Logo
TestyPorównania samochodówTen test powinien zaliczyć każdy nowy samochód. Dwóm z 16 SUV-ów się nie udało

Ten test powinien zaliczyć każdy nowy samochód. Dwóm z 16 SUV-ów się nie udało

Jedną z czterech prób, którym w ramach Wielkiego Testu Auto Świata poddaliśmy kompaktowe SUV-y, był test systemu awaryjnego hamowania przed przeszkodą. To ważny system bezpieczeństwa obowiązkowy we wszystkich autach sprzedawanych w UE. Byliśmy pewni, że każde auto przejdzie tę próbę śpiewająco. Myliliśmy się.

Wielki Test Auto Świata 2025
Auto Świat / Piotr Szypulski
Wielki Test Auto Świata 2025

Producenci różnie nazywają ten system: AEB, EBA, FA, BA, etc. Bez względu na nazwę, system ma za zadanie:

  1. 1
    wykryć przeszkodę, do której niebezpiecznie szybko się zbliżamy;
  2. 2
    ostrzec nas, że przeszkoda jest niebezpiecznie blisko;
  3. 3
    jeśli nie zareagujemy, zahamować, unikając wypadku.
Hongqi HS3 zaliczyło test hamowania awaryjnego, za co zdobyło trzy punkty
Hongqi HS3 zaliczyło test hamowania awaryjnego, za co zdobyło trzy punktyŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Od dwóch lat system jest obowiązkowy w każdym nowym samochodzie sprzedawanym w Unii Europejskiej. I oczywiście każdy z 16 testowanych przez nas SUV-ów był w niego wyposażony. Problem w tym, że nie w każdym zadziałał prawidłowo: 14 SUV-ów wykryło przeszkodę i się przed nią zatrzymało. Dwa pozostałe też nie pozostały ślepe – ostrzegły przed przeszkodą (z wyjątkami, bo Ateca przy dwóch z trzech prób nie zauważyła przeszkody), ale z jakiegoś powodu przed nią nie wyhamowały. Co gorsza, w obu przypadkach nie były to próby niezaliczone o włos – uderzenia nie były symboliczne. Gdyby przeszkodą było prawdziwe auto, nie skończyłoby się na porysowanym zderzaku.

Jak przeprowadziliśmy próbę automatycznego hamowania awaryjnego i jak ocenialiśmy samochody?

Próbę hamowania na wszystkich samochodach przeprowadzał jeden instruktor z Toru Modlin. Co ważne, odbyła się w łaskawych dla producentów warunkach, bo:

  • przy prędkości 50 km na godz.,
  • przy doskonałej widoczności,
  • na suchej nawierzchni,
  • bez rozpraszaczy — na torze, na którym odbywał się test, znajdował się tylko i wyłącznie balon imitujący tył samochodu; nie było tam żadnego ruchomego elementu.
Trzy punkty również dla Toyoty C-HR
Trzy punkty również dla Toyoty C-HRŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Redakcja Auto Świata, podobnie jak kadra instruktorska, uznała ten test za formalność. Byliśmy przekonani, że tę próbę bez problemu zaliczy każde auto. Niestety byliśmy w błędzie.

Każdy samochód miał dwa przejazdy, tak by potwierdzić uzyskany za pierwszym razem wynik testu. SUV-y, które nie zaliczyły jednej z prób, trafiały na test jeszcze jeden, dodatkowy raz, choć i tak nie miały już szans na otrzymanie punktów.

W tej próbie (podobnie jak w pozostałych, z wyjątkiem testu łosia) do zdobycia były maksymalnie trzy punkty. W ocenie byliśmy zero-jedynkowi. Każde auto, które zauważyło przeszkodę, ostrzegło przed nią i wyhamowało, dostawało komplet punktów. Te SUV-y, które przed przeszkodą nie wyhamowały, dostawały zero punktów. Dlaczego nie jeden lub dwa? Bo system awaryjnego hamowania można uznać za działający tylko wtedy, gdy za każdym razem wykryje, ostrzeże i wyhamuje przed przeszkodą. W przypadku tak ważnego systemu nie ma mowy o jakichkolwiek wpadkach. System częściowo działający lub czasem działający uznajemy w tym przypadku za niedziałający.

System awaryjnego hamowania w Dacii jest powtarzalny i skuteczny. Trzy punkty
System awaryjnego hamowania w Dacii jest powtarzalny i skuteczny. Trzy punktyŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Które SUV-y nie zaliczyły testu automatycznego hamowania awaryjnego?

Jak zauważył instruktor przeprowadzający test, samochody w różny sposób radzą sobie z zatrzymywaniem się przed przeszkodą. Jedne hamują spokojnie, inne w ostatniej chwili, a jeszcze inne dzielą hamowanie na dwa, najpierw wytracając prędkość spokojnie, by pod koniec mocniej „wcisnąć” pedał hamulca. Styl nie miał jednak dla nas znaczenia – liczyła się skuteczność. Dwa z 16 SUV-ów nie przeszły tej próby. Które? Seat Ateca i Volkswagen Tiguan.

Systemy Seata Ateki zawiodły podczas dwóch na trzy próby
Systemy Seata Ateki zawiodły podczas dwóch na trzy próbyŻródło: Auto Świat / Piotr Szypulski

Obie marki należą do tego samego koncernu. Czy to zatem wspólna przypadłość wszystkich marek niemieckiej grupy? Tego stwierdzić nie można, bo przecież w teście brała udział jeszcze Cupra Formentor, która test zaliczyła.

Jak wspomnieliśmy, SUV-y, które nie zaliczyły jednej z dwóch prób hamowania, były poddawane trzeciej. Rezultaty?

  • Volkswagen Tiguan nie zaliczył jednej z trzech prób hamowania przed przeszkodą.
  • Seat Ateca nie zaliczył dwóch z trzech prób hamowania przed przeszkodą.

Ta wpadka dużo kosztowała i Seata, i Volkswagena, co widać w klasyfikacji Wielkiego Testu Auto Świata. Seat mógł wygrać cały test, a Volkswagen z dodatkowymi trzema punktami byłby daleko od ostatniego miejsca. Trzy punkty ważą dużo, jeśli do zdobycia w całym teście (w czterech próbach) jest ich maksymalnie 13.

Volkswagen Tiguan nie zaliczył jednej z trzech prób
Volkswagen Tiguan nie zaliczył jednej z trzech próbŻródło: Auto Świat / Piotr Szypulski

Ile punktów przyznaliśmy SUV-om za próbę hamowania?

Zgodnie z tym, o czym piszemy wyżej, po próbie hamowania na konto konkretnych SUV-ów dopisaliśmy:

  • BAIC Beijing 5 – 3 punkty
  • Cupra Formentor – 3 punkty
  • Dacia Bigster – 3 punkty
  • Ford Kuga – 3 punkty
  • Hongqi HS3 – 3 punkty
  • Hyundai Tucson – 3 punkty
  • Jaecoo 7 – 3 punkty
  • Kia Sportage – 3 punkty
  • MG ZS – 3 punkty
  • Nissan Qashqai – 3 punkty
  • Opel Grandland – 3 punkty
  • Peugeot 3008 – 3 punkty
  • Renault Austral – 3 punkty
  • Toyota C-HR – 3 punkty
  • Seat Ateca – 0 punktów
  • Volkswagen Tiguan – 0 punktów

Wyniki wszystkich prób z Wielkiego Testu Auto Świata 2025

W poniższych materiałach znajdziecie wyniki pozostałych prób:

Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Autor Piotr Kozłowski
Piotr Kozłowski
Redaktor Naczelny AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji