Na rynku wtórnym najbardziej cenionymi autami w Polsce są modele niemieckich i japońskich marek. Tyle że — jak to się mówi — zwycięzca może być tylko jeden. Remis nie wchodzi w grę. I rzeczywiście: triumfator uzyskał wyraźną przewagę nad pokonanym.
Punktem wyjścia pojedynku Niemcy-Japonia była najnowsza edycja Mistrza Wartości przygotowana przez Auto Świat i firmę Info-Ekspert. Wyłoniła ona samochody o najniższej utracie wartości po trzech latach i łącznym przebiegu 60 tys. km w 12 segmentach. Uwzględniłem 11 z nich, ponieważ wśród małych aut nie było ani jednego modelu niemieckiej i japońskiej marki.
O ile większość z tych 11 rankingów składa się z 10 najlepszych modeli w swojej klasie, o tyle np. segment aut luksusowych zawiera jedynie pięć modeli — co robić, na tym polu pozostała już garstka marek. Żeby więc nie faworyzować żadnej z klas, w każdej brałem pod uwagę tylko pięć najlepszych modeli. Każdemu autu przyznawałem punkty zgodnie z zasadą:
Jeśli więc np. w klasie miejskich samochodów w ogólnym zestawieniu — czyli jeszcze bez uwzględniania kraju pochodzenia marki — model X znalazł się na 1. miejscu, to dostawał ode mnie pięć punktów. Jeżeli model Y trafił na 6. pozycję, nie dostawał ani jednego punktu.
Następnie zliczyłem wszystkie punkty wszystkich modeli niemieckich i japońskich marek we wszystkich segmentach i tak wyłoniłem zwycięzcę. Przy okazji trafiłem na kilka ciekawych zjawisk na polskim rynku używanych aut.
Dla jasności: do drużyny Niemiec nie zaliczyłem Forda. To w końcu amerykańska marka, a w Niemczech ma jedynie siedzibę europejskiego oddziału. Kia przecież też ma europejską centralę u naszych zachodnich sąsiadów i nikt nie uważa jej za niemiecką markę. Czy brak Forda to poważne osłabienie dla niemieckiego zespołu? Czas się wreszcie przekonać!
Zanim przejdę do 11 segmentów, przedstawię Top 5 klasyfikacji generalnej, czyli mistrzów wszech klas — bez uwzględniania podziału na segmenty. Pięć aut niemieckich i japońskich marek, które najmniej tracą na wartości po trzech latach oraz 60 tys. km to:
- 1
BMW X3: -32,2 proc.
- 2
Toyota C-HR: -32,7 proc.
- 3
Toyota Land Cruiser: -33 proc.
- 4
Toyota Yaris, Toyota Corolla Cross i VW Touareg: po -33,2 proc.
- 5
Toyota Yaris Cross: -33,4 proc.

BMW X3 (czwarta generacja; kod G45; od 2024 r.; wersja M50 xDrive)Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Choć ranking zdominowała Toyota, to nie udało się jej zająć pierwszego miejsca.
Gdyby to zestawienie uzupełnić o modele z pozostałych państw świata, to BMW X3 zajmuje 3. lokatę, przy czym jego strata do dwóch liderów jest naprawdę symboliczna (-32,2 proc. vs -31,6 oraz -31,7 proc.).
Pora rozpocząć 11 pojedynków w 11 segmentach!
Ile tracą na wartości niemieckie i japońskie auta?
Startuję od najtańszego segmentu, po czym pnę się w górę po drabinie cenowej. W nawiasie podałem miejsce, które dany samochód zajął w ogólnym rankingu swojego segmentu, bez uwzględniania pochodzenia marek (to właśnie ta pozycja decyduje o liczbie przyznanych punktów). Na koniec zestawienia zliczam punkty i podaje wynik dla każdej klasy aut.
Auta miejskie:

Toyota Yaris (4. generacja)Toyota
- 1
Toyota Yaris: -33,2 proc. (1. miejsce; 5 pkt.)
- 2
Mazda 2: -35,8 proc. (3. miejsce; 3 pkt.)
- 3
VW Polo: -38,9 proc. (6. miejsce; 0 pkt.)
- 4
Mitsubishi Colt: -41,3 proc. (10. miejsce; 0 pkt.)
Niemcy-Japonia: 0:8 pkt.
Auta kompaktowe:
- 1
Toyota Corolla: -34,4 proc. (2. miejsce; 4 pkt.)
- 2
Mazda 3: -35,4 proc. (3. miejsce; 3 pkt.)
- 3
VW Golf: -35,7 proc. (5. miejsce; 1 pkt)
- 4
Honda Civic: -36,1 proc. (6. miejsce; 0 pkt.)
Niemcy-Japonia: 1:7 pkt.
Auta klasy średniej:
- 1
Audi A5: -34,6 proc. (2. miejsce; 4 pkt.)
- 2
Mercedes klasy C: -36,3 proc. (3. miejsce; 3 pkt.)
- 3
BMW serii 3: -36,8 proc. (4. miejsce; 2 pkt.)
- 4
VW Passat: -37,8 proc. (6. miejsce; 0 pkt.)
Niemcy-Japonia: 9:0 pkt.
Auta klasy wyższej:

Toyota Camry (9. generacja)Toyota
- 1
Toyota Camry: -37,7 proc. (1. miejsce; 5 pkt.)
- 2
Mercedes klasy E: -38,5 proc. (2. miejsce; 4 pkt.)
- 3
Audi A6: -39,7 proc. (3. miejsce; 3 pkt.)
- 4
BMW serii 5: -40 proc. (4. miejsce; 2 pkt.)
- 5
Lexus ES: -40,2 proc. (6. miejsce; 0 pkt.)
Niemcy-Japonia: 9:5 pkt.
Auta luksusowe:
- 1
Porsche Panamera: -35,1 proc. (1. miejsce; 5 pkt.)
- 2
Mercedes klasy S: -36,7 proc. (2. miejsce; 4 pkt.)
- 3
BMW serii 7: -38 proc. (3. miejsce; 3 pkt.)
- 4
Audi A8: -38,5 proc. (4. miejsce; 2 pkt.)
- 5
Lexus LS: 39,2 proc. (5. miejsce; 1 pkt)
Niemcy-Japonia: 14:1 pkt.
Auta elektryczne:
- 1
Mazda 6e: -47,7 proc. (4. miejsce; 2 pkt.)
Niemcy-Japonia: 0:2 pkt.
Za nami pojedynki w sześciu segmentach. Czas na pięć kolejnych — tym razem wśród SUV-ów i crossoverów.
Ile tracą na wartości niemieckie i japońskie SUV-y?
Co ciekawe, wśród SUV-ów obowiązuje ta sama prawidłowość co w przypadku "tradycyjnych" samochodów.
Crossovery:

Toyota C-HR (druga generacja)Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
- 1
Toyota C-HR: -32,7 proc. (1. miejsce; 5 pkt.)
- 2
Toyota Yaris Cross: -33,4 proc. (3. miejsce; 3 pkt.)
- 3
VW T-Roc: -33,6 proc. (4. miejsce; 2 pkt.)
- 4
Mazda CX-30: -35,2 proc. (8. miejsce; 0 pkt.)
- 5
Suzuki Vitara: -37,4 proc. (9. miejsce; 0 pkt.)
- 6
Nissan Juke: -38,3 proc. (10. miejsce; 0 pkt.)
Niemcy-Japonia: 2:8 pkt.
Kompaktowe SUV-y:
- 1
Toyota Corolla Cross: -33,2 proc. (4. miejsce; 2 pkt.)
- 2
Toyota RAV4: -33,9 proc. (5. miejsce; 1 pkt)
- 3
VW Tiguan: -35,3 proc. (8. miejsce; 0 pkt.)
- 4
Nissan Qashqai: -37,5 proc. (10. miejsce; 0 pkt.)
Niemcy-Japonia: 0:3 pkt.
SUV-y klasy średniej:
- 1
BMW X3: -32,2 proc. (2. miejsce; 4 pkt.)
- 2
Mercedes GLC: -34,8 proc. (3. miejsce; 3 pkt.)
- 3
Audi Q5: -35,3 proc. (4. miejsce; 2 pkt.)
- 4
Mazda CX-60 i VW Tayron: po - 35,4 proc. (5. miejsce; 1 pkt)
- 5
Lexus NX: -37,2 proc. (8. miejsce; 0 pkt.)
Niemcy-Japonia: 10:1 pkt.
SUV-y klasy wyższej i luksusowe:

Toyota Land Cruiser (seria 250; na rynku od 2024 r.)Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
- 1
Toyota Land Cruiser: -33 proc. (1. miejsce; 5 pkt.)
- 2
VW Touareg: -33,2 proc. (2. miejsce; 4 pkt.)
- 3
Porsche Cayenne: - 33,5 proc. (3. miejsce; 3 pkt.)
- 4
Audi Q8: -33,6 proc. (4. miejsce; 2 pkt.)
- 5
Mercedes GLE: -34,1 proc. (5. miejsce; 1 pkt)
- 6
BMW X6: -34,7 proc. (6. miejsce; 0 pkt.)
- 7
Audi Q7: -34,8 proc. (7. miejsce; 0 pkt.)
- 8
BMW X5: -35 proc. (8. miejsce; 0 pkt.)
- 9
Mazda CX-80: -35,2 proc. (10. miejsce; 0 pkt.)
Niemcy-Japonia: 10:5 pkt.
SUV-y elektryczne:
- 1
BMW iX2: -48,7 proc. (7. miejsce; 0 pkt.)
- 2
Audi Q6 e-tron: -48,8 proc. (8. miejsce; 0 pkt.)
Niemcy-Japonia: 0:0 pkt.
Jakie auta mniej tracą na wartości: niemieckie czy japońskie?
Zanim podam ostateczny wynik, pięć najciekawszych wniosków:
- niemieckie marki wygrały w pięciu segmentach — podobnie jak japońskie. W jednym doszło do remisu — i to "bezbramkowego";
- Wśród japońskich marek najlepiej spisały się Toyota i Mazda. Reszta notuje raczej przeciętne wyniki;
- w każdym starciu Lexusy dały się wyprzedzić Audi, BMW i Mercedesowi;
- z drugiej strony w klasie wyższej to Toyota i jej Camry pokonała Audi, BMW i Mercedesa;
- im wyższy segment, tym wyższe zwycięstwa niemieckich marek
Przeczytaj także: Na tych autach traci się najwięcej pieniędzy. Monstrualne spadki. Są i mistrzowie trzymania ceny
Po zliczeniu wszystkich punktów uzyskanych przez 50 aut w 11 klasach wynik jest następujący:
Niemcy-Japonia: 55:40 pkt.