Logo
WiadomościAktualnościSprawdziłem, jak podrożały najpopularniejsze auta w Polsce przez osiem lat. Wyjątkowo gorzka lektura

Sprawdziłem, jak podrożały najpopularniejsze auta w Polsce przez osiem lat. Wyjątkowo gorzka lektura

Wiedziałem, że będzie przygnębiająco, ale żeby aż tak — to nie. Wręcz żałuję, że zajrzałem do "Katalogu Nowości 2018" Auto Świata. Ale cóż, stało się. Masz odwagę czytać dalej?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie modele aut podrożały najbardziej?
Ile wynosił wzrost cen najpopularniejszych aut?
Co wpłynęło na podwyżki cen samochodów?
Jakie były ceny aut w grudniu 2017 roku?

Przeczytaj także: Nie mam wątpliwości. To najlepsze nowe SUV-y do 150 tys. zł, którymi jeździłem. Większość jest w promocji

Ile podrożały nowe auta w Polsce? Tak powstało to zestawienie

Najciekawsze jest porównanie tego, co najpopularniejsze. Spojrzałem więc do zestawienia Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar na najczęściej rejestrowane nowe samochody osobowe przez osoby prywatne w Polsce w okresie styczeń-październik 2025 r. (to najnowsze dane). Następnie sprawdziłem ich bazowe ceny z 10 listopada 2025 r., po czym sięgnąłem do naszego ogromnego redakcyjnego archiwum i zajrzałem do "Katalogu Nowości 2018" Auto Świata, który ukazał się w grudniu 2017 r., czyli blisko osiem lat temu.

Przeczytaj także: Prawda o chińskich autach jest bolesna. Kto kupił, ten za trzy lata się dowie. Zaboli

Od końca 2017 r. każde z opisywanych aut zmieniło generację. Nie brałem jednak pod uwagę zmian w wyposażeniu standardowym czy danych technicznych. Liczyła się wyłącznie bazowa cena. Część modeli z obecnego topu w ogóle nie było wówczas dostępna. To kolejno:

  • Toyota Yaris Cross (3. miejsce w okresie styczeń-październik 2025 r.);
  • MG HS (6. miejsce);
  • Skoda Kamiq (9. miejsce);
  • MG ZS (10. miejsce);
  • Toyota Corolla Cross (14. miejsce);
  • Omoda 5 (15. miejsce);
  • VW T-Cross (17. miejsce)

Z kolei Toyota Aygo X (16. miejsce) wraz ze zmianą generacji w 2021 r. zmieniła formułę, z hatchbacka stając się crossoverem, więc też została pominięta w moim zestawieniu.

Spójrzmy zatem, jaka jest skala podwyżek. Ostrzegam, najniższa to aż 39 proc.

Ile podrożały nowe auta w Polsce? Od Toyoty przez Kię po Dacię

Przed tobą 10 najpopularniejszych wśród osób prywatnych nowych aut w Polsce, których poprzednicy byli oferowani u nas w grudniu 2017 r. Uszeregowałem je od najwyższego wzrostu ceny do najniższego. Wygląda to tak:

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

miejscemarka i modelcena w 2017 r.nr generacji auta z 2017 r.cena w 2025 r.nr generacji auta w 2025 r.wzrost ceny
1Dacia Duster39 tys. 900 zł297 tys. 600 zł3+145 proc.
2Dacia Sandero29 tys. 900 zł261 tys. 300 zł3+105 proc.
3Toyota Yaris42 tys. 900 zł387 tys. 400 zł4+104 proc.
4Kia Sportage75 tys. 990 zł4132 tys. 900 zł5+75 proc.
5VW T-Roc76 tys. 490 zł1130 tys. 390 zł2+70 proc.
5Toyota Corolla68 tys. 400 zł11116 tys. 100 zł12+70 proc.
7Renault Captur56 tys. 900 zł191 tys. 500 zł2+61 proc.
8Toyota RAV4110 tys. 900 zł4166 tys. 100 zł5+50 proc.
9Toyota C-HR81 tys. 900 zł1119 tys. 800 zł2+46 proc.
10Hyundai Tucson85 tys. 990 zł2119 tys. 900 zł3+39 proc.

Jak widać, najbardziej podrożały dwie Dacie. To tym bardziej zaskakujące, że dziś Dacia Duster należy do najtańszych nowych kompaktowych SUV-ów w Polsce, a Dacia Sandero — w ogóle do najtańszych aut na naszym rynku.

Dacia Sandero (trzecia generacja)
Dacia Sandero (trzecia generacja)Renault SAS

Proszę spojrzeć na kolejną szokującą rzecz: pod koniec 2017 r. tylko jeden samochód z tej dziesiątki przekraczał barierę 90 tys. zł. Tymczasem w listopadzie 2025 r. jest ich aż osiem! Mało tego, połowa modeli zanotowała wzrost bazowej ceny o co najmniej 70 proc.

Dlaczego nowe auta drożeją?

Z reguły chodzi o ponadprzeciętnie wysoką inflację i duże wzrosty cen surowców, z których produkuje się samochody. Do tego dochodzą galopujące podwyżki cen energii (nawet jeśli coraz więcej fabryk przestawia się na fotowoltaikę), okresowe problemy z dostępnością niektórych podzespołów (np. półprzewodników), konieczność spełniania coraz bardziej wyśrubowanych norm emisji dwutlenku węgla, wreszcie rosnące koszty pracy.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium