W ramach Wielkiego Testu Auto Świata 16 kompaktowych SUV-ów przeszło krótką, ale bardzo wymagającą próbę czasową, podczas której kluczowe były:
- dynamika przyspieszenia ze startu zatrzymanego,
- stabilność prowadzenia w ciasnych zakrętach,
- skuteczność hamulców.
Jak ocenialiśmy samochody podczas próby czasowej?
Różnice w czasach osiągniętych przez czołówkę są niewielkie – rywalizacja między kilkoma autami była zacięta. Są też jednak zdecydowani przegrani tej próby. Warto zwrócić uwagę, że czas dzielący najszybsze i najwolniejsze auto to niemal dwie sekundy. To przepaść, biorąc pod uwagę długość próby.
Trzeba podkreślić coś jeszcze: różnica w mocy rozwijanej przez poszczególne auta była w niektórych przypadkach bardzo duża, co wynika z faktu, że tej samej próbie poddaliśmy wszystkie 16 SUV-ów – osiem z grupy HEV-ów i osiem z grupy aut benzynowych i tzw. miękkich hybryd. To ta pierwsza grupa – ze względu na wyraźnie większą moc napędu - miała przewagę już na starcie, dlatego, by wyrównać szanse, każdy SUV z drugiej grupy dostał dodatkowe pół punktu (na maksymalnie trzy do zdobycia).
Poniżej znajdują się widełki czasowe, które wiązały się z przyznaniem konkretnej liczby punktów:
- 16,5-17 s - trzy punkty,
- 17,01-17,5 s - dwa punkty,
- 17,51-18 s - jeden punkt,
- powyżej 18 s - zero punktów.
Które SUV-y są najszybsze?
Wszystkie przejazdy – jak w przypadku pozostałych prób realizowanych w ramach Wielkiego Testu Auto Świata – były przeprowadzane przez jednego instruktora z Toru Modlin. Każde auto przejechało dwa okrążenia. W tabeli uwzględnialiśmy najlepsze przejazdy. Wyniki są – w wielu przypadkach – zaskakujące lub nawet bardzo zaskakujące. Poniżej lista z osiągniętymi czasami oraz przyznanymi punktami:
- MG ZS - 16,66 s (3 punkty),
- Seat Ateca - 16,75 s (3,5 punktu – dodatkowe pół za napęd),
- Toyota C-HR - 16,84 s (3),
- Cupra Formentor - 16,84 s (3,5),
- Renault Austral - 16,94 s (3),
- Kia Sportage - 17,12 s (2),
- Nissan Qashqai - 17,13 s (2),
- Peugeot 3008 - 17,37 s (2,5),
- Dacia Bigster - 17,44 s (2),
- Ford Kuga - 17,5 s (2),
- Hyundai Tucson - 17,55 s (1),
- VW Tiguan - 17,63 s (1,5),
- Jaecoo 7 - 17,75 s (1,5),
- Hongqi HS3 - 17,88 s (1,5),
- BAIC Beijing 5 - 18,4 s (0,5),
- Opel Grandland - 18,59 s (0,5).
Które hybrydy są najszybsze?
Z powyższej listy warto wyróżnić grupę aut, które osiągnęły czas poniżej 17 s. Przed wykonaniem próby nikt nie obstawiał, że najszybszy będzie MG ZS. Jego 197-konny napęd hybrydowy okazał się jednak bardzo dynamiczny. MG jest też przewidywalne w prowadzeniu i przyzwoicie hamuje na suchej nawierzchni.
Z grupy aut hybrydowych na wyróżnienie zasługuje też Toyota C-HR. Japońska marka kojarzona jest głównie z wydajnymi, oszczędnymi i trwałymi napędami hybrydowymi, a nie z precyzją prowadzenia. Tymczasem wynik C-HR-a każe nieco przemyśleć to stereotypowe podejście do oceniania aut Toyoty. Trzecim autem z tej grupy, które zaskoczyło swoim wynikiem, było Renault Austral. Skrętna tylna oś robi swoje, a dynamiczny napęd hybrydowy pozwala na sprawne przyspieszanie ze startu zatrzymanego.
Które SUV-y spalinowe są najszybsze?
Wiedzieliśmy, że Cupra i Seat osiągną dobre wyniki – nie trzeba jechać na tor, by poczuć, że te samochody po prostu bardzo dobrze jeżdżą. Nie jest tajemnicą, że obie hiszpańskie marki produkują samochody nastawione na dawanie przyjemności z prowadzenia. Czasy osiągnięte przez Formentora i Atekę potwierdziły ten stereotyp, co nie umniejsza ich sukcesu – to jedyne auta z czołówki w wersjach spalinowych, o 50 KM słabsze niż wyróżnione, najlepsze hybrydy. Przewaga mocy była zatem ogromna, a mimo to Seat i Cupra nawiązały walkę jak równy z równym.
Wyniki wszystkich prób z Wielkiego Testu Auto Świata 2025
W poniższych materiałach znajdziecie wyniki pozostałych prób:
- Wielki Test Auto Świata 2025 - wyniki zbiorcze wraz z klasyfikacją końcową
- Wielki Test Auto Świata 2025 - wyniki testu łosia
- Wielki Test Auto Świata 2025 - wyniki próby na szarpaku
- Wielki Test Auto Świata 2025 - wyniki próby hamowania awaryjnego przed przeszkodą
- Wielki Test Auto Świata. Jakie opony miały testowane SUV-y?