Logo
TestyPorównania samochodówNikt na torze nie spodziewał się, że ten SUV okaże się najszybszy. Zresztą nie tylko miejsce pierwsze jest niespodzianką

Nikt na torze nie spodziewał się, że ten SUV okaże się najszybszy. Zresztą nie tylko miejsce pierwsze jest niespodzianką

Ani jedna osoba będąca tego dnia na Torze Modlin nie spodziewała się, że próba czasowa, której poddaliśmy 16 kompaktowych SUV-ów, zakończy się takimi wynikami. Które auta zaskoczyły najbardziej? Na pewno wszystkie chińskie, choć tylko jedno z nich na plus.

Wielki Test Auto Świata 2025
Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025

W ramach Wielkiego Testu Auto Świata 16 kompaktowych SUV-ów przeszło krótką, ale bardzo wymagającą próbę czasową, podczas której kluczowe były:

  • dynamika przyspieszenia ze startu zatrzymanego,
  • stabilność prowadzenia w ciasnych zakrętach,
  • skuteczność hamulców.
Jaecoo 7 nie może zaliczyć próby czasowej do szczególnie udanych
Jaecoo 7 nie może zaliczyć próby czasowej do szczególnie udanychŻródło: Auto Świat / Piotr Szypulski

Jak ocenialiśmy samochody podczas próby czasowej?

Różnice w czasach osiągniętych przez czołówkę są niewielkie – rywalizacja między kilkoma autami była zacięta. Są też jednak zdecydowani przegrani tej próby. Warto zwrócić uwagę, że czas dzielący najszybsze i najwolniejsze auto to niemal dwie sekundy. To przepaść, biorąc pod uwagę długość próby.

Trzeba podkreślić coś jeszcze: różnica w mocy rozwijanej przez poszczególne auta była w niektórych przypadkach bardzo duża, co wynika z faktu, że tej samej próbie poddaliśmy wszystkie 16 SUV-ów – osiem z grupy HEV-ów i osiem z grupy aut benzynowych i tzw. miękkich hybryd. To ta pierwsza grupa – ze względu na wyraźnie większą moc napędu - miała przewagę już na starcie, dlatego, by wyrównać szanse, każdy SUV z drugiej grupy dostał dodatkowe pół punktu (na maksymalnie trzy do zdobycia).

Poniżej znajdują się widełki czasowe, które wiązały się z przyznaniem konkretnej liczby punktów:

  • 16,5-17 s - trzy punkty,
  • 17,01-17,5 s - dwa punkty,
  • 17,51-18 s - jeden punkt,
  • powyżej 18 s - zero punktów.

Które SUV-y są najszybsze?

Wszystkie przejazdy – jak w przypadku pozostałych prób realizowanych w ramach Wielkiego Testu Auto Świata – były przeprowadzane przez jednego instruktora z Toru Modlin. Każde auto przejechało dwa okrążenia. W tabeli uwzględnialiśmy najlepsze przejazdy. Wyniki są – w wielu przypadkach – zaskakujące lub nawet bardzo zaskakujące. Poniżej lista z osiągniętymi czasami oraz przyznanymi punktami:

  • MG ZS - 16,66 s (3 punkty),
  • Seat Ateca - 16,75 s (3,5 punktu – dodatkowe pół za napęd),
  • Toyota C-HR - 16,84 s (3),
  • Cupra Formentor - 16,84 s (3,5),
  • Renault Austral - 16,94 s (3),
  • Kia Sportage - 17,12 s (2),
  • Nissan Qashqai - 17,13 s (2),
  • Peugeot 3008 - 17,37 s (2,5),
  • Dacia Bigster - 17,44 s (2),
  • Ford Kuga - 17,5 s (2),
  • Hyundai Tucson - 17,55 s (1),
  • VW Tiguan - 17,63 s (1,5),
  • Jaecoo 7 - 17,75 s (1,5),
  • Hongqi HS3 - 17,88 s (1,5),
  • BAIC Beijing 5 - 18,4 s (0,5),
  • Opel Grandland - 18,59 s (0,5).
Opel Grandland okazał się najsłabszy podczas próby czasowej. Auto nastawione na komfort zawsze traci na łukach
Opel Grandland okazał się najsłabszy podczas próby czasowej. Auto nastawione na komfort zawsze traci na łukachŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Które hybrydy są najszybsze?

Z powyższej listy warto wyróżnić grupę aut, które osiągnęły czas poniżej 17 s. Przed wykonaniem próby nikt nie obstawiał, że najszybszy będzie MG ZS. Jego 197-konny napęd hybrydowy okazał się jednak bardzo dynamiczny. MG jest też przewidywalne w prowadzeniu i przyzwoicie hamuje na suchej nawierzchni.

MG ZS zaskoczyło. Kluczem do sukcesu w jego przypadku okazał się przede wszystkim dynamiczny napęd
MG ZS zaskoczyło. Kluczem do sukcesu w jego przypadku okazał się przede wszystkim dynamiczny napędŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Z grupy aut hybrydowych na wyróżnienie zasługuje też Toyota C-HR. Japońska marka kojarzona jest głównie z wydajnymi, oszczędnymi i trwałymi napędami hybrydowymi, a nie z precyzją prowadzenia. Tymczasem wynik C-HR-a każe nieco przemyśleć to stereotypowe podejście do oceniania aut Toyoty. Trzecim autem z tej grupy, które zaskoczyło swoim wynikiem, było Renault Austral. Skrętna tylna oś robi swoje, a dynamiczny napęd hybrydowy pozwala na sprawne przyspieszanie ze startu zatrzymanego.

Nieliczni obstawiali, że C-HR znajdzie się na podium w tej próbie. Tymczasem Toyota okazała się nie tylko dynamiczna, ale też bardzo skuteczna podczas hamowania
Nieliczni obstawiali, że C-HR znajdzie się na podium w tej próbie. Tymczasem Toyota okazała się nie tylko dynamiczna, ale też bardzo skuteczna podczas hamowaniaŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Renault Austral udowodnił, że tylna skrętna oś w ciasnych łukach daje sporą przewagę. Nie bez znaczenia jest też charakterystyka jego układu hybrydowego, który faworyzuje jazdę na prądzie, co zapewnia dynamikę przy starcie
Renault Austral udowodnił, że tylna skrętna oś w ciasnych łukach daje sporą przewagę. Nie bez znaczenia jest też charakterystyka jego układu hybrydowego, który faworyzuje jazdę na prądzie, co zapewnia dynamikę przy starcieŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Które SUV-y spalinowe są najszybsze?

Wiedzieliśmy, że Cupra i Seat osiągną dobre wyniki – nie trzeba jechać na tor, by poczuć, że te samochody po prostu bardzo dobrze jeżdżą. Nie jest tajemnicą, że obie hiszpańskie marki produkują samochody nastawione na dawanie przyjemności z prowadzenia. Czasy osiągnięte przez Formentora i Atekę potwierdziły ten stereotyp, co nie umniejsza ich sukcesu – to jedyne auta z czołówki w wersjach spalinowych, o 50 KM słabsze niż wyróżnione, najlepsze hybrydy. Przewaga mocy była zatem ogromna, a mimo to Seat i Cupra nawiązały walkę jak równy z równym.

Cupra Formentor i Seat Ateca okazały się bezkonkurencyjne w swojej grupie
Cupra Formentor i Seat Ateca okazały się bezkonkurencyjne w swojej grupieŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Seat Ateca o dziewięć setnych sekundy przegrał z najszybszym MG ZS-em, a przecież jest od niego o około 50 KM słabszy
Seat Ateca o dziewięć setnych sekundy przegrał z najszybszym MG ZS-em, a przecież jest od niego o około 50 KM słabszyŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Wyniki wszystkich prób z Wielkiego Testu Auto Świata 2025

W poniższych materiałach znajdziecie wyniki pozostałych prób:

Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Wielki Test Auto Świata 2025
Wielki Test Auto Świata 2025Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Autor Piotr Kozłowski
Piotr Kozłowski
Redaktor Naczelny AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: