

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium