Test łosia to symulacja nagłego pojawienia się na drodze przeszkody, ominięcia jej i powrotu na pierwotny tor jazdy. To jednoczesne sprawdzenie m.in. pracy układu kierowniczego, zawieszenia i działania licznych systemów wsparcia kierowcy. W ramach Wielkiego Testu Auto Świata poddaliśmy temu testowi 16 kompaktowych SUV-ów. Różnice między autami były na tyle duże, że dla tej próby musieliśmy zastosować specjalną skalę ocen, by sprawiedliwie uszeregować samochody od tych, które z testem łosia poradziły sobie najlepiej, do tych, które wypadły najsłabiej.
Jak przeprowadziliśmy test łosia?
Tak jak w przypadku pozostałych prób przeprowadzonych w ramach Wielkiego Testu Auto Świata, tak i za test łosia odpowiadał jeden instruktor z Toru Modlin, co wykluczyło możliwość faworyzacji któregokolwiek z aut, i gwarantowało powtarzalność.
Próby przeprowadzane były przy trzech prędkościach:
- 65 km na godz.,
- 70 km na godz.,
- 75 km na godz.
W przypadku dwóch samochodów instruktor przeprowadzający test uznał, że podejmie nadprogramową, czwartą próbę, przy 80 km na godz. Dlaczego? Bo próba przy 75 km na godz. pokazała, że auto może ją zaliczyć. W jednym przypadku tak się stało.
Jak ocenialiśmy SUV-y po teście łosia?
Na początku założyliśmy prosty system ocen. Próby były trzy, a zatem za każdą zaliczoną przyznajemy jeden punkt. Szybko okazało się, że taka punktacja nie oddaje tego, co widzieliśmy na torze. Niektóre samochody z trudem zaliczały drugą próbę (przy 70 km na godz.), inne gładko przechodziły przez trzecią (przy 75 km na godz.), a wspomniane dwa SUV-y wypadły podczas trzech prób tak dobrze, że zostały poddane ponadprogramowej, czwartej próbie (przy 80 km na godz.).
Nie mogliśmy zatem przyjąć prostej punktacji, w myśl której zaliczona próba kończy się otrzymaniem punktu i na tym koniec. Dlatego przyjęliśmy takie zasady:
- Na 0,75 pkt, a nie 1 pkt ocenialiśmy próbę, która została zaliczona, ale ledwo. Przykładowo, jeśli jakieś auto zaliczyło dwie próby (przy 65 i 70 km na godz.), ale druga próba „ledwo weszła”, wówczas taki test łosia ocenialiśmy na 1,75 pkt – 1 pkt za udaną pierwszą próbę (przy 65 km na godz.) i 0,75 pkt za ledwo zaliczoną, drugą próbę (przy 70 km na godz.).
- Jeśli jakieś auto nie zaliczyło jednej próby, ale o włos, to otrzymywało dodatkowe pół punktu. Przykładowo, jeśli samochód zaliczył próbę przy 65 km na godz. i przy 70 km na godz. i był bardzo bliski zaliczenia trzeciej próby przy 75 km na godz., to wówczas otrzymywał 2,5 punktu (dwa punkty za udane próby i pół za niemal udaną, ale jednak niezaliczoną, trzecią). Dodatkowe pół punktu dostawały też te samochody, które zostały wyróżnione przez instruktora podczas trzeciej próby, za wyjątkowo gładki przejazd.
Kto decydował o przyznaniu punktów? Instruktorzy. Konkretniej dwóch: pierwszy, przeprowadzający test i drugi, który przyglądał się próbie na torze. Redakcja nie miała żadnego wpływu na oceny (zresztą tak jak w pozostałych próbach).
Które SUV-y wypadły najlepiej w teście łosia?
Jak wspomnieliśmy, dwa samochody zostały przetestowane na próbie ponadprogramowej. Dlaczego tylko dwa, skoro punktacja wskazuje, że więcej aut wyróżniało się na plus podczas całego testu łosia? Była to decyzja instruktorów, którzy co prawda wyróżnili Kię Sportage, Renault Australa i Cuprę Formentor za świetnie pokonane trzy próby, ale ich zdaniem tylko Volkswagen Tiguan i Seat Ateca miały szansę na zaliczenie dodatkowej próby przy 80 km na godz. 5 km na godz. przy tym teście to bardzo dużo, mimo że nie wygląda imponująco na papierze.
Ponadprogramową próbę przy 80 km na godz. przeszedł tylko Seat, który został za to nagrodzony dodatkowym punktem. Tiguan, choć zdecydowanie wyróżnił się na plus podczas testu łosia, nie był blisko zaliczenia ponadprogramowej próby przy 80 km na godz., dlatego test łosia zakończył z wynikiem 3,5 punktu.
Poniżej prezentujemy wyniki testu łosia wykonanego w ramach Wielkiego Testu Auto Świata 2025:
- Seat Ateca - 4 pkt
- Volkswagen Tiguan - 3,5 pkt
- Cupra Formentor - 3,5 pkt
- Kia Sportage - 3,5 pkt
- Renault Austral - 3,5 pkt
- Ford Kuga - 3 pkt
- Nissan Qashqai - 3 pkt
- MG ZS - 3 pkt
- Jaecoo 7 - 3 pkt
- Toyota C-HR - 2,5 pkt
- Opel Grandland - 2 pkt
- BAIC Beijing 5 - 2 pkt
- Peugeot 3008 - 1,75 pkt
- Hyundai Tucson - 1,75 pkt
- Hongqi HS3 - 1,75 pkt
- Dacia Bigster - 1 pkt
Wyniki wszystkich prób z Wielkiego Testu Auto Świata 2025
W poniższych materiałach znajdziecie wyniki pozostałych prób:
- Wielki Test Auto Świata 2025 - wyniki zbiorcze wraz z klasyfikacją końcową
- Wielki Test Auto Świata 2025 - wyniki próby czasowej
- Wielki Test Auto Świata 2025 - wyniki próby na szarpaku
- Wielki Test Auto Świata 2025 - wyniki próby hamowania awaryjnego przed przeszkodą
- Wielki Test Auto Świata. Jakie opony miały testowane SUV-y?