Logo
WiadomościAktualnościBYD Atto 3 z nowym systemem wspomagania jazdy. Tak działają testy Euro NCAP

BYD Atto 3 z nowym systemem wspomagania jazdy. Tak działają testy Euro NCAP

Chiński producent BYD wprowadził ulepszenia do systemu wspomagania jazdy w modelu Atto 3. To odpowiedź na ostrą krytykę ze strony organizacji Euro NCAP, która w 2024 r. przyznała temu systemowi ocenę "Niezalecane".

Za pierwszym razem BYD Atto 3 przepadł w teście Euro NCAP
Euro NCAP
Za pierwszym razem BYD Atto 3 przepadł w teście Euro NCAP
  • BYD Atto 3 z roku modelowego 2022 otrzymał ocenę "Niezalecane" w teście Euro NCAP w związku z działaniem systemu wspomagania jazdy
  • Chiński producent zareagował i wprowadził aktualizację oprogramowania, dzięki czemu poprawił wyniki testów
  • Model Atto 3 z roku modelowego 2025 wyposażono w nowy system wspomagania jazdy, co pozwoliło uzyskać jeszcze lepsze wyniki
  • Od 2026 r. Euro NCAP wprowadzi nowe protokoły testowe dla systemów wspomagania jazdy, aby zwiększyć ich efektywność i zaangażowanie kierowców

W październiku 2024 r. Euro NCAP, organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa pojazdów, wystawiła systemowi wspomagania jazdy w BYD Atto 3 z roku modelowego 2022 miażdżącą ocenę "Niezalecane". Powód? Poważne wady w działaniu inteligentnego tempomatu adaptacyjnego.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Euro NCAP: pierwsza w historii ocena "Niezalecane"

W trakcie testów okazało się, że system nie reagował odpowiednio na inne pojazdy, w tym motocykle. Co więcej, automatyka nie podejmowała działań nawet w sytuacjach, gdy kierowca nie reagował na zagrożenia.

Wyniki testów mówiły same za siebie. Model Atto 3 uzyskał wynik 55 proc. w kategorii "Assistance Competence" i zaledwie 35 proc. w kategorii "Safety Backup". Jak podkreśla Euro NCAP, nigdy wcześniej nie wydano oceny "Niezalecane".

Czy BYD poprawił w Atto 3 działanie systemów wspomagających?

BYD nie pozostał obojętny na krytykę. Producent wprowadził bezprzewodową aktualizację oprogramowania dla modeli Atto 3 z roku modelowego 2022. Dzięki temu poprawiono funkcjonalność systemu wspomagania jazdy, co zaowocowało lepszymi wynikami w testach Euro NCAP: 60 proc. w kategorii "Assistance Competence" i 72 proc. w kategorii "Safety Backup" Choć system nadal nie osiągał najwyższych ocen, jest to znaczący krok naprzód.

BYD Atto 3
BYD Atto 3BYD

Dla modeli z roku 2025 BYD poszedł o krok dalej, wdrażając zupełnie nowy system wspomagania jazdy. Efekt? Ocena "Dobra" od Euro NCAP, z wynikami 67 proc. w przypadku "Assistance Competence" oraz 80 proc. w "Safety Backup". To wyraźny sygnał, że BYD chce rywalizować z najlepszymi w branży.

Co powinni zrobić właściele starszych egzemplarzy BYD Atto 3?

Richard Schram, dyrektor techniczny Euro NCAP, docenił działania chińskiego producenta. "Cieszymy się, że BYD zareagował na nasze wyniki testów z 2024 r., wprowadzając aktualizacje oprogramowania dla istniejących modeli oraz nowy, ulepszony system wspomagania jazdy dla Atto 3 z roku modelowego 2025" - powiedział Schram.

BYD Atto 3
BYD Atto 3BYD

Jednocześnie Schram przypomniał właścicielom starszych modeli ATTO 3 o konieczności instalacji najnowszej aktualizacji oprogramowania, aby móc korzystać z ulepszonych funkcji systemu. W razie wątpliwości zaleca kontakt z lokalnym dealerem BYD.

Co przyniesie przyszłość? Nowe testy Euro NCAP od 2026 r.

Euro NCAP zapowiedziało, że od 2026 r. wprowadzi nowe protokoły testowe dla systemów wspomagania jazdy. Celem jest nie tylko poprawa funkcjonalności tych systemów, ale także zwiększenie zaangażowania kierowców w proces prowadzenia pojazdu.

BYD Atto 3
BYD Atto 3BYD

"Zdajemy sobie sprawę, że gdy systemy wspomagania jazdy nie są odpowiednio zaprojektowane lub zachowują się w nieprzewidywalny sposób, kierowcy nie będą z nich korzystać, a wszelkie potencjalne korzyści w zakresie bezpieczeństwa zostaną utracone" – podkreśla Schram.

Euro NCAP zachęca również potencjalnych nabywców samochodów do przeprowadzania jazd próbnych z włączonymi systemami wspomagania, aby lepiej poznać ich działanie przed podjęciem decyzji zakupowej.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji