- BYD Atto 2 oczarował mnie kilkoma rzeczami już poprzednim razem, kiedy jeździłem wersją w pełni elektryczną. Hybryda jest od niej jeszcze lepsza
- Układ DM-i pozwala uzyskać zasięg jak w dieslu albo oszczędnych autach z instalacją LPG. Mimo to jeździe towarzyszy komfort znany z cichutkich elektryków
- Hybrydowe Atto 2 to pierwszy model BYD zintegrowany z usługami Google'a (asystent, mapy i aplikacje). To niezwykła rzadkość w chińskich autach
- Samochód zadebiutuje w sprzedaży w Polsce już w grudniu tego roku. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów w pierwszym kwartale 2026 r.
- Wyjazd na prezentację był w pełni opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
BYD Atto 2 [czyt. "biłajdi"] to już nie gorąca nowość, ale pomimo wielu przychylnych recenzji jakoś nie zaroiło się od tego SUV-a na polskich ulicach. Uważni czytelnicy, którzy pamiętają mój poprzedni test Atto 2, od razu postawią diagnozę: "nic dziwnego, w końcu to elektryk". Teraz już nie będzie wymówki — Chińczycy przygotowali coś dla tych, którzy nie przepadają za szukaniem ładowarek na trasie. Co dokładnie? Hybrydę, którą naprawdę warto się przejechać. Ja już to zrobiłem i...
Poznaj kontekst z AI
Czym hybrydowe BYD Atto 2 DM-i różni się od elektryka?
Z zewnątrz głównie kolorem — wyróżnikiem hybrydy jest granatowy odcień Midnight Blue. Oczywiście można zamówić tę wersję także w innych kolorach, ale paleta barw jest tak nudna, jak gust przeciętnego Europejczyka. Chińczycy mówią wprost: w Europie nie ma sensu oferować innych lakierów niż biały, szary i czarny.
Coś jeszcze? Mniejsze o jeden cal alufelgi, ale powiększony grill u dołu zderzaka (poznacie go po dekoracyjnej srebrnej listwie). Poza tym detale — zniknął dekor z napisem "BYD Design" przechodzący z błotnika na przednie drzwi, ale za to pojawił się duży napis BYD pod tylną listwą świetlną. No i najważniejszy punkt programu — klapka wlewu paliwa na tylnym lewym błotniku.
Zmiany w środku BYD Atto 2 DM-i nie kończą się na dodaniu przycisku do odblokowywania tejże klapki. Na pierwszy rzut oka wszystko poza tym jest takie samo, ale w rzeczywistości możemy tu mówić o mikroliftingu. Co jest nowego? Przede wszystkim przeprojektowana konsola środkowa, z której zniknął "kryształowy" wybierak kierunku jazdy (zastąpiła go wygodna manetka po prawej stronie kolumny kierowniczej). Pojawiła się też wentylowana i mocna ładowarka indukcyjna (50 W), a pod nią listwa z inaczej uszeregowanymi przyciskami.
Ach, jeszcze fotele! Na życzenie klientów mają teraz regulowany, niezintegrowany zagłówek, a w tylnej kanapie można zmienić kąt oparcia (w zakresie 5 st., ale zawsze). Analogiczne zmiany znajdziecie w pokazanej w tym samym czasie najmocniejszej wersji elektrycznej (Comfort), a niebawem te nowości zawitają też do słabszych odmian elektryków, czyli Active i Boost.
| Wymiary | BYD Atto 2 DM-i |
|---|---|
| Długość | 4330 mm |
| Szerokość (bez lusterek/z lusterkami) | 1830/2060 mm |
| Wysokość | 1675 mm |
| Rozstaw osi | 2620 mm |
| Prześwit | 160 mm |
| Pojemność bagażnika | 425/1335 l |
Czy BYD ma CarPlaya i Android Auto? A Google’a?
Z perspektywy wielu użytkowników kluczową nowością w BYD Atto 2 będzie integracja z Google’em. To pierwszy model tego producenta korzystający z GAS (Google Automotive Services), dzięki czemu klienci nawet bez podłączania telefonu mają do dyspozycji asystenta głosowego Google, nawigację bazującą na mapach i danych pochodzących z Google Maps czy wreszcie sklep z androidowymi apkami. To "game-changer", jeśli chodzi o wygodę w trakcie codziennej eksploatacji auta. Funkcje Apple CarPlay i Android Auto były dostępne już przed tym mikroliftingiem i są nadal obsługiwane. Całkiem sprawnie działa też asystent głosowy "Hi BYD!", który dzięki AI rozumie nie tylko proste komunikaty, ale też całe dyskusje i potrafi zrobić... niemal wszystko. Warunek? Musisz rozmawiać z nim po angielsku, bo polskiego na razie nie zna.
Zakochani w bajerach influencerzy głośno zapłaczą, bo 12,8-calowy ekran multimediów już się nie obraca — europejscy klienci prawie nie korzystają z tej funkcji, więc BYD stopniowo wycofuje ją ze swoich nowych modeli. Wszyscy inni docenią za to nowy, bardziej intuicyjny interfejs systemu inforozrywki. Jest uproszczony i przypomina teraz systemy, które znajdziemy w autach innych chińskich marek, takich jak Chery, Leapmotor czy Xpeng — są konfigurowalne kafelki, kluczowe funkcje na menu zsuwanym z góry ekranu i wyciągnięty na stałe pasek u dołu z wybranymi przez kierowcę ikonkami. No ale tu mamy też wspomnianego Google’a i listwę z fizycznymi przyciskami, czyli dwie naprawdę rzadko spotykane rzeczy w autach z Państwa Środka.
Jak jeździ hybrydowy SUV BYD Atto 2 DM-i?
Weźcie to, co najlepsze z diesla (zasięg i niskie zużycie paliwa) i dodajcie do tego kulturę pracy elektryka. Tak można najprościej opisać wrażenia, jakie towarzyszą jeździe hybrydowym BYD Atto 2 DM-i. Taki miks to zasługa obecności autorskiego układu BYD nazwanego DM-i ("Dual Mode — intelligent"), który znamy już z trzech innych modeli tej marki: Seala U (większego SUV-a), Seala 5 (sedana) i Seala 6 (kombi). Tu ważna uwaga dla niewtajemniczonych: to nie jest klasyczna hybryda (HEV), lecz doładowywana z gniazdka hybryda typu plug-in (PHEV).
Nie jesteś gotowy na elektromobilność? Jeśli się uprzesz, możesz tylko okazjonalnie podłączać auto do gniazdka (raz na 1000 km) albo... nie ładować go wcale, bo system sam podtrzymuje energię potrzebną do płynnego działania układu (20-25 proc. naładowania). Doładowuje ją poprzez rekuperację albo wybudzenie ze snu pracującego w cyklu Atkinsona benzynowego silnika 1.5 Xiaoyun. Pierwsze skrzypce grają tu jednak akumulator Blade i motor elektryczny, dzięki którym w większości scenariuszy BYD Atto 2 DM-i zachowuje się na drodze jak pełnoprawny elektryk. Tak jak w układzie Hondy "benzyniak" może napędzać przednie koła, kiedy akurat potrzebna jest dodatkowa moc. Najczęściej jego rola sprowadza się jednak do generatora prądu.
Celowo nie podawałem do tego momentu konkretnych danych technicznych, bo gama tego niecodziennego "hybrydowego elektryka" składa się z dwóch odmian różniących się mocą i wielkością baterii, a co za tym idzie także zasięgiem. Poniżej znajdziecie tabelkę z przedstawionymi różnicami.
| BYD Atto 2 DM-i | Active | Boost |
|---|---|---|
| Napęd | przedni | przedni |
| Moc systemowa | 122 kW (166 KM) | 156 kW (212 KM) |
| Moc silnika spalinowego | 72 kW (98 KM) | 72 kW (98 KM) |
| Poj. silnika spalinowego | 1498 cm3 | 1498 cm3 |
| Liczba cylindrów | 4 | 4 |
| Poj. akumulatora (LFP) | 7,8 kWh | 18,3 kWh |
| Poj. zbiornika paliwa | 45 l | 45 l |
| Zasięg na prądzie | 40 km | 90 km |
| Łączny zasięg | 930 km | 1000 km |
| Moc ładowania AC | 3,3 kW | 6,6 kW |
| Czas ładowania (15-100 proc.) | ok. 2 h 40 min | ok. 3 h |
| Przyspieszenie (0-100 km/h) | 9,1 s | 7,5 s |
| Prędkość maksymalna | 180 km/h | 180 km/h |
| Masa własna | 1510 kg | 1620 kg |
| Masa całkowita | 2000 kg | 2110 kg |
Jak to wypada w praktyce? Producent udostępnił do pierwszych jazd jedynie mocniejszą wersję i... naprawdę trudno się w niej do czegoś przyczepić. To samochód, którego nie trzeba się uczyć — wsiadasz za kierownicę, wybierasz kierunek i jedziesz nim jak elektrykiem, a komputer płynnie żongluje źródłami energii. Co ważne, w aucie jest naprawdę cicho, nawet kiedy włączy się na chwilę silnik spalinowy. Moment wybudzenia nie generuje też żadnych wibracji, więc komfort jazdy pozostaje niezakłócony.
Mam wrażenie, że czasami reakcja na "kick-down" jest delikatnie opóźniona, ale przy tych wszystkich zaletach to drobiazg. Aby uniknąć rozczarowania, nie nastawiajcie się też na osiągnięcie katalogowego zużycia paliwa (1,8 l/100 km) — moja 2,5-godzinna wycieczka po Barcelonie i okolicach zakończyła się wynikiem na poziomie 4,2 l/100 km (wciąż świetnym). Dużo zależy tu od poziomu naładowania baterii i prędkości jazdy — sprawdzimy to dokładnie podczas dłuższego testu już na polskim gruncie.
Czy warto kupić SUV-a BYD Atto 2 DM-i?
Hybrydowe wcielenie BYD Atto 2 to samochód, który mogę polecić z czystym sumieniem. Połączenie dużego zasięgu, niskiego zużycia paliwa, płynnej i cichej pracy układu oraz przyzwoitych osiągów sprawia, że jazda tym chińskim SUV-em to przyjemność. Mam wrażenie, że producent wprowadził też drobne poprawki w zawieszeniu, dzięki którym Atto 2 nie jest już tak bezkompromisowo sztywne jak elektryk — być może to zasługa niższej masy własnej. Wciąż podoba mi się praca układu kierowniczego w tym aucie i to do tego stopnia, że pod względem wrażeń z jazdy nie bałbym się postawić go bardzo blisko Forda czy Seata.
BYD Atto 2 DM-i ma też niezłe wyposażenie (tabelka poniżej) i oferuje gadżety, których próżno szukać u konkurentów w segmencie małych SUV-ów (np. opcję otwierania samochodu kartą NFC lub telefonem czy funkcję V2L pozwalająca zasilać urządzenia energią z akumulatora). Co istotne, Chińczycy szybko się uczą i liczą się z potrzebami europejskich klientów, co pokazują liczne poprawki wprowadzone przy okazji debiutu wersji hybrydowej. Czy coś jeszcze można byłoby ulepszyć? Przy okazji kolejnego liftingu wprowadziłbym nieco dłuższe siedziska przednich foteli, regulację wysokości podparcia ud, utemperował nieco namolne "adasie" (systemy wsparcia kierowcy ADAS nie tolerują ciszy...) i uporządkował 8,8-calowy ekran przed kierowcą, bo za dużo się na nim dzieje.
| WYPOSAŻENIE | Active | Boost |
|---|---|---|
| Klimatyzacja | automatyczna | automatyczna |
| Felgi aluminiowe | 16-calowe | 17-calowe |
| Reflektory Full LED | tak | tak |
| Dach panoramiczny (z roletą) | - | tak |
| Relingi dachowe | - | aluminiowe |
| Lusterka boczne | el. sterowane i podgrzewane, składane ręcznie | el. sterowane i składane, podgrzewane |
| Czujniki parkowania | tylne | przednie i tylne |
| Kamera | cofania | 360 st. |
| Tapicerka | materiałowa | skórzana (wegańska) |
| Regulacja przednich foteli | manualna | elektryczna (fotel kierowcy) |
| Podgrzewanie foteli i kierownicy | - | tak |
| Oświetlenie ambientowe | - | tak |
| Multimedia | 12,8-calowy ekran + 8,8-calowy ekran + Apple CarPlay i Android Auto + Google + Hi BYD! + 6 głośników | 12,8-calowy ekran + 8,8-calowy ekran + Apple CarPlay i Android Auto + Google + Hi BYD! + 6 głośników |
| Ładowarka bezprzewodowa (50 W) | - | tak |
| Czujniki deszczu i zmierzchu | tak | tak |
| Przyciemniane tylne szyby | - | tak |
| Systemy ADAS | pełen pakiet | pełen pakiet |
Przechodzimy do kluczowej kwestii, czyli cen. Ile kosztuje BYD Atto 2 DM-i w Polsce? Odpowiedź brzmi: tego dowiemy się w grudniu. Na razie musi nam wystarczyć cennik z rynku hiszpańskiego — tam najtańsza hybryda (wersja Active) kosztuje 28200 euro, czyli nieco ponad 119 tys. zł. Lepiej wyposażona, szybsza i mająca większy zasięg na prądzie odmiana Boost wymaga wyłożenia na stół 31200 euro (około 132 tys. zł). Polski importer dąży do tego, żeby ceny w Polsce były nieco niższe, ale to rozstrzygnie się na początku sprzedaży. Nowe hybrydowe SUV-y zaczną trafiać do klientów w pierwszym kwartale 2026 r.