Logo
TestyPorównania samochodówWielki Test Auto Świata 2025 rozstrzygnięty. Wyniki to mieszanka rozczarowania, niedowierzania i podziwu

Wielki Test Auto Świata 2025 rozstrzygnięty. Wyniki to mieszanka rozczarowania, niedowierzania i podziwu

Wielki Test Auto Świata 2025 dobitnie pokazał, że katalogi, dane techniczne i informacje dostępne w internecie nie mówią wszystkiego, co kierowcy muszą wiedzieć o kompaktowych SUV-ach przed ich zakupem. Wspólnie z instruktorami z Toru Modlin sprawdziliśmy chińskie, japońskie, koreańskie i europejskie SUV-y pod kątem prowadzenia i działania systemów wsparcia. W sumie aż 16 samochodów. W niektóre wyniki WTAŚ do dziś trudno nam uwierzyć.

Wielki Test Auto Świata 2025
Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025

Rynek potrzebował tego testu, a jeszcze bardziej potrzebowali go kierowcy. Tworząc koncepcję Wielkiego Testu Auto Świata, zaczęliśmy od najważniejszego pytania: jak możemy pomóc kierowcom podjąć właściwą decyzję zakupową? Co musimy zrobić, by przekazać im informacje, których nie znajdą nigdzie indziej, a które są niezwykle ważne? Jak przetestować auta, by dostarczyć kierowcom wiedzy, której nie dostarczą im nawet jazdy testowe u dilerów? Z odpowiedzi na te pytania wyłonił się koncept Wielkiego Testu Auto Świata, czyli nowego, cyklicznego wydarzenia, podczas którego w sposób obiektywny, rzetelny i profesjonalny dokonujemy porównania produktów ważnych z punktu widzenia kierowców.

Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Tematem tegorocznej, pierwszej edycji Wielkiego Testu Auto Świata są kompaktowe SUV-y, a konkretniej sposób działania systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy oferowanych przez samochody tego segmentu. Skąd pomysł na akurat taki motyw przewodni tegorocznej edycji WTAŚ? Ponieważ żaden folder reklamowy, żadne dane techniczne ani nawet żadna jazda testowa po drogach publicznych nie odpowie na pytanie, czy wspomniane systemy działają, a jeśli działają, to jak. Zaskakujące, a momentami szokujące wyniki naszego testu dobitnie pokazują, że i kierowcy, i rynek bardzo takiego testu potrzebowali.

Jakie samochody wzięły udział w Wielkim Teście Auto Świata 2025?

W tegorocznej odsłonie WTAŚ wzięły udział kompaktowe SUV-y, czyli auta cieszące się w Polsce największym zainteresowaniem. Co równie istotne, próbom poddano samochody z najpopularniejszymi w naszym kraju napędami, czyli z hybrydami typu HEV (pierwsza grupa) oraz z tzw. miękkimi hybrydami i silnikami benzynowymi (druga grupa). Pod uwagę braliśmy marki popularne, a nie premium.

Samochodów, które przetestowaliśmy, było aż 16. Dlaczego aż tyle? Bo chcieliśmy przetestować dosłownie każdego kompaktowego SUV-a marek popularnych (nie tych premium), którego można kupić w Polsce z napędem hybrydowym (HEV) oraz spalinowym. W grupie hybryd typu HEV znalazły się:

  • Dacia Bigster – moc: 156 KM,
  • Ford Kuga – moc: 180 KM,
  • Hyundai Tucson – moc: 215 KM,
  • Kia Sportage – moc: 215 KM, napęd na cztery koła,
  • MG ZS – moc: 197 KM,
  • Nissan Qashqai – moc: 190 KM,
  • Renault Austral – moc: 200 KM,
  • Toyota C-HR – moc: 197 KM.

SUV-y benzynowe i z miękką hybrydą reprezentowały:

  • BAIC Beijing 5 – silnik 1.5 o mocy 177 KM,
  • Cupra Formentor – silnik 1.5 o mocy 150 KM,
  • Hongqi HS3- silnik 1.5 o mocy 156 KM,
  • Jaecoo 7 – silnik 1.5 o mocy 147 KM, napęd na cztery koła,
  • Opel Grandland – silnik 1.2 o mocy 145 KM,
  • Peugeot 3008 – silnik 1.2 o mocy 145 KM,
  • Seat Ateca – silnik 1.5 o mocy 150 KM,
  • Volkswagen Tiguan – silnik 1.5 o mocy 150 KM.
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Piotr Szypulski
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Piotr Szypulski

Jak sprawdziliśmy, który SUV jest najlepszy?

Od początku było jasne, że informacje, które chcemy dostarczyć kierowcom, możemy uzyskać tylko na profesjonalnym torze, przy wsparciu profesjonalnego sprzętu i z udziałem profesjonalnych kierowców. Wybór padł na Tor Modlin. Wspólnie z instruktorami przygotowaliśmy cztery próby, których celem było kompleksowe sprawdzenie tego, który kompaktowy SUV najlepiej się prowadzi i który najlepiej zachowuje się w sytuacjach awaryjnych, ekstremalnych. Co ważne – w różnych warunkach.

Nie braliśmy pod uwagę tego, co każdy kierowca może sprawdzić na własną rękę, nie wychodząc z domu, czyli np. wielkości bagażnika, ceny, poziomu wyposażenia. Skupiliśmy się na tym, co sprawdzić można tylko w wyżej opisanych warunkach przy udziale profesjonalistów.

Wszystkie 16 SUV-ów zostało poddanych takim samym, czterem próbom:

  1. 1
    Przejazdowi na czas
  2. 2
    Testowi łosia
  3. 3
    Testowi awaryjnego, automatycznego hamowania przed przeszkodą
  4. 4
    Próbie na szarpaku
Wielki Test Auto Świata 2025: MG ZS
Wielki Test Auto Świata 2025: MG ZSŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025: Cupra Formentor
Wielki Test Auto Świata 2025: Cupra FormentorŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025: Jaecoo 7
Wielki Test Auto Świata 2025: Jaecoo 7Żródło: Auto Świat / Piotr Szypulski

Co bardzo ważne, za jedną próbę odpowiadał jeden kierowca, tak by każde auto miało dokładnie takie same szanse w rywalizacji. Dobór prób nie był przypadkowy. Pozwoliły one zbadać każdy aspekt działania systemów wsparcia kierowcy w różnych warunkach, bo i na suchej, i na mokrej nawierzchni.

Każdy samochód był testowany w dokładnie taki sam sposób i na oponach, na których wspomniane modele wyjeżdżają z salonów. Oznacza to, że SUV-y miały inne ogumienie, ale w każdym przypadku były to opony, które producent uznaje za optymalne do jego SUV-ów - to właśnie z nimi sprzedaje swoje samochody; to właśnie na takich oponach dane auta opuszczają salony sprzedaży. Świadomie nie decydowaliśmy się na montaż takiego samego ogumienia we wszystkich autach, bo ilu kierowców zaraz po odebraniu samochodu z salonu decyduje się na wymianę opon?

Na co trzeba zwrócić uwagę, zanim spojrzy się na wyniki Wielkiego Testu Auto Świata 2025?

Zanim zobaczycie wyniki Wielkiego Testu Auto Świata, warto, byście zwrócili uwagę na kilka rzeczy.

  1. 1
    Po pierwsze, WTAŚ był rywalizacją między tym, co "stare i znane" a tym, co "nowe i nieznane". Byliśmy ciekawi, czy samochody z Chin są już w stanie pod każdym względem rywalizować z europejskimi, japońskimi i koreańskimi jak równy z równym, gdy na bok odłożymy kwestie związane z ceną i wyposażeniem.
  2. 2
    Po drugie, była to rywalizacja wewnątrzkoncernowa. Jaki sens ma porównywanie dwóch niemal identycznych technicznie samochodów, wyposażonych w dokładnie ten sam napęd, a nawet te same opony? Nasz test pokazał, że ma i to wielki (tylko spójrzcie na wyniki nastawionego na komfort Opla Grandlanda i bardziej zwartego Peugeota 3008).
  3. 3
    Po trzecie, sprawdziliśmy, jaki wpływ na prowadzenie i skuteczność wychodzenia z opresji w sytuacjach awaryjnych może mieć — choć nie musi — napęd na cztery koła. Tylko dwa spośród 16 sprawdzonych SUV-ów były w niego wyposażone: to Jaecoo 7 i Kia Sportage. Co prawda, mimo napędzanych obu osi, chiński SUV zajął odległe, przedostatnie miejsce, ale Kia Sportage zakończyła rywalizację na drugim stopniu podium, na które wjechała razem z Renault Australem (kolejnym wyjątkowym autem, bo wyposażonym w skrętną tylną oś). Dlaczego przykład Kii jest ciekawy? Bo bliźniaczy koreański SUV z hybrydą o tej samej mocy (Hyundai Tucson), ale z napędem na przednią oś, wypadł wyraźnie słabiej, kończąc rywalizację na 11. miejscu. Może to być bardzo ważna wskazówka podczas wyboru rodzaju napędu w Hyundaiu Tucsonie i Kii Sportage.
Wielki Test Auto Świata 2025: Hyundai Tucson
Wielki Test Auto Świata 2025: Hyundai TucsonŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025: Kia Sportage
Wielki Test Auto Świata 2025: Kia SportageŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Jak SUV-y wypadły w poszczególnych próbach?

Wyniki poszczególnych prób wraz z dokładnym opisem sposobów ich przeprowadzania znajdziecie w poniższych materiałach:

Które SUV-y okazały się najlepsze w Wielkim Teście Auto Świata 2025?

Pierwsza edycja Wielkiego Testu Auto Świata nie powie wam, w którym SUV-ie będziecie się czuć najlepiej na co dzień. To kwestia indywidualna. Nie porównywaliśmy jakości użytych we wnętrzach materiałów oraz dokładności ich montażu, wyciszenia, cen, wyposażenia, wielkości bagażnika. To każdy może sprawdzić sam. Nie jest tak, że auto, które znalazło się w czołówce WTAŚ 2025, jest pod każdym względem, bezapelacyjnie lepsze od tego, które w teście wypadło słabo. Trzeba jednak jasno powiedzieć, że w sposób niepodważalny dowiedliśmy, które samochody mają dobrze, a które słabo działające systemy wsparcia kierowcy oraz które prowadzą się lepiej, a które gorzej. Tylko i aż to miał sprawdzić i porównać WTAŚ 2025. W tym teście nie było miejsca na subiektywne opinie — wyniki są w pełni obiektywne.

Poniżej znajduje się tabela z punktami przyznanymi we wszystkich próbach wraz z łączną liczbą punktów w całym Wielkim Teście Auto Świata oraz zajętymi przez SUV-y miejscami. Dokładne rezultaty osiągnięte przez wszystkie auta w poszczególnych próbach wraz z opisem metodologii znajdziecie w osobnych tekstach, do których linki znajdują się powyżej (akapit "Jak SUV-y wypadły w poszczególnych próbach?").

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Próba czasowaTest łosiaSzarpakHamowanie awaryjneSuma punktówMiejsce w WTAŚ 2025
Cupra Formentor3,53,523121.
Kia Sportage23,53311,52.
Renault Austral33,52311,52.
Ford Kuga2333114.
Nissan Qashqai2333114.
Seat Ateca3,543010,56.
Toyota C-HR32,52310,56.
MG ZS330,539,58.
Peugeot 30082,51,75239,259.
Dacia Bigster2133910.
Hyundai Tucson11,75338,7511.
BAIC Beijing 50,52338,512.
Hongqi HS31,51,75238,2513.
Jaecoo 71,53037,514.
Opel Grandland0,52237,514.
Volkswagen Tiguan1,53,510616.
Autor Piotr Kozłowski
Piotr Kozłowski
Redaktor Naczelny AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: