- Samochody z naszego zestawienia należą do najpopularniejszych nowych aut w Polsce. Wśród nich są cztery największe hity 2025 r.
- Liderowi rankingu do zwycięstwa przyczynił się — mówiąc w dużym uproszczeniu — wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
- SUV niemieckiej marki zanotował bolesny spadek wartości przekraczający 40 proc. Paradoksalnie to wcale nie jest zła wiadomość
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
W dziedzinie obliczania spadku wartości samochodów Info-Ekspert jest wyrocznią. Ta warszawska firma nie sobie równych w Polsce. Działa już od 33 lat, a obecnie co miesiąc wylicza spadki wartości dla blisko 200 tys. pojazdów.
Info-Ekspert to także partner "Auto Świata" w corocznym rankingu Mistrza Wartości, gdzie przedstawiamy modele z 12 segmentów, które najlepiej trzymają cenę. Tym razem poprosiliśmy specjalistów o ranking spadku wartości w jednej z najpopularniejszych w Polsce kategorii aut: SUV-ów, których ceny zaczynają się w przedziale 100-150 tys. zł. Wyniki kompletnie mnie zaskoczyły. A kiedy przeliczyłem spadki procentowe na konkretne kwoty...
Przeczytaj także: Prawda o chińskich autach jest bolesna. Kto kupił, ten za trzy lata się dowie. Zaboli
Ile tracą na wartości SUV-y w cenie 100-150 tys. zł? Tak powstał nasz ranking
Info-Ekspert wyliczył utratę wartości dla 16 SUV-ów, których ceny w Polsce zaczynają się w przedziale od 100 tys. do 150 tys. zł. Info-Ekspert uwzględniał przy tym minimalne ceny katalogowe, a nie ceny promocyjne, uznając, że te drugie "mają charakter przejściowy dostępny dla ograniczonych partii pojazdów, czyli do wyczerpania zapasów". Braliśmy pod uwagę wyłącznie samochody wyprodukowane w 2025 r.
Przedstawiane wyniki to spadek wartości po trzech latach od zakupu nowego auta i przy rocznym przebiegu 20 tys. km.
Przeczytaj także: Nie mam wątpliwości. To najlepsze nowe SUV-y do 150 tys. zł, którymi jeździłem. Większość jest w promocji
Wybór tych modeli z tej kategorii cenowej narzucał się sam. Te 16 SUV-ów należy przecież do najchętniej kupowanych aut w Polsce. W naszym rankingu jest aż sześć modeli z pierwszej dziesiątki najczęściej rejestrowanych nowych samochodów przez osoby prywatne w okresie styczeń-październik 2025 r. (wg IBRM Samar). To:
- Kia Sportage (1. miejsce w ogólnym rankingu pierwszych rejestracji);
- Toyota C-HR (2. miejsce);
- Toyota Yaris Cross (3. miejsce);
- VW T-Roc (4. miejsce);
- MG HS (6. miejsce);
- Hyundai Tucson (8. miejsce).
To co? Może od razu przejdę do pierwszego z dwóch rankingów?
Ile tracą na wartości SUV-y w cenie 100-150 tys. zł?
Pierwszy ranking uwzględnia procentowe spadki wartości po trzech latach i przebiegu 20 tys. km rocznie. Proszę zwrócić uwagę na coś kompletnie niesamowitego: zwycięzca zszedł poniżej magicznej bariery 30 proc., a jeden z SUV-ów jest bliski aż połowy utraty swojej początkowej wartości.
| miejsce | marka i model | wersja | wartość początkowa | spadek wartości |
| 1 | Mazda CX-30 | 2.0 e-Skyactiv Prime-Line | 122 tys. 500 zł | -29 proc. |
| 2 | Skoda Karoq | 1.5 TSI Selection | 141 tys. zł | -31,7 proc. |
| 3 | Kia Sportage | 1.6 T-GDI M | 135 tys. 500 zł | -32,3 proc. |
| 4 | Honda HR-V | 1.5 e:HEV Elegance | 135 tys. zł | -32,8 proc. |
| 5 | Toyota C-HR | 1.8 Hybrid Comfort | 141 tys. zł | -34,4 proc. |
| 6 | Dacia Bigster | mild hybrid 140 Expression | 109 tys. zł | -34,7 proc. |
| 7 | Hyundai Tucson | 1.6 T-GDI Modern | 139 tys. zł | -35,9 proc. |
| 7 | Toyota Yaris Cross | 1.5 Hybrid Active | 111 tys. zł | -35,9 proc. |
| 9 | VW T-Roc | 1.5 eTSI Trend | 130 tys. 500 zł | -37,9 proc |
| 10 | Cupra Formentor | 1.5 TSI | 142 tys. 500 zł | -38 proc. |
| 11 | Renault Austral | mild hybrid 150 Evolution | 140 tys. zł | -39,5 proc. |
| 12 | Nissan Qashqai | 1.3 DIG-T Acenta | 130 tys. zł | -39,8 proc. |
| 13 | Opel Frontera | Mild Hybrid Edition | 104 tys. zł | -40,9 proc. |
| 14 | MG HS | 1.5 T Exclusive | 138 tys. zł | -43,2 proc. |
| 15 | Jaecoo 7 | 1.6 Urban | 140 tys. zł | -46,5 proc. |
| 15 | Omoda 5 | 1.6 Premium | 129 tys. 500 zł | -46,5 proc. |
Musisz przyznać, że wynik Mazdy CX-30 jest rewelacyjny. Mówiąc w dużym uproszczeniu, przyczynił się do niego niedawny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał, że auta z układem mild hybrid mogą korzystać z niższej preferencyjnej stawki podatku akcyzowego (9,3 zamiast 18,6 proc.). Mazda obniżyła więc ceny niektórych modeli, co miało kluczowy wpływ na wynik spadku wartości.
Intrygująco wygląda zestawienie Dacii Bigster i Renault Australa, czyli dwóch SUV-ów koncernu Renault. Wbrew pozorom, Dacia okazała się lepsza od Renault — i to aż o blisko 5 pkt. proc. W takim rankingu to już naprawdę dużo. Zresztą zaraz się przekonasz, ile to złotówek.
W jednym stereotypy nie zawodzą: SUV-y chińskich producentów istotnie sporo tracą na wartości. Żadnemu z nich nie udało się zejść poniżej poziomu 40 proc.
Ale przecież inny stereotyp mówi: "no i co z tego, chińskie auta i tak są tanie, więc nominalne straty (w złotówkach) są niewielkie". Drugi ranking bierze się z tym stereotypem za bary.
Ile tracą na wartości SUV-y w cenie 100-150 tys. zł? Między 1. a 16. miejscem prawie 40 tys. zł różnicy
Drugi ranking uwzględnia te same SUV-y i powstał według identycznych zasad, ale tym razem spadki wartości nie są wyrażone w procentach, lecz w złotówkach. Proszę spojrzeć:
| miejsce | marka i model | wersja | wartość początkowa | spadek wartości |
| 1 | Mazda CX-30 | 2.0 e-Skyactiv Prime-Line | 122 tys. 500 zł | 35 tys. 525 zł |
| 2 | Dacia Bigster | mild hybrid 140 Expression | 109 tys. zł | 37 tys. 823 zł |
| 3 | Toyota Yaris Cross | 1.5 Hybrid Active | 111 tys. zł | 39 tys. 849 zł |
| 4 | Opel Frontera | Mild Hybrid Edition | 104 tys. zł | 42 tys. 536 zł |
| 5 | Kia Sportage | 1.6 T-GDI M | 135 tys. 500 zł | 43 tys. 767 zł |
| 6 | Honda HR-V | 1.5 e:HEV Elegance | 135 tys. zł | 44 tys. 280 zł |
| 7 | Skoda Karoq | 1.5 TSI Selection | 141 tys. zł | 44 tys. 697 zł |
| 8 | Toyota C-HR | 1.8 Hybrid Comfort | 141 tys. zł | 48 tys. 504 zł |
| 9 | VW T-Roc | 1.5 eTSI Trend | 130 tys. 500 zł | 49 tys. 460 zł |
| 10 | Hyundai Tucson | 1.6 T-GDI Modern | 139 tys. zł | 49 tys. 901 zł |
| 11 | Nissan Qashqai | 1.3 DIG-T Acenta | 130 tys. zł | 51 tys. 740 zł |
| 12 | Cupra Formentor | 1.5 TSI | 142 tys. 500 zł | 54 tys. 150 zł |
| 13 | Renault Austral | mild hybrid 150 Evolution | 140 tys. zł | 55 tys. 300 zł |
| 14 | MG HS | 1.5 T Exclusive | 138 tys. zł | 59 tys. 616 zł |
| 15 | Omoda 5 | 1.6 Premium | 129 tys. 500 zł | 60 tys. 218 zł |
| 16 | Jaecoo 7 | 1.6 Urban | 140 tys. zł | 65 tys. 100 zł |
Znów wygrywa Mazda CX-30 i znów wszystkie SUV-y chińskich producentów zajmują trzy ostatnie miejsca. Mało tego, spadek wartości Jaecoo 7 jest tak potężny (65100 zł), że za tę kwotę można już kupić nowy samochód — np. Toyotę Aygo X (od 63900 zł). Kolejny stereotyp poległ.
Co ciekawe, ten stereotyp sprawdził się — ale nie w przypadku chińskiego SUV-a, tylko niemieckiego. Duży procentowy spadek wartości Opla Frontery (40,9 proc. oraz 13. miejsce) nominalnie nie wygląda już tak źle (42536 zł i 4. miejsce). Z kolei różnica między wspominanymi Dacią Bigster a Renault Australem wynosi aż 17477 zł. Co daje ok. 485 zł miesięcznie. Na korzyść Dacii, rzecz jasna.